کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا/ بازار طلا و سکه به ثبات رسید؛ مردم با خیال راحت معامله کنند

۱۴۰۱/۱۲/۱۲ - ۱۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۰۱۵۳
کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا/ بازار طلا و سکه به ثبات رسید؛ مردم با خیال راحت معامله کنند

نادر بذرافشان، ​رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با تاکید بر اینکه کاهش چشمگیر مدنظر در بازار سکه و طلا در این هفته اتفاق افتاده و بازار به ثبات نسبی خوبی رسید، گفت: مردم می‌توانند با خیال راحت معاملات خود در حوزه سکه و مصنوعات طلا را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، نادر بذرافشان درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در مجموع هفته میانگین ۲۲ دلار افزایش اونس جهانی طلا را داشتیم. در حالی که در ابتدای هفته نوسان‌ها در بازارهای جهانی کاهشی بود و شاهد ۱۴ دلار کاهش اونس جهانی بودیم؛ این روند از اواسط هفته به بعد متوقف شد و روندی صعودی در پیش گرفت و در اواخر هفته رشد ۲۲ دلاری به طور میانگین را ثبت کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: علیرغم روند کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی در روزهای ابتدایی هفته اما در بازار داخل از ابتدای هفته (آغاز به کار صبح شنبه) تا ظهر روز یکشنبه، روند بهای سکه و طلا در بازارهای داخلی روند صعودی داشت؛ به‌گونه‌ای که افزایش حدود ۳۲ درصدی برای طلا و ۲۲ درصد برای سکه را داشتیم اما از بعدازظهر روز یکشنبه، روند بازار تغییر کرد و کاهش قیمت‌ها آغاز شد و تا پایان هفته هم ادامه پیدا کرد؛ این در حالی بود که قیمت طلا در بازارهای جهانی روبه افزایش گذاشته بود.

وی افزود: بازار به شرایط خوبی بازگشت و روند افزایشی ابتدای هفته متوقف و روند کاهشی پی گرفته شد. مدیریت بانک مرکزی در کاهش و ثبات نرخ ارز، بازار سکه و طلا را هم تحت تاثیر و در مسیر کاهش قرار داد. از سوی دیگر تقاضا نیز در بازار که در روزهای ابتدایی هفته افزایش پیدا کرده بود، از روز دوشنبه به تعادل رسید و روند ثبات کاهشی را تقاضا داشتیم.

این مقام صنفی، ضمن تاکید بر اینکه اکنون بازار به ثبات نسبی خوبی رسیده است، گفت: بنابراین کاهش چشمگیری (کاهش بیشتر از افزایش‌ها) که مدنظر بود، شکل گرفت. در حالی که در پایان هفته گذشته (هفته منتهی به ۵ اسفندماه) سکه ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و  از ابتدای هفته تا روز یکشنبه به ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم رسید؛ اما کاهش که آغاز شد، در پایان همین هفته به کانال ۲۹ میلیون تومان بازگشت؛ بنابراین از پایان هفته قبلی هم پایین‌تر آمد.

بذرافشان خاطر نشان کرد: بازار روال کاهشی خوبی در این هفته داشت و بازار از اواسط هفته تا روز گذشته (پنجشنبه) بدون التهاب بود و تفاضا نیز کاهش پیدا کرد. همانطور که اشاره شد، بازار به ثبات نسبی خوبی رسیده است. بنابراین به اعتقاد بنده، مردم می‌توانند برای انجام معاملات خود در بازار سکه و مصنوعات طلا اقدام کنند؛ چراکه بنظر نمی‌رسد افزایش یا کاهش قابل توجهی داشته باشیم. بازار کاهش چشمگیر خود را انجام داد که یکی از علت‌های اصلی آن کنترل و کاهش نرخ ارز بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: باتوجه به اینکه به روزهای پایانی سال نیز نزدیک می‌شویم، در صورتی که این رویکرد مدیریتی کنترل نرخ ارز ادامه‌دار باشد و نوسان خاصی در رابطه با اونس جهانی نداشته باشیم، طبق پیش‌بینی بنده، نهایت یک تا سه درصد افزایش یا کاهش (آن هم به سبب نوسان کاهشی/افزایشی نرخ ارز و نوسان اونس جهانی طلا و البته تفاضا) را شاهد باشیم.

سکه ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و طلا ۵۲۰ هزار تومان ارزان شد

وی در رابطه با تغییرات قیمت‌ها در آخرین معاملات پایانی هفته (پنجشنبه)، نسبت به اوج قیمت‌ها در روزهای ابتدایی هفته، اظهار کرد: قیمت سکه تمام طرح جدید که ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پیش رفته بود، در آخرین معاملات روز گذشته ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود که نشان از کاهش هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی دارد. سکه تمام طرح قدیم با پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به قیمت اوج (تقریبا ۳۳ میلیون تومان) در پایان هفته به ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

بذرافشان ادامه داد: نسبت به قیمت‌های اوج، نیم سکه با کاهش دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی از ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ریزش کرد. ربع سکه با کاهش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. سکه‌های گرمی نیز در آخرین معاملات شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اوج، ۵۰۰ هزار تومان ارزان‌ شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد: هر مثقال طلا ۱۷ عیار که در اوج (روز یکشنبه) تا ۱۳ میلیون تومان هم پیش رفته بود، در آخرین معاملات دیروز، ۱۰ میلیون و ۸۵۰ مبنای معاملات بود که کاهش دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی داشته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش ۵۲۰ هزار تومانی به‌ازای هر گرم به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. طلای ۱۸ عیار مرز سه میلیون را هم رد کرده بود و سه میلیون و ۲۰ هزار تومان را هم دید. در حال حاضر هر اونس طلا ۱۸۳۲ دلار را ثبت کرده است.

وی در رابطه با حباب سکه نیز گفت: حباب سکه نیز از شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده اکنون در محدوده پنج میلیون و ۷۰ هزار تومان قرار دارد.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
هموطن
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
0
0
خیلی جالب تیتر زده گفته سقوط چشمگیر سکه که 29 میلیون شده.
بعبارتی یک سکه با حقوق 4 ماه یک خانواده بازنشسته برابر است.