شرط زاکانی برای همکاری شهرداری‌های تهران و نیویورک

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ - ۰۴:۰۳:۳۴
کد خبر: ۲۰۴۷۲۸
شرط زاکانی برای همکاری شهرداری‌های تهران و نیویورک

علیرضا زاکانی در یک نشست خبری از عملکرد خود در شهرداری تهران دفاع کرد و مدعی شد که شهرداری در آستانه یک حرکت بزرگ قرار دارد. 

زاکانی  و در بخشی از این نشست خبری با اشاره به موضوع ترافیک، آلودگی هوا، بدمسکنی و بی‌مسکنی گفت: در تهران یک میلیون کمبود مسکن وجود دارد، شرایط را به سمتی بردند که مهاجرت معکوس رخ داد به‌طوری‌که در سال گذشته بیشترین مهاجرت از تهران به البرز بود که اسفناک است.

شهردار تهران با اشاره به تنش‌های مالی در دوره قبلی مدیریت شهری و حل آن در همان هفته‌های اول فعالیت در شهرداری تهران گفت: حتی مدتی وام می‌گرفتند تا حقوق پرسنل را بدهند، علت آن هم این بود که از سال 91 به بعد دوره سقوط صدور پروانه شکل گرفته بود و درآمدهای حوزه شهرسازی هم کم شده بود.

شهردار تهران با بیان اینکه با 70 هزار میلیارد تومان بدهی روبرو بودیم، گفت: این عدد ماورایی به شمار می‌رفت و دغدغه مدیران این بود که چگونه از پس آن برآیند. حتی شهردار قبلا هم به صراحت گفته بود که در شهری که با چنین بدهی روبروست، دیگر نبایدانتظار کارهای بزرگ داشت، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، کار را در شرایطی پیش بردیم که پروژه‌ها دوباره فعال شد. شهر در دوره قبل از فرسودگی جدی رنج می‌برد و سعی کردیم با اقدامات موثر کارها را پیش ببریم.

در گذشته تهران گران اداره می‌شد

او گفت: قبلا تهران گران اداره می‌شد و شرایط را به سمتی برده بودند که برخی شهروندان مجبور به مهاجرت شدند. زمانی که ما شهر را تحویل گرفتیم، به خودمان گفتیم که ما میراث‌دار بخش خوب و بد هستیم و باید عملکرد خوب را پاس داشته و برای حل میراث بد هم رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم .

درآستانه یک حرکت بزرگ هستیم

زاکانی با تأکید بر این موضوع که در آستانه یک حرکت بزرگ هستیم، گفت: برای خدمات 20 ماه گذشته باید پاسخ دهیم. ما تهدیدات را به فرصت تبدیل کردیم به‌طوری که بدهی‌های شهر به اهرم تغییر شهر تبدیل شد. 

به گفته شهردار تهران، در سال گذشته 68 درصد افزایش صدور پروانه در حوزه بافت فرسوده صورت گرفته که این موضوع نویدبخش اتفاقات خوب است.

شهردار تهران با اشاره به موضوع مولدسازی گفت: ما املاکمان را خام نمی‌فروشیم بلکه بارگذاری کرده و بعد آنها را به فروش می‌رسانیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تهران در حال حاضر گران است چه برنامه‌ای برای ارزان شدن آن دارید؟ گفت: شهر تهران در حال حاضر گران است اما تلاش می‌کنیم که آن را ارزان کنیم. 300 میدان میوه‌تره‌بار در تهران است و اگر ما کنترل نمی‌کردیم، قیمت میوه شب عید بالا می‌رفت.بنا براین ما به دنبال کاهش قیمت‌ها هستیم تا شهر ارزان شود.

برای ارتباط با نیویورک  محدودیتی نداریم اما....

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران خارجی حاضر در نشست در خصوص ارتباط مدیریت شهری با سایر کلان‌شهرها که مشکلات مشترکی با تهران دارند به ویژه کلان‌شهرهایی از کشور امریکا گفت: ما محدودیتی نداریم اما شرایط این ارتباط باید منطقی، درست و عادلانه باشد.

وی ادامه داد: در هنگامی که تحریم‌هایی علیه کشور ما صورت گرفت، شرکت نیسان در ایران بود و شهردار نیویورک این شرکت را تهدید کرد و آنها از ایران رفتند.

زاکانی ادامه داد: بی‌تردید ما دستگاه سیاسی نیستیم بلکه یک نهاد خدمتگزار اجتماعی هستیم و باید از شهرداری‌ها همین شرایط را طلب کرد اما در گذشته در نمونه‌ای که عنوان کردم مواجهه سیاسی صورت گرفت و بیشتر محدودیت‌ها از سمت آنها بود. این در حالی است که ما با بسیاری از کلان‌شهرها خواهرخواندگی داشته و ارتباط خوبی داریم.

