پایان معافیت معاینه فنی خودروهای وارداتی تولید 2018

۱۴۰۰/۱۰/۲۳ - ۰۳:۲۰:۲۱
کد خبر: ۱۸۵۹۱۵
پایان معافیت معاینه فنی خودروهای وارداتی تولید 2018

آنگونه که حسن مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران اعلام کرده است، با توجه به ورود به سال میلادی جدید ۲۰۲۲ وسائل نقلیه وارداتی مدل ۲۰۱۸ با لحاظ و بسته به ماه تولید مشمول معاینه فنی هستند. به این ترتیب، تازه‌ترین خودروهای وارداتی موجود در کشور نیز مشمول معاینه فنی شدند. خودروهایی که اغلب به دلیل رشد جهش وار قیمت‌ها در نمایشگاه‌های خودرو در حال خاک خوردن هستند و دچار فرسودگی شده‌اند، اما همچنان عنوان «صفر کیلومتر» را یدک می‌کشند.

به گزارش ایرنا، حسن مقدم گفت: بر اساس قانون هوای پاک دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسائل نقلیه شخصی و دولتی 4 سال و برای وسائل نقلیه عمومی یک سال تعیین شده است.

وی در خصوص نحوه مراجعات موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: طبق قانون برای اطمینان از صحت عملکرد فنی، ایمنی و کنترل آلایندگی انجام معاینه فنی کلیه وسائل نقلیه موتوری شامل خودروها و موتورسیکلت‌ها الزامی است و شهر تهران ۱۱ خط معاینه فنی موتور سیکلت دارد و راکبین این وسائل نقلیه به راحتی با پرداخت مبلغ ۱۲ هزار تومان خارج از الزامات قانونی می‌توانند از وضعیت سلامت فنی موتور سیکلت خود آگاه شوند.

مقدم گفت: معاینه فنی در کشورها به صورت ملی یا محلی با هدف کنترل ایمنی و وضعیت انتشار آلایندگی وسائل نقلیه پس از پروسه تولید جهت اطمینان از مطابقت وسیله نقلیه با مقررات حاکم ایجاد و برنامه‌ریزی شده و مراکز معاینه فنی خودرو به صورت دوره‌ای که مدت زمان آن در قانون مشخص شده نسبت به پایش و کنترل شرایط لازم در یک وسیله نقلیه جهت تردد ایمن اقدام می‌کنند و بدون تردید موتور سیکلت‌ها به عنوان یک وسیله نقلیه از این کنترل مستثنی نبوده و قانون‌گریزی این وسائل از اخذ معاینه فنی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری در حوزه ایمنی و سلامت به شهر و شهروندان تحمیل کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران ادامه داد: مطابق قانون، گواهی معاینه فنی یک خودرو تا زمانی دارای اعتبار است که خودرو دارای نقص فنی که موجب کاهش ایمنی در عبور و مرور یا انتشار بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا شود، نباشد. مقدم افزود: خودرویی که پس از اخذ معاینه فنی نسبت به تغییر وضعیت ظاهری و نصب تجهیزات غیر استاندارد مانند گارد یا لامپ‌های زنون و هدلایت اقدام می‌کند، توسط پلیس متوقف و بلافاصله معاینه فنی آن ابطال می‌شود.

    هزینه رایگان معاینه فنی برای تاکسی ها

وی گفت: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهرتهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است و خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول، استفاده کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر ۱۰ سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت باید هر ۶ ماه یک‌بار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یک‌بار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند، افزود: ضمنا تاکید می‌شود پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود و رانندگان محترم تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها بایستی به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه کنند.

   صدور ۱۱ میلیون گواهی معاینه فنی  در سال گذشته 

در همین حال، عبدالله متولی، مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور اعلام کرد: با توجه به تردد بیش از ۱۸ میلیون خودروی مشمول معاینه فنی در کشور در سال ۱۳۹۹، فقط برای ۱۱ میلیون خودرو گواهی معاینه فنی صادر شد.

متولی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: البته صدور این تعداد گواهی معاینه فنی در سال گذشته به معنای حضور ۱۱ میلیون خورو در مراکز معاینه نیست زیرا بر اساس جدول سن مرز فرسودگی بعضی خودروها موظف به ۲ تا ۳ بار اخذ گواهی معاینه فنی در سال هستند و بر این اساس تعداد خودروهای مراجعه‌کننده برای اخذ معاینه فنی بسیار کمتر از این آمار است.

وی در تشریح اهمیت مقوله معاینه فنی تصریح کرد: معاینه فنی می‌تواند در بهبود و ارتقای تولید خودرو در کشور، کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی وسائل نقلیه بسیار موثر باشد و اطلاعات سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) و مراکز معاینه فنی می‌تواند کمک حال صنعت خودروی کشور باشد؛ چنانچه در فرآیند معاینه فنی به‌طور صریح ضعف خودروهای مختلف در زمینه آلایندگی و ایمنی به تفکیک قطعات مشخص شده و این مساله می‌تواند ضمن بهبود وضعیت صنعت خودروی کشور؛ در کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد نیز بسیار موثر باشد. مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودرو‌های کشور با تاکید بر نظارت آنلاین و مستمر بر مراکز معاینه فنی کشور تصریح کرد: از ظرفیت مراکز معاینه فنی که بیش از 90 درصد در بهبود عملکرد خودروها، افزایش ایمنی و کاهش آلایندگی موثر بوده است بهره گرفته نشده است.

   آلایندگی موتورسیکلت ۶ برابر خودرو

وی با توجه به تردد بیش از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور افزود: سال گذشته به دلیل عدم اعمال قانون موتور سیکلت‌های فاقد معاینه فنی فقط ۲۳۰ دستگاه موتور سیکلت به مراکز معاینه فنی برای اخذ گواهی معاینه فنی مراجعه کرده‌اند و این در حالی است که هر موتور سیکلت به‌طور میانگین ۶ برابر خودروها آلاینده هستند. 

متولی خواستار افزایش تعرفه استفاده از خدمات مراکز معاینه فنی بر اساس تورم سالانه و افزایش هزینه‌های روزافزون شد و افزود: هزینه استفاده از خدمات معاینه فنی به رغم افزایش چشم‌گیر هزینه‌ها طی چند سال گذشته به ویژه در زمینه افزایش اجاره‌بها، حقوق کارکنان، تعمیر و نگهداری خطوط آزمون و سایر هزینه ها؛ همچنان در حدود ۴۷ هزار تومان و از سال گذشته تاکنون افزایش نیافته است وضروری است افزایش نرخ خدمات مراکز معاینه فنی با توجه به هزینه‌های چند میلیاردی احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری مراکز و خالی بودن دست کم نیمی از ظرفیت اسمی مراکز معاینه فنی کشور سالانه صورت پذیرد بدیهی است در صورت عدم توجه به این مساله باید شاهد تعطیلی بسیاری از این مراکز و هدر رفتن میلیارد‌ها تومان هزینه در این زمینه باشیم.

 

ارسال نظر