ماهانه تا ۷۰۰ میلیارد تومان صرف نگه داشت شهر می‌شود

۱۴۰۲/۰۴/۱۲ - ۰۲:۴۱:۵۱
کد خبر: ۲۰۹۷۱۸

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اشاره اینکه شهرداری هر ماه به اندازه ظرفیت ورزشگاه آزادی حقوق پرداخت می‌کند، گفت: ماهیانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان صرف نگه داشت شهر می‌شود. به گزارش تسنیم، عبدالمطهر محمدخانی در آیین افتتاحیه دوره آموزشی کنشگری رسانه‌ای آرمانشهر با بیان اینکه جمعیت شبانه تهران 9 میلیون و 40 هزار نفر و جمعیت روزانه آن نزدیک به 13 میلیون نفر است، گفت: این جمعیت حتی به 16 میلیون نفر نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه تهران در مجموع به اندازه 10 شهر کشور جمعیت دارد، اظهار کرد: جمعیت شهر ایلام بیش از 500 هزار نفر است و این در حالی است که منطقه 4 تهران 920 هزار نفر جمعیت دارد. سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه از هر 6 ایرانی یک نفر در تهران زندگی می‌کند، یادآور شد: با این وجود اگر 2 هزار و 258 شهر تهران فعلی را کنار هم بگذاریم، وسعت کل ایران را تشکیل خواهد داد.

وی با اعلام اینکه تهران یکی از 40 کلانشهر مهم دنیا است، اظهار کرد: در پایتخت جمعیتی به اندازه 160 ورزشگاه آزادی، زندگی می‌کنند و مهم‌ترین دارایی این شهر، جمعیت آن است و به نوعی تنوع بی‌نظیر از اقشار جمعیتی در تهران حضور دارند. رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه برآوردها نشان می‌دهد یک میلیون و 700 هزار نفر تبعه افغانستانی در پایتخت سکونت دارند، اظهار کرد: تهران را باید به عنوان شهر انسان‌ها شناخت و فارغ از هرگونه گرایش سیاسی، بزرگ‌ترین تجمعات یکصد سال اخیر در تهران برگزار شده است.

محمدخانی، ترافیک، آلودگی هوا و بدمسکنی را از مهم‌ترین چالش‌های تهران دانست و افزود: اگر نسبت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و وسایل شخصی جابه‌جا شود، مشکل ترافیک و آلودگی هوا در کنار هم رفع خواهد شد؛ در حال حاضر از هر 10 تهرانی 6 تا 7 نفر از وسایل نقلیه شخصی و 3 تا 4 نفر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دو هزار و 500 اتوبوس در پایتخت فعال هستند، گفت: بر اساس طرح جامع شهر، تهران به 11 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. محمدخانی با بیان اینکه شهرداری تهران در سال گذشته 72 هزار میلیارد تومان درآمد محقق کرد، اظهار کرد: از این میزان شاید 10 تا 12 هزار میلیارد تومان از طریق کمک دولت باشد و مابقی از درآمدهای شهرداری در حوزه‌های مختلف است.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه پایتخت 150 ایستگاه مترو دارد، یادآور شد: تعداد ایستگاه‌های پایتخت در آغاز دوره مدیریت شهری ششم 142 ایستگاه بود و در این مدت 8 ایستگاه افتتاح شد. وی با اعلام اینکه تعداد ایستگاه‌های مورد نیاز تهران بر اساس طرح جامع 330 مورد است، گفت: در حال حاضر ساخت هر ایستگاه به 700 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. محمدخانی همچنین تصریح کرد: احداث خط 10 مترو تهران به طول 22 کیلومتر با برآورد فعلی به 35 همت نیازمند است.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه بودجه امسال شهرداری 76 همت است، خاطرنشان کرد: با این رقم در بهترین حالت می‌توان دو خط مترو احداث کرد؛ این در حالی است که 64 هزار نفر نیروی رسمی و قراردادی در شهرداری فعالیت می‌کنند که با احتساب نیروهای غیرمستقیم به 103 تا 120 هزار نفر نیرو می‌رسد و شهرداری هرماه به اندازه یک ورزشگاه آزادی باید حقوق پرداخت می‌کند که به 1.5 تا 1.7 همت می‌رسد. محمدخانی با بیان اینکه علاوه بر پرداخت حقوق بخشی از بودجه صرف نگهداشت شهر می‌شود که به 500 تا 700 میلیارد تومان در ماه می‌رسد، گفت: شهرداری بدون ساخت مترو، اتوبوس، نگهداشت و هیچ فعالیتی، تنها برای مدیریت شرایط فعلی ماهیانه به 2.2 تا 2.5 همت اعتبار نیاز دارد.

 

ارسال نظر