دولت امنیت سرمایه‌گذاری را به خطر می‌اندازد؟

۱۴۰۲/۰۴/۱۳ - ۰۲:۰۱:۱۶
کد خبر: ۲۰۹۷۸۷

فردای اقتصاد| همایون دارابی، کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است، با نگاهی به تصمیمات دولت، وضعیت اقتصاد و بنگاه‌ها در آینه بورس مشاهده می‌شود که رفتار بازار عقلایی است. تصمیمات اتخاذ شده در حوزه گروه‌هایی نظیر خودرو و پتروشیمی نشان می‌دهد که رفتار بازار عقلایی است، هر چند از روی درد.

وی افزود: دست نامریی که اکنون بازار سهام را تحت فشار قرار داده است در واقع به مواردی همچون قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بالا و نرخ ارز نادرست باز می‌گردد.رکود فعلی در تمامی بازارها ناشی از نرخ بهره بالا و سیاست انقباضی شدید دولت است.

دارابی تاکید کرد: نرخ گاز پتروشیمی‌ها با تصمیمی کاملا اشتباه با تغییر مواجه شد. بنگاه‌های پتروشیمی نه برای بازار داخل بلکه برای بازارهای جهانی طراحی شده‌اند. ساختارها در دنیا عمدتا ثابت هستند، زمانی که دولت ساختار را تغییر می‌دهد به این معنی است که امنیت سرمایه‌گذاری در کلان‌ترین حالت خود به هم می‌خورد. بنگاهی که برای ۲۰ سال باید برنامه‌ریزی کند، اکنون برنامه‌ریزی‌های آن هفتگی شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: صنعت پتروشیمی کشور باید با عربستان، کانادا، آمریکا و اروپا رقابت کند اما در این کوران رقابت هیچ ابزاری برای پیشروی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در خوراک مایع جایگاهی در دنیا نداریم. در حوزه گاز هم مشاهده می‌شود که اغلب طرح‌های توسعه فعال نیستند. پتروشیمی مارون طرح توسعه‌ای به نام بوشهر را وارد فاز اجرایی می‌کند، این طرح اکنون زیانده شده است.

به گفته دارابی امضای نامه مدیران پتروشیمی مبنی بر ضرورت تعطیلی واحدها در صورت تداوم وضعیت فعلی شجاعانه است. اگر تصمیمات درست بود طبعا با شاخص مثبت همراه بودیم. در تمام دنیا شاخص بورس نشان‌دهنده صحت یا اشتباه تصمیم‌گیری در سطح کلان اقتصاد است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دولت نباید در بخش نفت و گاز حضور داشته باشد. دولت باید کالاهای عمومی را عرضه کند. زمانی که دولت وارد اقتصاد می‌شود تجربه نشان داده است که شرایط بهتر ایجاد نخواهد شد. در واقع دولت با توجه به تعهدات موجود در لایحه بودجه، دریافت منابع از شرکت‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

 

ارسال نظر