 انواع فساد در شهرداری

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه میزان از اموال شهر برگردانده شده است؟، گفت: در همین مدتی که در شهرداری حضور داشتیم یک‌هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری به مجموعه شهرداری بازگردانده شد.

زاکانی گفت: ما سه نوع فساد داریم که در نوع اول مال شهرداری را برده و خورده‌اند که ما تلاش می‌کنیم امکاناتی که از شهرداری برده شده است را برگردانیم. مثلا همین 20 هزار میلیارد تومان را برخی به ما می‌گفتند امکان دارد آن ر ا بتوانیم برگردانیم. مثلا پرونده برند یک شرکت را داشتیم که 600 میلیارد تومان ارزشگذاری شده بود اما 3 میلیارد تومان گرفته بودند. پرونده به گونه‌ای بود که معاون مالی شهرداری شخصا دنبال بازپس‌گیری این مورد بود.علاوه براین ما یک پرونده دیگر داریم که اگر حق شهرداری گرفته شود دقیقا نصف بودجه امسال است.

زاکانی اضافه کرد: 48 پرونده مشارکتی داشتیم که 47 مورد آن محکوم به شکست بود. ما مساله‌ای نداریم که حقوق شهر را از کسانی که برده‌اند پس بگیریم. قطعا تمامی موضوعات را پیگیر هستیم تا حق شهر را از آدم‌های بزن برو پس بگیریم. 

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: بهترین راه برای مبارزه با فساد، سیستمی شدن امور است. به دنبال این هستیم که تا خرداد سال جاری تمامی فرآیند صدور پروانه سیستمی شود. 

به گفته زاکانی، بخشی از فسادها اصطلاحا خرد هستند که ممکن است از یک کارمند یا کارگزار شهرداری سر بزند که ما آن موضوعات را هم پیگیر هستیم. علاقه نداریم موضوعات علنی شود و سعی می‌کنیم در حوزه مبارزه با فساد بیشتر عمل کنیم و کمتر شعار دهیم.

وی در خصوص عرضه املاک در بورس هم گفت: ما علاقه داریم که خرید و فروش‌های ما از طریق بورس انجام شود، چرا که امکان تبانی و فساد نیست و شفافیت بالا است. ما دو ملک را می‌خواستیم در بورس عرضه کنیم اما یک مجموعه‌ای آمد آن را مصادره کرد و به مشکل خوردیم. 

شرکت کنترل ترافیک؛ نه ادغام نه منحل 

زاکانی در خصوص پرسشی در مورد آخرین وضعیت شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: ما در مجموعه شهرداری با توجه به تنوع کار باید تخصصی عمل کنیم. شرکت کنترل ترافیک مهم است، اما دچار مشکلاتی است. بخشی از فیبر نوری شهر و دوربین‌های پایتخت به آنها سپرده شده بود .کمبود و اختلالاتی در دوربین‌ها به همراه آسیب‌هایی که در خرداد سال گذشته به مجموعه فاوا وارد شد، پس از آن مقرر شد طرح‌هایی را دنبال کنیم که تضمین اطلاعات شهروندان و توسعه دوربین‌ها باشد.

وی با بیان اینکه کارهای جدی در یک سال گذشته صورت گرفت گفت: درنهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که فیبر نوری در تهران حدود 1800 کیلومتر است و بهره‌مندی مناسبی باید از آن داشته باشیم چرا که در حقیقت سرمایه شهر است. شرکتی در معاونت حمل و نقل انتخاب شد که تمام زیرساخت‌های نرم‌افزاری را به آن واگذار کنیم و توسعه را نیز از این طریق انجام دهیم. تأکید می‌کنم که شرکت کنترل ترافیک نه ادغام می‌شود و نه منحل می‌شود. به گفته زاکانی همچنین تراموا از ترمینال شرق تا میدان آزادی پس از طی کردن مسیر خود در شورای اسلامی شهر تهران عملیاتی می‌شود که هزینه آن حدود 11 میلیارد تومان است.

او در خصوص جذب سرمایه‌گذار در تهران گفت: شهرداری تهران اقداماتی خوبی در این زمینه انجام داده و در سال جاری حدود 400 هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری پروژه تعریف شده است.

زاکانی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی گفت: تا سه سال آینده سهم تردد با حمل و نقل عمومی به 70 درصد رسیده و سهم خودروهای شخصی حدود 30 درصد پیش‌بینی شده است.

 

ارسال نظر