شکست دولت رئیسی در تحقق رشد اقتصادی

۱۴۰۲/۰۴/۲۲ - ۱۷:۰۰:۰۵
کد خبر: ۲۱۰۵۵۳
شکست دولت رئیسی در تحقق رشد اقتصادی

بر اساس نقشه راه اقتصادی ترسیم‌شده توسط دولت سیزدهم، هدفگذاری برای رشد اقتصادی بدون نفت برای سال قبل ۵ درصد در نظر گرفته شده بود، اما این هدف در سال ۱۴۰۱ محقق نشده و رشد اقتصادی بدون نفت به هدف ۵ درصدی خود نرسید.

به گزارش اکوایران، طبق آمارهای منتشر شده از مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی بدون نفت، این شاخص از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۱ روند نزولی داشته که البته در سال‌های 95 تا 97 چشمگیرتر بوده است. در ادامه این روند کمی پس از آن از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ رشد ملایمی پیدا کرد.

رشد اقتصادی در سال ۹۵ معادل ۹.۳۴ درصد بوده که پس از یک افت شدید در سال ۹۷ به منفی ۲.۴۶ رسیده است. رشد اقتصادی بدون نفت پس از یک جهش در سال ۹۸ به ۲.۵۱ درصد رسید و پس از آن به صورت ملایم رشد کرد. 

رشداقتصادی

فاصله 0.6 واحد درصدی هدف دولت با عملکرد رشد اقتصادی

انتظار می‌رفت پس از انتشار نقشه راه اقتصادی و برنامه رشد غیرتورمی دولت سیزدهم رشد اقتصادی بدون نفت کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ جهش پیدا کند و به هدف مشخص‌شده در برنامه رشد خود برسد اما این اتفاق نیفتاد و رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۱۴۰۱ به ۴.۴ درصد - طبق داده‌های مرکز آمار - رسید. این رقم با هدفگذاری دولت در پایان سال 0.6 واحد درصد فاصله دارد.

ارسال نظر