حل معضل ناترازی انرژی با خودتامینی گاز صنایع

۱۴۰۲/۰۱/۲۷ - ۰۲:۳۴:۳۲
کد خبر: ۲۰۳۳۰۵
حل معضل ناترازی انرژی با خودتامینی گاز صنایع

یکی از اصلی‌ترین راهکارهای رفع ناترازی، افزایش تولید و کاهش هدررفت گاز است. در این زمینه باید منابع صنعت در جهت رفع افزایش تولید و کاهش هدررفت گاز مورداستفاده قرار گیرد.

خودتامینی گاز صنایع عمده با تکیه بر سرمایه‌گذاری در حوزه میادین کوچک در خشکی و همچنین سرمایه‌گذاری در کاهش هدررفت گازهای همراه در میادین گازی و نفتی کشور (گاز فلر)، امکان کاهش ناترازی گاز و افزایش تولید گاز کشور به میزان 50 میلیارد مترمکعب در سال را خواهد داشت.

حمید بهزادی‌بخش، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» پیرامون تاثیر ناترازی انرژی اظهار کرد: ناترازی انرژی موضوع مهمی است که تأثیر مستقیمی بر کاهش رشد اقتصادی و آسیب اقتصادی صنایع دارد. ناترازی انرژی زمانی اتفاق می‌افتد که بین عرضه و تقاضای انرژی در یک منطقه یا کشور معین عدم تطابق وجود داشته باشد. این می‌تواند منجر به قطع برق، خاموشی و سایر اختلالات شود که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد داشته باشد.

وی در ادامه افزود: یکی از راه‌های اصلی که ناترازی انرژی بر رشد اقتصادی تأثیر می‌گذارد، تأثیر آن بر صنایع است. صنایع برای کارآمدی به یک منبع قابل اعتماد و ثابت انرژی نیاز دارند. هنگامی که ناترازی انرژی وجود دارد، صنایع ممکن است با قطع برق و خوراک و همچنین سایر اختلالات مواجه شوند که همه این عوامل منجر به از دست دادن بهره وری، افزایش هزینه‌ها و کاهش رقابت خواهد شد. این موضوع می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر رشد اقتصادی کلی یک کشور یا منطقه داشته باشد.

بهزادی‌بخش با اشاره به ناترازی انرژی و تاثیر آن بر رفاه کلی جامعه و کاهش درآمدهای دولت اظهار کرد: ناترازی انرژی علاوه بر تأثیر آن بر صنایع، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر دولت و خانوارها نیز داشته باشد. هنگامی که ناترازی انرژی وجود دارد، خانوارها ممکن است قطع برق یا سایر اختلالات را تجربه کنند که می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت زندگی شود. این موضوع همچنین بر کاهش درآمدهای دولت نیز اثرگذار است و در بلندمدت می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر رفاه کلی افراد و خانواده‌ها داشته باشد که به نوبه خود می‌تواند بر رشد کلی اقتصادی یک کشور یا منطقه تأثیر بگذارد.

این کارشناس اقتصادی پیرامون لزوم همکاری دولت با بخش‌های مختلف اقتصادی در جهت رفع سریع‌تر مشکل ناترازی افزود: در نتیجه، ناترازی انرژی موضوع مهمی است که تأثیر مستقیمی بر کاهش رشد اقتصادی و آسیب اقتصادی صنایع دارد. برای پرداختن به این موضوع، دولت‌ها و رهبران صنعت باید با یکدیگر همکاری کنند تا سیاست‌ها و استراتژی‌های انرژی موثری را تدوین و اجرا کنند که به علل ریشه‌ای ناترازی انرژی و تضمین عرضه مطمئن‌تر و پایدارتر انرژی کمک کند. با انجام این کار می‌توانیم به ارتقای رشد اقتصادی، بهبود کیفیت زندگی و ایجاد آینده‌ای پایدارتر برای همه کمک کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدگی به موضوع ناترازی انرژی، دولت‌ها و رهبران صنعت باید با یکدیگر همکاری کنند تا سیاست‌ها و استراتژی‌های انرژی موثری را توسعه و اجرا کنند. حل مشکل ناترازی انرژی ممکن است شامل سرمایه‌گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر، بهبود بهره‌وری انرژی و توسعه فناوری‌های جدید برای مدیریت بهتر عرضه و تقاضای انرژی باشد.

بهزادی بخش در پایان، با اشاره به لزوم استفاده از منابع صنعت در جهت رفع ناترازی گاز اظهار کرد: خودتامینی گاز صنایع عمده با تکیه بر سرمایه‌گذاری در حوزه میادین کوچک در خشکی و همچنین سرمایه‌گذاری در کاهش هدررفت گازهای همراه در میادین گازی و نفتی کشور (گاز فلر)، امکان کاهش ناترازی گاز و افزایش تولید گاز کشور به میزان 50 میلیارد مترمکعب در سال را خواهد داشت. در صورت افزوده شدن این میزان در کنار اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی با تعرفه‌گذاری پلکانی، نه تنها ناترازی مقطعی زمستان حل خواهد شد، بلکه امکان صادرات بیشتر گاز نیز فراهم خواهد شد.

 

ارسال نظر