تأمین منابع مالی چالش‌ این روزهای صنعت دارو

۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ۰۲:۲۵:۵۹
کد خبر: ۱۹۹۷۴۴

بورس| نشست تخصصی میز صنعت «دارو» به همت مدیریت صندوق توسعه و با حضور مسوولان و فعالان این حوزه به میزبانی شرکت بورس تهران برگزار شد. در این نشست مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین گفت: تأمین منابع مالی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت دارو است. با پرداخت مطالبات شرکت‌ها و کمک‌هایی که در رابطه با اخذ تسهیلات از بانک‌ها صورت‌ می‌گیرد، می‌توان نگرانی‌های تامین مالی این صنعت را رفع کرد. نیاز است ۱۵ همت به سیستم دارویی تزریق شود تا بتوانیم از این مشکل عبور کنیم. شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین‌ TPICO بزرگ‌ترین هلدینگ صنعت دارویی و تامین‌کننده حجم بزرگی از نیازهای دارویی و درمانی کشور است. این هلدینگ، از سال ۸۲ با انجام سلسله تغییرات بنیادی، از بدنه داروپخش، به عنوان تنها هلدینگ تخصصی دارویی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به وجود آمد.

منصور نکویی‌نیا مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین «تیپیکو» در نشست تخصصی صنایع با موضوع بررسی «صنعت دارو» که با حضور کارشناسان این صنعت و بازار سرمایه در بورس تهران برگزار شد عنوان کرد: موضوع کیفیت دارو از تولید تا مصرف بسیار حیاتی است و باید کیفیت آن بیش از پیش حفظ شود. نکویی‌نیا با اشاره به اینکه این صنعت همچنان با قیمت‌گذاری دستوری مواجه بوده است، افزود: وجود قیمت‌گذاری دستوری چالشی بزرگ برای این صنعت به شمار می‌رود. ما شرکت‌های سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیری هستیم که باید جوابگوی سهامداران خرد و کلان باشیم. بنابراین، باید طوری رفتار کنیم تا بنگاه‌ها سودآور شوند و نباید مشکلی در توزیع دارو داشته باشیم.وی عنوان کرد که تامین منابع مالی یکی از موانع و چالش‌های پیش روی این شرکت است؛ به‌طوری که نیاز به تامین نقدینگی از تیرماه تا امسال بیش از ۵ برابر شده است. همچنین قرار است برای سال آینده از بازار سرمایه برای تامین‌مالی مواد اولیه استفاده شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با بیان اینکه سیستم دارویی کشور بیش از ۴۰ سال در موقعیت درخشانی است و توانسته بیش از ۹۰ درصد تولیدات کشور را پاسخگو باشد، گفت: یک غفلت کوچک در این صنعت عواقب بدی را به همراه دارد. بنابراین، راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات اتخاذ شده تا به سمت تولید داروهای با فناوری نوین حرکت کنیم. ما باید به سمت تولید داروها با فناوری‌های نوین و روز حرکت کنیم تا شاهد ثمرات این خدمت باشیم. وی اظهار امیدواری کرد: خوشبختانه حرکت‌های خوبی از سوی نخبگان کشور صورت گرفته است. به‌طور معمول برای تمام شرکت‌ها طرح توسعه‌ای وجود دارد که باید برا آنها افزایش سرمایه در نظر گرفته شود. نکویی‌نیا تصریح کرد: خوشبختانه طرح‌ها با سرعت خوبی در حال انجام است و به‌طور دائم و به صورت ماهانه گزارش‌های مالی به هیات‌مدیره ارسال و بررسی‌ها انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین گفت: تمام سیستم خرید آنلاین شده و به سمت شفاف‌سازی پیش می‌رویم.

