تردید در تحقق وعده اتوبوسی شهرداری

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۰۲:۰۴:۵۸
کد خبر: ۲۰۷۶۳۳

گروه راه و شهرسازی|

تامین 4 هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال جاری برای ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در کانون توجه اعضای شورای شهر تهران است. در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران، معاون حمل و نقل شهرداری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در تامین هزینه خرید اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری 4 هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان شهری اضافه شود. مهدی چمران، رییس شورای شهر و برخی از اعضای این شورا اما درباره تحقق این وعده تردید و با اشاره به مصایب ایجاد شده برای شهروندان، بر خرید و واردات اتوبوس از خارج کشور تاکید کردند تا بلکه کمی از مشکلات مردم در سفرهای درون شهری کاسته شود.

جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: امسال نزدیک به 7 درصد حمل و نقل را به سمت حمل و نقل عمومی خواهیم برد و تغییراتی که در تاکسی، ون و مترو اتفاق می‌افتد منجر به کاهش 7 درصدی سفرهای شخصی خواهد شد. بهرامی با تأکید بر تلاش برای تأمین اتوبوس از تولید داخل، گفت: پارسال قیمت اتوبوس 3 میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده اما حالا 7 میلیارد تومان است؛ روزی که بودجه تصویب شد قیمت اتوبوس 4 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود اما با تغییرات ارزی، قیمت به 7 میلیارد تومان رسیده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه رییس‌جمهور چند بار دستور آنی را برای دریافت استانداردهای اتوبوس‌ها داده بود، خاطرنشان کرد: ما پارسال قولی از وزارت کشور داشتیم که محقق نشد؛ ما قدرالسهم نزدیک به ۷۰۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کردیم اما کمتر از ۱۷۰ دستگاه را تحویل گرفتیم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: هشت هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی اتوبوسرانی پیش‌بینی شده که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بهسازی و 5 هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید است و ما ظرفیت‌سازی تأمین ناوگان را در استعداد بالفعل کشور دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس تا پایان دوره ششم مدیریت شهری داشته باشیم، یادآور شد: نیاز اولیه را که سه هزار دستگاه است تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ به نتیجه خواهیم رساند و سپس به سمت تأمین اتوبوس برقی خواهیم رفت. بهرامی با اعلام اینکه برای رسیدن به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: با تمام تولیدکنندگان برای تأمین اتوبوس، مذاکراتی داشتیم و تا امروز شرکت‌های سایپا دیزل، وزارت دفاع، زامیاد و دیگر تولیدکنندگان در لیست مذاکرات ما قرار دارند. وی با بیان اینکه قرار بود هزار و ۱۰۰ دستگاه از سوی وزارت کشور از تولیدات ایران خودرو به ما تحویل داده شود، خاطرنشان کرد: ما وقتی دیدیم تعهدات عملی نشد خودمان وارد مسیر خرید اتوبوس شدیم و قرارداد قطعی هزار دستگاه را منعقد کردیم تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه را به ما تحویل دهند که از این تعداد ۲۰۰ دستگاه تا مهرماه تأمین می‌شود.

بهرامی درباره تعهدات دیگر سایر شرکت‌ها گفت: با یکی از شرکت‌ها نیز قرارداد تأمین ۱۰۰ اتوبوس سه کابینه تولیدی در ترکیه را منعقد کرده‌ایم که ۵۰ دستگاه امسال و ۵۰ دستگاه نیز در سال آینده تأمین خواهد شد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با دستور رییس‌جمهور استاندارد اتوبوس برقی شرکت مپنا تأیید شد، گفت: از این شرکت و شرکتی دیگر هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تأمین خواهد شد که امسال ۲۰۰ دستگاه برقی تعهد داده شده اما توان تأمین ۵۰۰ دستگاه وجود دارد.

 

ارسال نظر