مجلس به جای تقابل، با دولت همراهی کند

۱۴۰۲/۰۲/۱۱ - ۰۳:۵۰:۳۰
کد خبر: ۲۰۴۶۴۸

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر همدلی قوا و همکاری مجلس و دولت برای رفع مشکلات مردم، اظهار داشت: به دلیل اینکه هم در مجلس و هم در دولت بودم، مسائل دو طرف را می‌دانم و آشنا هستم.

قبلاً هم مدتی در وزارت علوم معاون پارلمانی بودم و با نمایندگان تماس داشتم. در زمان وزارت هم دایم این ارتباط وجود داشت و با حال و هوای مجلس، مطالبات مردم در حوزه‌های انتخابیه و کارهای اجرایی آشنایی دارم.

حسینی اضافه کرد: تصور می‌کنم که از ابتدای این دولت، با طراحی خوبی که انجام شد، تعامل بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی صورت گرفت. ما در همان سال اول هماهنگ کردیم رییس‌جمهور با تمام مجامع استانی نمایندگان جلسه گذاشت که یک کار بی‌سابقه و یک رکورد تازه‌ای بود که این تعداد نماینده در همان سال اول فعالیت دولت بتوانند با رییس‌جمهور نه یک جلسه صوری و نمایشی، بلکه جلساتی که گاهی تا ۳ ساعت طول می‌کشید داشته باشند.

وی ادامه داد: تک‌تک نمایندگان نظرات خود را درباره مسائل کشور، استان و حوزه انتخابیه خودشان، پیشنهادات و انتقاداتی که داشتند مطرح می‌کردند. علاوه بر آن جلسات نیز، نمایندگان مجلس در سفرهای استانی رییس‌جمهور فرصت داشتند با آیت‌الله رییسی، وزیر و یکی از اعضای دولت که در استانشان حضور داشت، مسائل خود را بازگو کنند. یک رابطه وثیق و مستمری در این ۲۰ ماهی که از دولت گذشته، وجود داشته است.

معاون رییس‌جمهور در امور مجلس اضافه کرد: البته ممکن است جاهایی هم در مدیران سطوح مختلف کاستی‌ها و ضعف‌هایی وجود داشته باشد، اما عزم و اراده رییس‌جمهور، معاونین و وزرا این بوده که تعامل خوبی با مجلس داشته باشند و اهل مشورت باشند؛ چرا که نمایندگان را وکلای مردم می‌دانند که در حوزه انتخابیه، شهرها و روستاها حضور دارند و مسائل و مشکلات را از نزدیک لمس کرده و آنها را منتقل می‌کنند. همانطور که دولت با فعالان سیاسی، گروه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در تعامل است، این تعامل خوب را با نمایندگان هم داشته و سعی کرده مطالبات معقول و منطقی را عملیاتی و اجرایی کند.

وی ابراز داشت: متقابلاً این توقع وجود دارد که نمایندگان هم همراهی لازم را داشته باشند. البته ما از بسیاری از نمایندگان عزیز تشکر می‌کنیم که در مسائل مختلف همراهی خوبی با دولت داشته‌اند اما بعضاً هم مواردی بوده که به نظر می‌رسد باید بهتر از این باشد و کمک‌های بیشتری صورت گیرد؛ چراکه در بین سه قوه، قوه مجریه است که در میدان حضور دارد و نگاه مردم هم به قوه مجریه است. شاید برخی کاری به این نداشته باشند که چه قانونی به تصویب می‌رسد، اما نگاه می‌کنند که یک مجری از تهران گرفته تا یک دهیار در دورترین روستا کارها را پیگیری می‌کند. لذا انتطار مردم از قوه مجریه و دولت بیشتر است و دو قوه دیگر هم باید به قوه مجریه کمک کنند.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور یادآور شد: رهبر فرزانه انقلاب هم تأکید کردند که مانع ایجاد نشود. به فرض ما بعضی از موارد را داریم که توقع است که نمایندگان همراهی بیشتری داشته باشند. در برخی موارد توقع بیشتری در همراهی مجلس با دولت وجود دارد؛ برای مثال در بحث تشکیل سازمان بازرگانی هم دولت قبل و هم دولت فعلی به این جمع‌بندی رسیدند، در عمل هم نشان داده شد که اگر ما بخواهیم بازار را کنترل کنیم و نظارت بیشتری بر قیمت‌ها داشته باشیم، باید یک مجموعه جداگانه وجود داشته باشد.

حسینی این نکته را گفت که در شرایط کنونی وظایف نهاد بازرگانی که مسوولیت تنظیم بازار را داشته باشد، در چند وزارتخانه تقسیم شده است؛ یک بخش در وزارت صمت، بخشی در وزارت جهادکشاورزی، بخشی در سازمان تعزیرات وزارت دادگستری باشد و دایماً معاون اول هماهنگی‌های بین دستگاه‌ها را انجام دهد که معلوم نیست چه نتیجه‌ای دربر داشته باشد. وی افزود: همراهی مجلس با دولت در تشکیل وزارت بازرگانی خواسته‌ای بوده که دولت داشته است؛ در چنین مواردی انتظار داریم اهتمام بیشتری از سوی نمایندگان و به‌ویژه هیات رییسه مجلس صورت بگیرد. زمانی به ما گفتند که طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی است و مراحل آن طی شده است.

در شورای نگهبان یک یا دو ایراد به آن وارد شده از جمله اینکه دولت جدید باید بار مالی ناشی از آن را بپذیرد، در غیر این صورت مطابق اصل ۷۵ قانون اساسی، توسط شورای نگهبان رد می‌شود. حسینی ادامه داد: دولت دو جلسه به این امر اختصاص داد و در نهایت با آن موافقت کرد اما این لایحه در دستور کار مجلس قرار نگرفت. برای تشکیل سازمان هم لایحه دوفوریتی تقدیم مجلس شد اما نپذیرفتند و گفتند ما امکان نظارت نداریم. ما در این لایحه می‌خواستیم که سازمان بازرگانی زیرنظر رییس‌جمهور باشد که یک نهاد از ابتدا تا انتهای کار را در اختیار داشته باشد، کارها انسجام داشته باشد و پاسخگو باشد. وی یادآور شد: وقتی تشکیل سازمان بازرگانی که در دولت مطرح شد، من گفتم که این از اختیارات خود دولت هم هست که بتواند سازمان تشکیل بدهد.

 

ارسال نظر