پرواز «ایران 140 غیرمسافری» تا پایان 1401

۱۴۰۱/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۴۱۲
پرواز 
«ایران 140 غیرمسافری» 
تا پایان 1401

رییس سازمان هواپیمایی کشوری از نهایی شدن فاز نخست ساخت پلتفرم جدید هواپیمای «غیرمسافری» ایران ۱۴۰ خبر داد و گفت: تا پایان سال اولین پرواز این هواپیما انجام می‌شود. محمد محمدی بخش همچنین از «تعمیر و نگهداری هواپیماهای موجود»، «خرید هواپیماهای دست دوم»، «ساخت هواپیما» و «خرید هواپیمای نو» به عنوان رویکردهای ایران برای تامین 550 فروند هواپیمای مورد نیاز خود خبرداد. صفحه 5 را بخوانید

گروه راه و شهرسازی|

رییس سازمان هواپیمایی کشوری از نهایی شدن فاز نخست ساخت پلتفرم جدید هواپیمای «غیرمسافری» ایران ۱۴۰ خبر داد و گفت: تا پایان سال اولین پرواز این هواپیما انجام می‌شود. محمد محمدی بخش همچنین از «تعمیر و نگهداری هواپیماهای موجود»، «خرید هواپیماهای دست دوم»، «ساخت هواپیما» و «خرید هواپیمای نو» به عنوان رویکردهای ایران برای تامین 550 فروند هواپیمای مورد نیاز خود خبرداد. البته او رویکرد چهارم را به گشایش‌های دیپلماتیک و برجامی مشروط کرد، چه آنکه برای خرید هواپیما مجوز اوفک مورد نیاز است اما درباره خرید هواپیماهای دست دوم که به چنین مجوزی نیز نیاز دارند، توضیحی ارایه نکرد. به گزارش «تعادل»، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در حالی از پرواز نسخه جدید «ایران 140 غیرمسافری» تا کمتر از دو ماه دیگر سخن به میان آورده است که رییس دولت سیزدهم نخستین‌بار در 27 خرداد سال جاری در جریان بازدید از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) از لزوم ساخت هواپیمای داخلی سخن گفت و بودجه‌ای را برای این مجموعه در نظر گرفت تا با استفاده از آن به نیت امام رضا (ع) 8 فروند هواپیمای مسافربری تولید شود. آیت‌الله رییسی، رییس‌جمهور همچنین 31 مرداد سال جاری در جمع وزیر، مدیران و کارکنان وزارت دفاع اظهار کرد: دانشمندان و نخبگان ما در این وزارتخانه تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌اند و از آنها خواسته‌ام که این مسیر را تا حصول نتیجه با قدرت و قوت ادامه دهند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۹۹۶ میلادی (1375 شمسی) شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام ایران-۱۴۰ فراز (AnIr140) صادر شد. بر اساس گزارش‌های فنی، این هواپیما مجهز به دو موتور توربوپراپ است که برای فرود در زمین خاکی مناسب است اما این موتور‌ها در هوای گرم عملکرد مطلوبی ندارند. این هواپیما از نوع میانبرد است و برای سفر‌های داخلی مناسب است. در دهه ۷۰ شمسی و در زمان دولت سازندگی این هواپیما برای ساخت در ایران انتخاب شد. نمونه‌های اولیه مسافری بودند. در همان دولت سازندگی نمونه اولیه ساخته شد و در دولت بعدی (اصلاحات) تولید انبوه آغاز شد. در سال ۱۳۸۷ اعلام شد که ایران تولید هواپیمای ایران-۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال ادامه می‌دهد. ایران همچنین اعلام کرده بود که قصد دارد یک مدل نظامی نیز برای گشتزنی دریایی تولید کند تا جایگزین هواپیماهای امریکایی پی-۳ اوریون شوند. این هواپیما چندی بعد با حضور وزیر دفاع رونمایی شد. هواپیمای آنتونف ۱۴۰ (و مدل ایرانی آن ایران-۱۴0) در مجموع شش بار در جهان حادثه داشته است که سه حادثه آن در کشور ایران (یک حادثه نمونه ساخت اوکراین و بقیه مونتاژ ایران)، یک حادثه در اوکراین و یک حادثه دیگر در کشور آذربایجان رخ داده بود.

