ضرر صادرکنندگان نفت از نزدیکی چین به روسیه

۱۴۰۱/۱۲/۰۴ - ۰۲:۱۴:۴۱
کد خبر: ۱۹۹۳۵۶

با اقدام چین در خرید بیشتر  و ارزان نفت روسیه  تولیدکنندگان در آفریقا و امریکای جنوبی، ضرر می‌کنند. به گزارش ایسنا، آمار شرکت تحلیل انرژی کپلر نشان می‌دهد آنگولا در میان تولیدکنندگانی بوده که بدترین آسیب را دیده و صادرات روزانه‌اش به چین از ابتدای فوریه تاکنون، ۲۷ درصد در مقایسه با فوریه سال گذشته کاهش پیدا کرده است. صادرات نفت از ونزوئلا، نیجریه و انگلیس هم کاهش پیدا کرده است.

نکته مشترک بین این تولیدکنندگان آسیب دیده، این است که عمده نفت خود را در بازار محموله‌های تک می‌فروشند که در آن، خریداران می‌توانند از نوسان قیمت بهره برده و یک گرید نفتی را به راحتی، جایگزین گریدهای دیگر کنند. در مقابل، صادرات نفت عربستان سعودی بر مبنای قراردادهای بلندمدت است. ویکتور کاتونا، تحلیلگر نفت شرکت کپلر گفت: این آسیب ابتدا در خرید محموله‌های تک ملموس شد. نفت اورال روسیه احتمالا جای صادرات غرب آفریقا به چین را می‌گیرد اما برزیل هم ممکن است از افزایش واردات چین از روسیه، متاثر شود.

طبق این آمار، واردات چین از عمان و امارات متحده عربی که عمدتا از طریق قراردادهای بلندمدت، نفت می‌فروشند، بر مبنای سال به سال رشد کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال، محموله‌های آنگولا و برزیل هم احتمالا خریداران جدیدی در اروپا پیدا خواهند کرد. گریدهای نفتی عرضه شده توسط این دو تولیدکننده که بازدهی بالای دیزل دارند، احتمالا مورد استقبال خریدارانی قرار می‌گیرند که صادرات روسیه را تحریم کرده‌اند.

 

ارسال نظر