شفافیت دارایی‌ها، رکن اصلی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

۱۴۰۲/۰۳/۲۸ - ۰۲:۳۳:۰۹
کد خبر: ۲۰۸۵۴۷

بازارسرمایه| سیدجواد درواری، کارشناس بازار سرمایه درخصوص راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی بیان کرد: صندوق بازنشستگی، صندوقی است که توسط کارفرما و به منظور حفظ و مدیریت سرمایه کارمندان شرکت تأسیس‌شده و وجوه سرمایه‌گذاری شده در این صندوق، توسط کارفرما و کارمندان جمع‌آوری می‌شود.

هدف اصلی تأسیس این صندوق‌ها، افزایش دارایی و ایجاد منافع برای آن دسته از کارکنانی است که به سن بازنشستگی رسیده‌اند. صندوق‌های بازنشستگی معمولاً توسط نهادهای مالی در خارج از شرکت کارفرما مدیریت می‌شوند.

وی افزود: در ایران، صندوق بازنشستگی کشوری از سازمان‌های دولتی تشکیل‌شده است که وظیفه خدمت‌رسانی به بازنشستگان دولت را بر عهده دارد و زیرنظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره می‌شود. اداره امور بازنشستگی و ازکارافتادگی، اجرای قوانین و مقررات مربوط به بازنشستگی، اجرای مصوبات شورای سازمان بازنشستگی کشوری نمونه‌هایی از مسوولیت‌های این سازمان است.

همچنین برخی از صنایع و شرکت‌های بزرگ اقدام به تأسیس صندوق بازنشستگی برای کارکنان زیرمجموعه خود کرده‌اند مانند صندوق بازنشستگی نفت، صندوق بازنشستگی بانک‌ها، صندوق بازنشستگی فولاد و ... اما در حال حاضر، صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکلاتی هستند که گاهی آنها را با بحران روبرو می‌کند. درواری ادامه داد: با توجه به حرکت جمعیت کشور به سمت سالمندی، تراز ورودی و خروجی صندوق‌ها برهم‌خورده است. همچنین مواردی مانند شرایط و وضعیت اشتغال در کشور، دخالت دولت و عدم شفافیت در صندوق‌های بازنشستگی، عدم مدیریت کارآمد و مدیریت دارایی ضعیف و غیرحرفه‌ای در سرمایه‌گذاری‌ها از مشکلات اساسی صندوق‌های بازنشستگی است.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی گفت: در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی سازمان بورس و اوراق بهادار و بر اساس پیشنهاد مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، ساختار کلی تأسیس «صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» مطرح و مورد موافقت و تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت تا برخی از مشکلات موجود در صندوق‌های بازنشستگی رفع شود و کارکنان و بازنشستگان گرامی بتوانند از پتانسیل‌های بازار سرمایه، منافع بلندمدت و پایدار بهره‌مند شوند. وی خاطرنشان کرد: مطابق ابلاغیه مربوطه، ساختار صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی مبتنی بر صدور و ابطال است و ارزش مبنای واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق ۱۰.۰۰۰ ریال می‌باشد.

 

ارسال نظر