یارانه‌ 4 درصدی‌ها!

۱۴۰۲/۰۲/۲۰ - ۰۳:۳۵:۲۷
کد خبر: ۲۰۵۴۵۹
یارانه‌ 4 درصدی‌ها!

گلناز پرتوی مهر|

از هواپیما تنها 4 درصد مردم استفاده می‌کنند ولی بیش از 1 میلیارد دلار معادل 40 هزار میلیارد تومان یارانه فقط برای سوخت جت جهت استفاده در هواپیما، یارانه پرداخت می‌شود که علاوه بر اینکه این میزان پرداخت یارانه تنها برای بخش کوچکی از مردم هیچ صرفه اقتصادی ندارد بلکه میزان هدررفت این یارانه نیز بسیار بالا است همچنین ناعدالتی بزرگی برای بخش‌های مختلف جامعه است که بیش از 1 میلیارد دلار یارانه از جیب مردم به تنها 4 درصد جمعیت مرفه داده شود.

به گزارش خبرنگار «تعادل» مساله اصلاح یارانه سوخت جت هواپیما علاوه بر اینکه بیش از 40 هزار میلیارد تومان اصلاح یارانه بخش خدمات را در پی خواهد داشت، به وضعیت بسیار اسفناک خروج سوخت در کشور نیز پایان خواهد داد.

در وضعیت فعلی پروازهای ایران به هر کشوری توسط ایرلاین خارجی نیز با قیمت نازل 600 تومانی سوخت جت محاسبه می‌شود و همین امر سبب حاشیه سود بالای پرواز برخی ایرلاین‌ها نظیر ایرلاین‌های ترکی به ایران شده است که بیش از 500 میلیون لیتر در سال تنها از این بخش یعنی پروازهای ایران به کشورهای دیگر یارانه پرداخت می‌شود که هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

بنابراین ضرورت بالایی دارد که دولت در زمینه اصلاح یارانه‌های انرژی کشور از طریق اصلاح یارانه سوخت جت، منابعی در حدود 1 میلیارد دلار ایجاد کند که امکان توسعه میادین مشترک گازی یا نفتی برای عرضه بیشتر این مواد اولیه در بازارهای جهانی را خواهد داشت.

در همین زمینه، حمید بهزادی‌بخش، کارشناس اقتصادی، در مورد لزوم اصلاح یارانه‌های انرژی در جهت بهره وری صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» اظهار کرد: اصلاح یارانه‌های انرژی در جهت بهره وری صنعتی، به عنوان یکی از راهکارهای مهم در جهت کاهش هزینه‌های تولید و افزایش رقابت‌پذیری صنایع، بسیار مهم است. با افزایش یارانه‌های انرژی برای صنایع، می‌توان به صورت مستقیم به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره وری در صنایع کمک کرد. یکی از مزیت‌های اصلاح یارانه‌های انرژی در جهت بهره‌وری صنعتی، کاهش هزینه‌های تولید است. با افزایش یارانه‌های انرژی برای صنایع، هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و این امر می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری صنایع و افزایش سهم بازار آنها منجر شود. در بخش ارایه خدمات نیز به همین نحو است.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با مزیت اصلاح یارانه‌های انرژی در بخش‌هایی که کمترین استفاده را برای مردم دارد؛ افزود مزیت اصلاح یارانه‌های انرژی در بخش‌هایی که کمترین مزیت را برای مردم دارند، به عنوان یکی از راهکارهای مهم در جهت افزایش رفاه اجتماعی و کاهش کسری بودجه دولت شناخته شده است. این رویکرد مهم به دلیل عدم تاثیرگذاری بر بخش‌های مختلف حمل و نقلی کشور نیز از اهمیت بالاتری برخوردار است. یکی از این اصلاحات مهم سوخت جت مورد استفاده هواپیماها است. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت اصلاح کلیه یارانه‌های انرژی با اولویت بخش‌هایی که کمترین ضرر را برای مردم دارند؛ افزود: اصلاح قیمت برخی از حامل‌های انرژی مثل «سوخت جت» که در هواپیماها مصرف می‌شود، به نظر کار راحت‌تری برای دولتمردان است، زیرا با اصلاح قیمت این سوخت، هیچ فشاری به عموم مردم وارد نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: از هواپیما تنها 4 درصد مردم استفاده می‌کنند ولی بیش از 1 میلیارد دلار معادل 40 هزار میلیارد تومان یارانه فقط برای سوخت جت جهت استفاده در هواپیما، یارانه پرداخت می‌شود که علاوه بر اینکه این میزان پرداخت یارانه تنها برای بخش کوچکی از مردم هیچ صرفه اقتصادی ندارد بلکه میزان هدررفت این یارانه نیز بسیار بالا است همچنین ناعدالتی بزرگی برای بخش‌های مختلف جامعه است که بیش از 1 میلیارد دلار یارانه از جیب مردم به تنها 4 درصد جمعیت مرفه داده شود. حمید بهزادی‌بخش در رابطه با اینکه سفرهای هوایی کمترین میزان حمل و نقل مردم را شامل می‌شود؛ اظهار کرد: طبق آمار منتشر شده از طرف وزارت راه و شهرسازی در سال 1401 کمتر از 3 درصد از حمل و نقل کشور از طریق ناوگان هوایی انجام شده است و این در حالی است که بیش از 90 درصد جابه‌جایی‌ها در کشور ما از طریق ‌حمل و نقل زمینی و 7 درصد از طریق‌ حمل و نقل ریلی انجام می‌شود.

 

ارسال نظر