خوشبختانه برای جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور تعداد شرکت‌های تولیدکننده زیاد است و قرار است هر سه ماه حداقل نیازهای کشور بررسی شود تا با کمبود دارو مواجه نباشیم. وی عنوان کرد: به سمت تولید هدفمند پیش رفته و برنامه تولید را با مطالعه بازار هماهنگ می‌کنیم. با توجه به شرایط تحریم در انبارهای ما باید تا ۳ ماه مواد اولیه وجود داشته باشند. نکویی‌نیا افزود: تأمین منابع مالی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت دارو است. در حال حاضر با توجه به تغییر نرخ ارز، مواد اولیه با ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد کشور می‌شود. با پرداخت مطالبات شرکت‌ها و کمک‌هایی که در رابطه با اخذ تسهیلات از بانک‌ها صورت‌ می‌گیرد، می‌توان نگرانی‌های تامین مالی این صنعت را رفع کرد. مدیرعامل «تیپیکو» افزود: نیاز است ۱۵ همت به سیستم دارویی تزریق شود تا بتوان از این مشکل عبور کنیم.

علی گلبازخانی، کارشناس گروه مالی مهرگان (ساتا) نیز در بخشی دیگری از این نشست گفت: در حال حاضر شرکت‌های فعال در صنعت دارویی بازار سرمایه به‌طور کلی شامل سه صنعت تولید مواد اولیه دارویی، تولید محصول دارویی و قسمت توزیع و پخش می‌شوند. وی افزود: مجموع ارزش بازار این سه قسمت در ۶ اسفند ۱۴۰۱، برابر با ۱۲۹ همت است که بخش تولید محصول دارویی با ۹۷ همت بیشترین سهم را از مجموع این سه گروه داراست. ضمن آنکه ارزش بازار توزیع و پخش ۲۰ همت و تولید مواد اولیه دارویی ۱۱ همت است. همچنین ۶ شرکت در قسمت مواد اولیه، ۳۲ شرکت در قسمت تولید محصول و ۴ شرکت در قسمت توزیع و پخش فعال هستند. گلبازخانی تصریح کرد: در رتبه‌بندی ارزش بازار شرکت‌های دارویی، داروسازی عبیدی با ۱۴ درصد بزرگ‌ترین شرکت دارویی محسوب می‌شود و بعد از آن داروسازی دانا و پخش البرز در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. کارشناس گروه مالی مهرگان (ساتا) گفت: درآمد عملیاتی تجمعی صنعت دارو در بخش مواد اولیه در ۹ ماهه سال گذشته ۲.۸ همت بوده که در ۹ ماهه سال جاری به ۴.۵ همت رسیده است.

همچنین این آمار برای صنعت تولید محصول در ۹ ماهه ۱۴۰۰، ۱۷.۲ همت بوده که در ۹ ماهه امسال به ۲۶.۲ همت (رشد ۵۲ درصدی) رسیده است. صنعت پخش نیز در ۹ ماهه ۱۴۰۱ با رشد ۵۶ درصدی نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۰ مواجه بود. به گفته وی، سود ناخالص تجمعی صنعت دارو در سه بخش مواد اولیه، تولید محصول و پخش در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۰ به ترتیب ۴۸ درصد، ۴۶ درصد و ۵۴ درصد رشد داشته است. همچنین سود عملیاتی تجمعی این صنعت در ۹ ماهه سال جاری نسبت به ۹ ماهه سال گذشته در بخش مواد اولیه با ۴۹ درصد، بخش تولید محصول با ۴۷ درصد و صنعت پخش با ۴۸ درصد رشد همراه بود. سود خالص تجمعی نیز در مجموع در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به ۹ ماهه سال گذشته رشدی ۴۹ درصدی داشته است.

گلبازخانی توضیح داد: سازمان غذا و دارو همیشه حاشیه سود ثابت لحاظ می‌کند تا این صنعت با زیان مواجه نشود، براین اساس حاشیه سود خالص صنعت پخش در بهار، تابستان و پاییز امسال به ترتیب ۴، ۵ و ۵ درصد بوده است.

 

ارسال نظر