هزینه هنگفت انرژی در ساختمان‌های شهرداری

۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۰۲:۲۸:۰۹
کد خبر: ۱۹۱۴۵۴

رییس اداره مدیریت انرژی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اعلام اینکه ساختمان‌های اداری یکی از بزرگ‌ترین منابع اتلاف انرژی به شمار می‌روند، گفت: شهرداری تهران علاوه بر کاهش مصرف ۱۰ درصدی انرژی تا پایان برنامه پنج ساله سوم (۱۴۰۲) در نظر دارد یک رده، رتبه ساختمان‌های خود را بر اساس برچسب انرژی ساختمان‌ها ارتقا دهد.

به گزارش ایسنا، زهره حسامی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جوامع امروزی کمبود ذخایر انرژی‌های تجدیدناپذیر است، گفت: اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که حتی افزایش درآمد سرانه ملی نیز بدون آن نمی‌تواند نقش موثری در توسعه پایدار ایفا کند. وی با بیان اینکه ساختمان‌های اداری یکی از بزرگ‌ترین منابع اتلاف انرژی به شمار می‌رود و این مساله نه تنها در خصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های آن اهمیت دارد بلکه سبب افزایش آلودگی محیط‌ زیست می‌شود، افزود: از این‌رو استفاده بهینه و ممانعت از هدر رفتن امکانات امری اساسی است. منظور از بهینه‌سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و اتخاذ و به‌کارگیری روش‌ها و سیاست‌های پربازده در مصرف صحیح انرژی است که از دیدگاه اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حرکت را تضمین کند.

رییس اداره مدیریت انرژی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران به عنوان اصلی‌ترین ارگان مدیریت شهری، ساختمان‌های فراوانی را در اختیاردارد که مصرف انرژی آنها، هزینه‌های هنگفتی را به این مجموعه تحمیل کرده است. با انجام اقدامات مختلف نظیر تدوین دستورالعمل اجرایی بهینه‌سازی مصرف منابع (آب، برق، گاز) در ساختمان‌های شهرداری تهران و اجرای راهکارهای موثر، اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار سعی در کاهش هزینه‌های اقتصادی و ارتقای کیفیت محیط‌ زیست شهری کرده است.

حسامی تجهیز ۲۷۵ ساختمان به سیستم کنترل هوشمند گرمایشی، ۳۸ ساختمان به سیستم کنترل هوشمند سرمایشی، ۳۴ساختمان به سیستم کنترل رادیویی پایانه‌های دمنده‌دار، معاینه فنی موتورخانه ۳۳۲ ساختمان و ممیزی تفصیلی انرژی ۱۸۳ ساختمان تا پایان سال ۱۴۰۰ را از جمله اقدامات اجرایی و طرح‌هایی دانست که با نظارت اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار در مناطق ۲۲ گانه اجرا شده است.

وی ادامه داد: نتایج به دست آمده از مقایسه مقادیر مصرف انرژی و منابع در مجموع ساختمان‌های تحت پوشش نشان می‌دهد که سرانه مصرف حامل‌های انرژی (آب، برق و گاز) در شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است؛ به‌طوری‌که درحوزه مصرف آب دارای کاهش سرانه شش درصدی، در حوزه مصرف برق دارای کاهش سرانه ۰.۶ درصدی و در حوزه مصرف گاز کاهش سرانه ۱۳ درصدی مشاهده شد بنابراین در مجموع به میزان ۳۰۱.۱۳۲ کیلووات‌ساعت کاهش در مصرف انرژی در سال ۱۴۰۰ وجود دارد که این امر منجر به کاهش انتشار ۲۲۹ تن گاز دی‌اکسید کربن می‌شود.

 

ارسال نظر