   مانع تحریم پیش پای صنعت هوایی

به گزارش تسنیم، محمد محمدی بخش با یادآوری اینکه صنعت هوانوردی جزو صنایع پیشرو و پیشران در دنیاست که در لبه تکنولوژی قرار گرفته است، اظهار کرد: بر این اساس این صنعت باید خود را با نرخ رشد علمی در دنیا همراه و همگام کند. به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن بحث تحریم بوده است ما در این سال‌ها از این انتقال تکنولوژی از سوی صاحبان اصلی هواپیماسازی یا هلی کوپترسازی دنیا یا بی‌بهره یا کم بهره بوده‌ایم و این مهم‌ترین موضوعی بوده است که در این چند سال از بعد از انقلاب در حوزه تحریم با آن دست به گریبان بوده‌ایم. وی ادامه داد: در خصوص انتقال تکنولوژی، فروش قطعات، نشریات و پشتیبانی‌هایی که کشورهای سازنده هواپیما انجام می‌دهند و جزو وظایف اصلی آنها براساس قوانین‌ ایکائو است، اما ایران را تحریم کرده‌اند. از ابتدای انقلاب مردان بزرگ و زنان بزرگ همت کرده‌اند و کارهای متعددی را در حوزه هوایی انجام داده‌اند که امروز علی رغم همه این فشارها و تحریم‌ها صنعت ما روی پای خود ایستاده است و ماموریت خودش را انجام می‌دهد.

   افزایش هواپیماهای فعال به 175 فروند

وی با بیان اینکه امروز 330 فروند هواپیما در کشور داریم که 175 از آنها فعال است، افزود: در دوران کرونا اقتصاد دنیا در حوزه هوایی آسیب جدی‌ای دید و طبیعتاً ما هم این آسیب را دیدیم؛ بنابراین به دلیل کاهش سفرها و موضوعاتی که کرونا بر صنعت هوانوردی تحمیل کرد، این میزان به کمترین مقدار خود رسید و عددی نزدیک به 100 فروند هواپیما عملیاتی بود. بعد از کرونا و گشایشی که حاصل شد در این حوزه اقداماتی صورت گرفت. برای مثال حوزه نهضت تعمیر قطعات و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و راهبردهای چندگانه‌ای که برای صنعت گذاشته شد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: براساس کار علمی متناسب با 90 فرودگاه ما و 80 میلیون جمعیتی که داریم، 550 فروند هواپیما در تیپ‌ها و کلاس‌های مختلف مورد نیازمان است که بایستی در کشور فعالیت کنند.

   رویکردهای 4 گانه به تامین ناوگان هوایی

محمدی‌بخش با اشاره به اینکه برای صنعت هوانوردی یک ابلاغ 8 ماده‌ای است که در بند اول بحث توسعه ناوگان هوایی کشور است، اضافه کرد: برای این راهبرد چند محور تهیه کرده‌ایم که محور اول ما بحث نهضت تعمیر قطعات و بازگرداندن هواپیماهای زمین‌گیر به حوزه عملیاتی بود که با استفاده از ظرفیت‌های تعمیر و نگهداری داخل کشور، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و یک کار علمی - پژوهشی انجام شد. وی گفت: بخش دوم نیز خرید هواپیماهای دست دوم بود که توسط شرکت‌های مختلف درحال انجام است. بخش سوم آن بحث ساخت هواپیما است که دستور مقام معظم رهبری بوده است و با پیگیری‌هایی که رییس‌جمهور محترم انجام داده‌اند، این کارگروه شکل گرفته است، همچنین وزارت دفاع متولی آن شده که در این راستا سازمان هواپیمایی کشور به عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی ورود پیدا کرده است. فاز اول آنکه نهایی کردن هواپیمای ایران 140 و بهره‌برداری از آن در حوزه‌های مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر امسال ما فکر می‌کنیم که اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران140 را با هم داشته باشیم. البته راهبرد چهارم هم این است که اگر احیاناً بحث موضوعات گفت‌وگوهای برجامی باز شود، ما با دقت و هوشمندی بیشتری نسبت به قبل ورود پیدا خواهیم کرد و این باب را هم نبسته‌ایم یعنی آن فضا هم از آن ماست. در واقع بایستی خرید هوشمندانه متناسب با اقلیم و نیازمان را داشته باشیم.

