سرمایه‌گذاری آرامکو در یک کارخانه ال‌ان‌جی خارجی

۱۴۰۱/۱۲/۱۴ - ۰۲:۴۰:۵۵
کد خبر: ۲۰۰۲۸۹

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: این شرکت انرژی دولتی در مرحله اولیه مذاکرات با سازندگان کارخانه ال‌ان‌جی برای خرید سهم و تامین عرضه از طریق یک توافق خرید است. مصرف ال‌ان‌جی در سال‌های آینده با تلاش اروپا برای جایگزین کردن منابع دیگر به جای واردات گاز روسیه از طریق خط لوله و افزایش سریع واردات کشورهایی مانند چین و هند، افزایش پیدا خواهد کرد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ارزش تجارت جهانی ال‌ان‌جی در سال میلادی گذشته، دو برابر شد و به بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار رسید. به گفته منابع آگاه، آرامکو سرگرم بررسی پروژه‌هایی در امریکا و آسیا بوده و تاسیساتی را ترجیح می‌دهد که بتواند به راحتی گاز طبیعی مایع را به آسیا که بزرگ‌ترین بازار جهان است، ارسال کند. خرید سهم در یک تاسیسات ال‌ان‌جی و قرارداد خرید، به آرامکو در رسیدن به هدفش برای متنوع کردن فعالیت فراتر از تولید و تجارت جهانی انرژی، کمک خواهد کرد. شرکت شل ماه گذشته در گزارشی هشدار داد سرمایه‌گذاری بیشتر در پروژه‌های مایع‌سازی گاز طبیعی، برای اجتناب از گسترش شکاف عرضه در اواخر دهه جاری ضروری است.

آرامکو پیش از این سرمایه‌گذاری مشترک در ال‌ان‌جی در سال ۲۰۱۹ را بررسی کرده و به دنبال خرید ۲۵ درصد سهم در تاسیسات پورت آرتور شرکت «سمپرا انرژی» در تگزاس بود. اما با شیوع پاندمی کووید ۱۹ و سقوط تقاضای جهانی برای انرژی که به توان مالی آرامکو ضربه زد، این شرکت از پروژه مذکور عقب‌نشینی کرد. یک توافق ۲۰ ساله غیرالزام آور برای آرامکو برای فروش ال‌ان‌جی از پورت آرتور، در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید. سمپرا هفته گذشته اعلام کرد تامین مالی برای بخشی از این پروژه را نهایی کرده و امیدوار است تصمیم سرمایه‌گذاری نهایی را تا پایان مارس بگیرد. 

 

ارسال نظر