نیازمند واردات خودرو هستیم/ رهبری گفتند ده‌ها سال است به خودروساز داخلی اطمینان کردیم و متاسفانه به این اعتماد پاسخ مثبتی داده نشد

۱۴۰۲/۰۴/۲۷ - ۱۴:۵۰:۲۳
کد خبر: ۲۱۰۹۲۶
نیازمند واردات خودرو هستیم/ رهبری گفتند ده‌ها سال است به خودروساز داخلی اطمینان کردیم و متاسفانه به این اعتماد پاسخ مثبتی داده نشد

سیداحمد رسولی نژاد نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که مردم می پرسند چرا اسم تولیدات داخلی باید ارابه مرگ باشد ومقصر اصلی تصادفات جاده ای خودرو داخلی است، نیازمند واردات هستیم.

به گزارش اقتصاد 100، وی با بیان اینکه اگر واردات خودرو در موعد مقررانجام شود شاهد اتفاقات خوبی در حوزه رقابت و کیفیت خواهیم بود افزود: دررقابت بین تولید کننده داخلی و خارجی در چنین شرایطی مردم حق انتخاب خواهند داشت.

رسولی نژاد ادامه با اشاره به روند تصویب لایحه دولت درمجلس و فرایند های طی شده افزود:در ابتدای مجلس یازدهم طرح ساماندهی خودرو که بعدا به واردات خودرو معروف شد در کمیسیون صنایع و معادن  ودر مجلس تصویب شد و با وجود اینکه ایرادات وابهامات شورای نگهبان بر طرف شد اما از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام با مقاومت هایی رو به رو شد.

نماینده دماوند تاکید کرد: مجمع تشخیص نظام برخلاف اصل 112 که در موارد اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان حق ورود داشت راسا در این مساله ورود کرد و مصوبه مجلس را رد کرد و این کشاکش مجلس و مجمع ادامه داشت تا اینکه در بهمن ماه 1400 مقام معظم رهبری مواضع آشکاری را اعلام کردند و فرمودند ده ها سال است به خودروساز داخلی اطمینان کردیم که متاسفانه به این اعتماد پاسخ مثبتی داده نشده است، این سخنان درواقع چراغ سبزی برای حمایت از طرح نمایندگان بود.

وی با بیان اینکه در بررسی قانون بودجه 1402 پیشنهاد جدیدی مبنی بر واردات خودروهای کار کرده سالم، با عمر تا 5 سال برای ورود به کشور مصوب شد گفت:علی رغم اینکه شورای نگهبان ایرادی بر این مصوبه نگرفت مجمع تشخیص مصلحت نظام  مجداد در ایام تعطیلات مجلس این مصوبه مجلس راخلاف قانون اساسی دانست و آنرا رد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: درآستانه استیضاح وزیر پیشین وزارت صنعت و معدن و تجارت آقای فاطمی امین دولت لایحه دو فوریتی در این زمینه  آورد که همزمان شبه ای در مورد جلوگیری از استیضاح را مطرح کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نهایتا لایحه دولت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس  تصویب واین بار مجمع تشخیص مصلحت نیز آنرا تایید کرد گفت: امید داریم با ابلاغ این قانون دولت هرچه سریعتر واردات خودرو را انجام دهد .

رسولی نژاد تصریح کرد: مجلس به عنوان طرح، بحث واردات خودروهای بین 5 هزار تا 20 هزار یورو را مدنظر داشت، چون اعتقاد داریم ورود خودروهای گران قیمت ولوکس تاثیری در بازار داخلی ندارد ومصرف کننده محدودی دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:خودروهای صفر وحتی کارکرده باید قیمت متوسطی داشته باشد لذا به دولت پیشنهاد می کنیم برای یک دوره 5 ساله سود بازرگانی که در اختیار دارد را صفر کند و در مورد حقوق گمرکی نیز لایحه ای آورده شود تا حقوق گمرکی کاهش یابد.

وی افزود:با چنین شرایطی شاهد کاهش نرخ خودرو در بازار خواهیم بود و تاثیر آنرا در بازار داخلی خواهیم دید، در این موقعیت کیفیت تولیدات داخلی نیز افزایش یافته و رقابت بین تولید کننده داخلی و خارجی صورت خواهد گرفت و مردم حق انتخاب خواهند داشت.

نماینده دماوند در پاسخ به اینکه آیا با این روش تب بازار کاهش خواهد یافت تاکید کرد: قطعا رئیس مجلس هم بیان کردند که خبر واردات خودرو خارجی تاثیر خود را در بازار گذاشته است و استمرار پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه آیا همه مردم امکان واردات خودرو دارند و یا اینکه رانتی برای برخی افراد فراهم می شود افزود: ما محدودیتی برای اشخاص قرار ندادیم ولی باید بپذیریم کسانی که تجربه دارند می توانند وارد این عرصه شوند.

رسولی نژاد در مورد خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی خاطر نشان کرد: در گذشته بخشی از این خودروها وارد می شد و خدمات پس از فروش دارد، البته شرکت های وارد کننده که توانایی واردات دارند این مبحث را درنظر خواهند گرفت و مردم می توانند از خدمات پس فروش اطمینان داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه اگر آقای رسولی نژاد را5 سال دیگر ببینیم وبپرسیم این طرح تاثیر گذار بود چه پاسخی دارد گفت: انشالله در آخر مجلس دوازدهم تاثیر این مصوبه مجلس یازدهم را خواهید دید.

 

ارسال نظر