   ماموریت ساخت موتور هواپیما

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مجموعه مپنا ماموریت پیدا کرده در حوزه ساخت موتور هواپیما ورود پیدا کند، ‌یادآور شد: مپنا در حوزه تعمیر، نگهداری و اورهال پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، از طرف دیگر با گواهینامه‌ای که سازمان هواپیمایی کشوری به آنها اعطا کرده است، کارهایشان را انجام می‌دهند، در حوزه طراحی هم گام‌های بسیار خوبی برداشته‌اند و امیدواریم در آینده نزدیک موتور بومی را از مجموعه مپنا به صورت تولید شده ارایه دهیم. البته آن چیزی که در نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران ارایه شد ماکت بود و توضیحاتی که ارایه شد این بود که ما از این مدل می‌خواهیم موتور هواپیما تولید کنیم. وی توضیح اداد: امروزه ما مجموعه‌های مختلفی در کشور داریم که در حوزه تعمیر، نگهداری و تعمیرات اساسی و سنگین موتورهای هواپیما کار می‌کنند. همچنین ریخته‌گری‌های متناسب با این کار را همراه با کارگاه‌های متناسب داریم که از نظر علمی و بنیه علمی و زیرساختی هیچ کم و کسری نداریم و با همت جوانان عزیز کاری را که شروع کرده‌ایم مثل همه پروژه‌هایی که برای خیلی‌ها غیرقابل باور بود و شدنی شد، این موضوع هم با لطف خدا و همت جهادی کارکنان ما در حوزه‌های مختلف عملیاتی خواهد شد. وی افزود: بازار بخش هوایی متناسب با عرضه و تقاضا است و ما همیشه در این حوزه شرمنده مردم عزیزمان هستیم تا به آن عدد 550 فروند برسیم، حتماً این نسبت عرضه و تقاضا نسبت متعادلی نخواهد بود. در شرایطی که درخواست سفر زیاد است و پاسخگوی نیازها نیست، بنابراین در بحث کمبود پرواز در این ایام پردرخواست ما شرمنده مردم خواهیم بود.

   افزایش 200 درصدی پروازهای بین‌المللی

محمدی‌بخش یادآور شد: نسبت به پارسال 20 درصد پروازهای داخلی افزایش پیدا کرده است در فرودگاه‌های غیر از فرودگاه حضرت امام که 20 فرودگاه است فرودگاه بین‌المللی 100 درصد پرواز خارجی داشته‌ایم و فرودگاه امام نسبت به سال گذشته 200 درصد افزایش پروازهای بین‌المللی داشته‌ایم و این افزایش درخواست پروازهای بین‌المللی و پروازهای داخلی طبیعتاً نشان می‌دهد که ما جامعه هدف مان جامعه بزرگ‌تری شده است درخواست به پرواز به مراتب بیشتر است و ما بایستی متناسب با این برنامه‌ریزی کنیم که بنا داریم تا پایان 1402 عددمان را به 250 فروند برسانیم.

   ایمنی پرواز دلیل تأخیر و لغو پروازها

وی در خصوص تأخیر پروازها گفت: طبیعتاً تأخیرها یا لغو پروازها دلایل متعددی دارد. مهم‌ترین موضوعی که برای ما خط قرمز است، بحث ایمنی است ما واقعاً اجازه نمی‌دهیم هیچ پروازی با نقص یا با اشکال پرواز کند بنابراین ترجیح ما و نظر ما اینکه آن پرواز انجام نشود تا اینکه بخواهد پرواز با نقص فنی باشد که در سه ماهه سوم 1401 تأخیرات ما به میزان 15 درصد نسبت به سه ماهه دوم کاهش داشت.

 

 

ارسال نظر