تحریم‌ها مانع ورود سرمایه خارجی به عباس‌آباد

۱۴۰۲/۰۵/۲۶ - ۰۲:۲۰:۱۶
کد خبر: ۲۱۳۱۷۵

گروه راه و شهرسازی|

 به گفته مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد با اعمال تحریم‌های یکجانبه امریکا مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی متوقف شد. هم اینک یک شرکت خارجی صرفا به عنوان مشاور در یکی از پروژه‌های این مجموعه فعالیت دارد.سیدمحمدحسین حجازی مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت نوسازی عباس‌آباد در یک نشست خبری در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در مجموعه اراضی عباس آباد گفت: چون تحریم‌ها اعمال شد سرمایه‌گذاری خارجی در حال حاضر نداریم اما در مقطعی برای تله کابین عباس آباد یک شرکت سوییسی مذاکراتی را انجام داد و برای آکواریومی نیز در مجموعه با یک شرکت ترک مذاکراتی را انجام داده بود. در حال حاضر پروژه‌ای تحت عنوان مسیر طبیعت به صورت ۱.۵ کیلومتر در دستور کار داریم که در آن از مشاور خارجی بهره گرفته شده است.

امیدواریم در دوره مدیریت شهری فعلی حدود دو سوم طول این پروژه را تکمیل کنیم. این پروژه در دوره مدیریت شهری جدید به اراضی عباس آباد سپرده شد.حجازی در پاسخ به ایرنا درباره ساخت هتل دیدار در این مجموعه گفت: این طرح از سال ۱۳۹۴ برنامه‌ریزی و عملیاتی شده است، طبق اسناد بالادستی باید هتلی در مجموعه اراضی عباس آباد ساخته شود، لذا بخشی از زمین را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و با هماهنگی سازمان سرمایه‌گذاری و شرکت نوسازی عباس آباد بخش خصوصی دعوت شد، تا این هتل با حدود ۲۴ طبقه ساخته شود.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد توضیح داد: این هتل در همجواری پارک آب و آتش در حال ساخت است ولی مراحل انجام به دلیل موضوعات معماری در مقطعی متوقف شده بود، اما در ۲ سال گذشته بیشتر مسائل آن حل شد و برخی از این مسائل هم باقی ماند که از سوی علیرضا زاکانی، شهردار تهران دستورات لازم داده شده که در حال رفع شدن است که به زودی هم رفع خواهد شد.حجازی تصریح کرد: طرح هتل دیدار از برنامه‌های مجموعه عباس آباد حذف نشده و هرگز هم متوقف نشده است، این هتل باید ساخته شود، اگر این بخش خصوصی نتواند و انجام نشود، مجری تغییر خواهد کرد و کار ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: تا شهریورماه وضعیت روند ساخت هتل دیدار، زمانبندی رفع قانونی موانع اخیر و همچنین زمان‌بندی پایان طرح و بهره‌برداری از این هتل نحوه و تداوم همکاری با مجری طرح (بخش خصوصی) به صورت کامل مشخص می‌شود.مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد درباره خروج هتل دیدار از طرح جامع شهری گفت: این به معنای کنار گذاشتن طرح نیست، این هتل در مجموعه اراضی عباس آباد وجود دارد، اما به دلیل مشکلات معماری و فنی و سخت‌گیری‌هایی که مانع می‌شد از طرح جامع شهری خارج شد تا روند ساخت آن تسهیل شود، این موضوع بعد از پیگیری‌ها پس از ۱۰ سال به نتیجه رسید.

هتل دیدار هتلی ۵ ستاره از طرح‌های در حال احداث اکو پارک عباس آباد است، کاربری اقامتی در عین حال خدماتی و تجاری در ۲۴ طبقه روی زمین و ۸ طبقه زیر زمین است تا میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد، زیربنای کلی این فضای اقامتی ۱۶۰هزار مترمربع و پارکینگ آن در چهار طبقه ظرفیت ۱۵۲۰ خودرو دارد.حجازی درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های مجموعه اراضی عباس آباد در حوزه صنایع دستی نیز گفت: در جلسه‌ای که هفته صنایع دستی امسال با معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (مریم جلالی) داشتیم، توافق کردیم که بخشی از زمین‌های عباس آباد با عنوان باغ توشه جانمایی شود، این باغ فضایی برای معرفی و نمایش صنایع دستی ایران طراحی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد خاطرنشان کرد: قرار شد که هلدینگ صنایع دستی در سطح حاکمیت با همکاری و همراهی اراضی عباس‌آباد به نمایندگی از شهرداری تهران و معاون صنایع دستی به نمایندگی از وزارت میراث فرهنگی و همچنین بخش خصوصی که شامل کنسرسیوم در این هلدینگ خواهند بود، پس از اجماع تاسیس، آن قطعه زمین را تحت عنون باغ توشه در اختیار هلدینگ قرار دهیم تا صنایع‌دستی در بخش‌های مختلف آن شامل شهرک دانشگاه، بازار و فروشگاه راه‌اندازی و فعال شود.

   هاب گردشگری پایتخت

حجازی گفت: در بخش سرمایه‌گذاری و اقتصاد گردشگری، برنامه‌های جدی داریم. در چارچوب برنامه‌های کلان‌شهری برای ارایه خدمات خوب به شهروندان تهرانی و گردشگران در چارچوب «گردشگری یکپارچه» برنامه‌ریزی و نقش‌آفرینی می‌کنیم.  وی با بیان اینکه اراضی عباس‌آباد قطب گردشگری پایتخت خواهد شد، افزود: به زودی ایستگاه گردشگری در مجموعه اراضی عباس آباد دایر می‌شود و در این ایستگاه، بسته‌ها و هدایای گردشگری به بازدیدکنندگان داده می‌شود که سطح آگاهی مردم و گردشگران داخلی را نسبت به ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری پایتخت افزایش می‌دهد. مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد گفت: زیرساخت مجموعه، فرهنگی است؛ برنامه‌های ما در سطوح شهری و ملی است، از طرفی پیوست‌های ملی و بین‌المللی هم دارد.

با تمرکز بر اقتصاد گردشگری بر توسعه فضای گردشگری خانواده محور تمرکز کردیم.وی به همکاری با معاونت علمی ریاست‌جمهوری اشاره کرد و توضیح داد: راه‌اندازی و توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری در مجموعه اراضی عباس آباد در دستور کار قرار دارد و در زمینه توسعه فناوری و هوشمندسازی تفاهم کردیم.

وی در خصوص احداث سوله مدیریت بحران در این مجموعه گفت: دو مکان در اراضی عباس‌آباد برای مدیریت بحران در نظر گرفته شده که یکی بر روی پل همت در مجاورت گنبد مینا و محل دیگر در پارک سوار بیهقی است که می‌تواند به عنوان یک پایگاه جدید مدیریت بحران در نظر گرفته شود و امیدواریم تا دو ماه آینده این مبحث به نتیجه برسد. پیش از نشست خبری با مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد، خبرنگاران و عکاسان حوزه شهری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سه طرح اجرایی پارکینگ طبقاتی فرهنگ، خانه موسیقی و تصفیه‌خانه دریاچه هنر در این مجموعه بازدید کردند و در جریان روند پیشرفت و اجرای این طرح‌ها قرار گرفتند.

 

ارسال نظر