سرمایه‌گذاری خرد مردمی در ابرپروژه‌های نفتی!

۱۴۰۲/۰۵/۱۵ - ۰۲:۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۱۲۲۳۸
سرمایه‌گذاری خرد مردمی در ابرپروژه‌های نفتی!

گلناز پرتوی مهر|

هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش‌های مولد و تامین مالی کلان پروژه‌های ملی برای توسعه و رشد اقتصادی با اولویت بخش نفت و گاز به عنوان مهم‌ترین بخش با مزیت بالای اقتصادی در کشور بسیار ضروری است. ایجاد بستر مناسب برای تامین مالی مردمی از طریق ساز و کار ‌‌شرکت‌های سهام عام پروژه در بازار سرمایه می‌تواند نقشی محوری در دستیابی به این هدف داشته باشد.

از همین رو نیز کارشناسان بر اهمیت ایجاد چنین بسترهایی تاکید می‌کنند و شرکت سهام عام پروژه به عنوان یکی از محوری‌ترین بسترهای هدایت نقدینگی است زیرا مزیت شرکت سهام عام پروژه در اعطای سهام ممتاز سودی با تضمین کف سود سالانه و همچنین اخذ امتیازات متنوع توسط شرکت سهام عام پروژه خود بر جذابیت سرمایه‌گذاری می‌افزاید و زمینه تامین مالی خرد مردمی را فراهم می‌کند. به گزارش خبرنگار «تعادل»، برای هدایت موثر نقدینگی جامعه به سمت بخش‌های مولد، ایجاد بستری که سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ ملی را تشویق می‌کند، بسیار مهم است. بازار سرمایه با ساختار منظم و مشارکت سرمایه‌گذاران، چارچوب ایده‌آلی را برای اینگونه تامین مالی فراهم می‌کند. افراد و موسسات با استفاده از مدل تامین مالی ‌‌شرکت‌های سهام عام پروژه در بازار سرمایه می‌توانند به توسعه پروژه‌های مهم کمک کرده و از منافع سرمایه‌گذاری خود بهره‌مند شوند.

   مزایای شرکت‌های سهامی پروژه

‌‌شرکت‌های سهام عام پروژه چندین مزیت را برای تامین مالی کلان پروژه‌های ملی ارایه می‌دهند. اولا، آنها یک چارچوب قانونی واضح برای اجرای پروژه، تضمین شفافیت و پاسخگویی ارایه می‌کنند.

ایجاد یک شرکت سهامی امکان بسیج کارآمد منابع و تخصیص سهام به سرمایه‌گذاران بر اساس مشارکت آنها را فراهم می‌کند و امکان مشارکت و مالکیت گسترده را فراهم می‌کند زیرا در این رویکرد اگر اقتصاد به شکل تورمی شود به دلیل اعطای سهام پروژه به سرمایه‌گذاران خرد مردمی معادل دارایی و حتی بیشتر از آن سود خواهند کرد و از طرف دیگر در صورت گرفتاری اقتصاد در رکود نیز شرکت سرمایه‌پذیر در مدل تامین مالی شرکت سهام عام پروژه موظف به اخذ حداقل سود معادل سود بانک تحت عنوان سهام ممتاز سودی است که این مزیت بسیار مهم به این شکل است که اگر پروژه زیر 20 درصد (معادل نرخ سود بانکی) سوددهی داشته باشد، شرکت سرمایه‌پذیر موظف است سود خود را کاهش دهد یا منابع جایگزین بیاورد تا بتواند سود سهام سال جاری معادل 20 درصد را به سرمایه‌گذاران خرد مردمی بپردازد.

همچنین ‌‌شرکت‌های سهام عام پروژه می‌توانند از طریق انتشار سهام ممتاز سودی، تامین مالی جذب کنند. این نوع از سهام، با پتانسیل بازدهی بالاتر، افراد را به سرمایه‌گذاری در بخش تولیدی به جای دارایی‌های غیرمولد مانند طلا یا املاک تشویق می‌کند. با ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب، ‌‌شرکت‌های سهام عام پروژه می‌توانند نقدینگی را به سمت پروژه‌هایی هدایت کنند که به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال کمک می‌کنند.

   اعطای امتیازات دیگر غیر از سهام ممتاز  سودی برای جذابیت سرمایه‌گذاری خرد  مردمی

امتیازات همچنین می‌تواند شامل مزایای مالیاتی، رفتار ترجیحی در تقسیم سود و اولویت در فرآیندهای تصمیم‌گیری باشد. این مشوق‌ها نه تنها سرمایه‌گذاران را جذب می‌کنند، بلکه فضای سرمایه‌گذاری مطلوبی را برای تامین مالی کلان پروژه‌های ملی تضمین می‌کنند. علاوه بر این، دولت می‌تواند با ارایه تضمین یا وثیقه برای وام‌های اخذ شده توسط شرکت‌های سهامی پروژه، از طرح‌های تامین مالی خرد حمایت کند و ریسک را بیشتر کاهش دهد و سرمایه‌گذاری را تشویق کند.

   اهمیت به کارگیری روش مذکور  جهت تامین مالی بخش نفت و گاز

بخش نفت و گاز یکی از حیاتی‌ترین بخش‌هایی است که نیاز به تامین مالی سنگین دارد. با توجه به سودآوری بالا و اهمیت استراتژیک آن برای کشور و توسعه رشد بخش‌های مختلف به خصوص در زمینه توسعه برداشت از میادین گازی مشترک، هدایت نقدینگی جامعه به سمت این بخش می‌تواند منافع اقتصادی قابل توجهی داشته باشد.

تاسیس ‌‌شرکت‌های سهام عام پروژه و انتشار سهام ممتاز عمومی می‌تواند تامین مالی لازم برای پروژه‌های بزرگ نفت و گاز را تامین کند. علاوه بر این، ابزارهای نظارتی دولت و کنترل بر این بخش، امکان اجرای طرح‌های تامین مالی خرد را از طریق ‌‌شرکت‌های سهام عام پروژه فراهم می‌کند. با تضمین کف سود سالانه برای سهام ممتاز در پروژه‌های نفت و گاز، سرمایه‌گذاران می‌توانند به سرمایه‌گذاری‌های خود اطمینان داشته باشند و برای کمک به رشد بخش تشویق شوند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که ایجاد بستر مناسب برای هدایت نقدینگی جامعه به سمت کلان پروژه‌های ملی برای توسعه اقتصادی بسیار مهم است. مهم‌ترین مساله در زمینه توسعه کشور، مساله تامین مالی است که مدل شرکت سهام عام پروژه بستر مناسبی برای هدایت نقدینگی کشور به سمت ابرپروژه‌های بخش نفت و گاز است که ابزار جذاب سهام ممتاز سودی با تضمین حداقل سود بانکی سالانه، مردم را به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌های مهم توسعه‌ای تشویق کند.

بخش نفت و گاز، با سودآوری و ابزارهای نظارتی دولت، به عنوان یک کاندیدای اصلی برای طرح‌های تامین مالی خرد از طریق ‌‌شرکت‌های سهام عام پروژه برجسته است. با هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های مولد، اقتصاد می‌تواند رشد، ایجاد شغل و کاهش وابستگی به دارایی‌های غیرمولد را تجربه کند و به توسعه پایدار بلندمدت کمک کند.


 

ارسال نظر