سکاندار جدید وزارت جهاد

۱۴۰۲/۰۳/۳۱ - ۰۲:۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۰۸۷۸۹

تعادل| 

با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی شد. در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس برنامه و صلاحیت «محمدعلی نیکبخت» برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی با تصدی «نیکبخت» در وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند. محمدعلی نیکبخت با ۱۹۸ رای موافق، ۶۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع، برای تصدی وزارت جهادکشاورزی از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت.

    وزیر کشاورزی چه گفت؟ 

رییس‌جمهور هفته گذشته در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، مهندس محمدعلی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. بنابر آیین نامه داخلی مجلس، رییس‌جمهور یک ساعت فرصت داشت که با حضور در جلسه رای اعتماد از وزیر پیشنهادی دفاع کند، اما محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور به همراه تعدادی از اعضای کابینه در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی کشاورزی حضور پیدا کردند. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سوابق محمدعلی نیکبخت است. پیش از این سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بود که فروردین ۱۴۰۲ با توجه به ارزیابی‌های سال گذشته از سوی دولت برکنار و سیدمحمد آقامیری به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای خودکفایی در بخش کشاورزی برنامه داریم، گفت: در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اولیه تولید خودکفا خواهیم شد. محمدعلی نیکبخت در جلسه علنی مجلس در تشریح برنامه‌هایش برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: تلاش و جدیت در اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، رفع عوامل محدود‌کننده تولید پایدار با تاکید بر خودکفایی در محصولات اساسی و حفظ منابع پایدار از جمله جهت‌گیری‌های اصلی برنامه‌های من است. او ادامه داد: توسعه متوازن همه اجزای زنجیره ارزش با تاکید بر ترمیم و تکمیل زنجیره‌های ارزش ملی، استانی و منطقه‌ای، نقش‌آفرینی و مشارکت مردمی در سرمایه‌گذاری، کاهش نوسانات تولید و بازار و کاهش محدودیت کشاورزی و ریل‌گذاری برای تامین امنیت کشاورزی و رشد تولید از جمله جهت‌گیری‌های دیگر برنامه‌هایمان است لذا تلاش می‌شود در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اول تولید خودکفا شویم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی گفت: آمار حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی دارد، تولید بی‌برنامه نمی‌تواند امنیت غذایی پایدار را رقم بزند. در ۶ سال اخیر نوسانات خودکفایی در تولید گندم، برنج، شکر و جو را داشتیم یعنی گاهی خودکفا و گاهی وارد‌کننده بزرگ بودیم.

    موافقان ومخالفان چه گفتند؟ 

محمدجواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در موافقت گفت که نیکبخت یک کارشناس تمام‌عیار در حوزه کشاورزی است. او در بیان دلایل موافقتش با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاوزی گفت: نیکبخت یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی است و از نگاه اقتصادی سلامت دارد که در راستای توسعه این بخش یکی از امتیازات مهم است. اشراف داشتن بر کار از مزایای ایشان است و هم در حوزه پایین دست و ستادی وزارتخانه کار کرده‌اند. همچنین طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده‌اند و کسی که این طعم را چشیده باشد حتما می‌تواند در کار خود موفق شود.

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مخالفت گفت: سمت وزارت با تحصیلات نیکبخت تناسب ندارد و عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان وزیر خلاق و تحول آفرین دچار تردید می‌کند. وی بیان کرد: چرا دولت آقای رییسی در یافتن افراد این همه کند کار می‌کند و گویا گاهی از روی ناچاری، در آخرین روزها افراد را معرفی می‌کند. کسی مثل آقای نیکبخت حداقل به مدت یک سال است که معاون وزیر بوده و سال‌هاست که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول خدمت هستند. این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی و نداشتن ایده در حد کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان یک وزیر خلاق، نوآور و تحول آفرین دچار تردید می‌سازد. شاید معاونت اجرایی برای ایشان در وزارت تناسب بیشتری با تحصیلات و سوابق کاری ایشان باشد.

نماینده شیراز در مجلس هم گفت که برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای حفظ جنگل‌ها و تقویت تعاونی روستایی چیست؟ علیرضا پاک‌فطرت که به عنوان مخالف اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تامین شود. سوال این است که وزیر جهاد کشاورزی چطور می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟

این نماینده افزود: آقای نیکبخت شما چه نقاط ضعفی را در وزارت جهاد کشاورزی می‌بینید و چه طور می‌خواهید آن را رفع کنید؟ پاک‌فطرت ادامه داد: قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد اقتصاد از بخش تعاونی باشد که الان چهار درصد است. شما در تعاون روستایی وزارتخانه بودید اکنون چه برنامه‌ای برای تقویت تعاونی روستایی دارید؟ همچنین برنامه شما برای ایجاد رضایتمندی کشاورزان و دامداران چیست؟ 

سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس هم در مخالفت با نیکبخت، خرد شدن اراضی کشاورزی و تغییری کاربری آن را یکی از معضلات بخش کشاورزی برشمرد و اظهار داشت: این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آمده اما راهبرد اصلی برای برون رفت از این چالش چیست؟ این نماینده مجلس افزود: در برنامه‌ها دقیقا مشخص نیست که آیا می‌خواهید مقابل تقیسم اموال مردم مقاومت کنید یا تفکیک اراضی را تسریع کنید؟ وی با انتقاد از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی در زمینه یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، گفت: شما باید به فکر بهبود درآمد و معیشت کشاورز باشید.

ذاکر به موضوع آبیاری تحت فشار که در برنامه پنجم و ششم توسعه مورد آمده بود، اشاره کرد و گفت که در برنامه ارایه شده از سوی نیکبخت برای اجرایی شدن این موضوع اشاره‌ای نشده است. مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب هم به عنوان اولین مخالف در سخنانی اظهار داشت: ما امروز وزیر بزرگ‌ترین نهادی که با مردم روبروست و بر سفره مردم اثرگذار است را انتخاب می‌کنیم. او با اشاره به وقوع خشکسالی در کشور، آبرسانی به اراضی کشاورزی را مهم دانست و خطاب به نیکبخت گفت که چه برنامه‌ای برای موضوع آب کشاورزی دارید. عیسی‌زاده با بیان اینکه مصرف پروتئین در کشور به چهارکیلو کاهش یافته است، اظهار داشت: برنامه شما برای ترمیم این آمار چه برنامه‌ای دارید. وی به قیمت خرید تضمینی گندم اشاره کرد و آن را پایین دانست و خواستار ارایه برنامه راهبردی برای تشویق کشاورزان برای کاشت گندم شد.

علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت تجربه کافی در سطوح مختلف را دارد و مانند سربازی است که به درجه سرداری می‌رسد. نیکبخت یار غار صاحبان اصلی انقلاب است. قدرت‌الله حمزه شلمزاری نماینده فارسان موافقت با نیکبخت، گفت: او از بدنه جهاد کشاورزی می‌باشد و مشکلات جهاد کشاورزی را می‌داند و به خوبی درک می‌کند.

 

ارسال نظر