در شهر

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۰۴:۳۹:۰۹
کد خبر: ۱۸۴۰۳۵

افزایش دوباره نرخ  کرایه تاکسی در برخی شهرها 

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور از افزایش مجدد نرخ کرایه تاکسی در برخی شهرها به دلیل تورم و تغییر مکرر قیمت کالاها خبر داد. ضامنی در گفت‌وگو با ایلنا درباره تعویض رایگان مخازن گاز تاکسی‌ها اظهار کرد: براساس یکی از مصوبات دولت، اگر ناوگان بنزینی نسبت به دوگانه‌سوز کردن خودروی خود اقدام کنند، دولت برای آن یارانه پرداخت می‌کند.  او ادامه داد: اکنون با خودروهایی مواجه هستیم که سن مخزن گاز آنها به فرسودگی رسیده است و مطابق استانداردها باید مخزن گاز آنها تعویض شود، اما قیمت مخازن رقم بسیار زیادی است و راننده‌ها ناگزیر بودند مخزن را جدا کنند و از بنزین استفاده کنند.  ضامنی با بیان اینکه به مصوبه دولت اصلاحیه‌ای زده شد که امکان تعویض رایگان مخازن گاز تاکسی‌ها را فراهم کرد، گفت: این مساله را منعکس کردیم و در اصلاحیه‌ای که در مصوبه رخ داد، مقرر شد برای این گروه از خودروها که مخزن گاز آنها توسط مراکز معاینه فنی رد می‌شود و دیگر قابل استفاده نیست، با تحویل مخزن کهنه بتوانند مخزن جدید را به صورت رایگان نسب کنند.  مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور درباره آمار خودروهایی که مخزن گاز آنها به سن فرسودگی رسیده است، گفت: از آنجایی که مصوبه تازه تصویب شده و این شرایط فراهم شده است آمار را به صورت معمول از سامانه سیمفا استخراج می‌کنیم و در اختیار وزارت نفت قرار می‌دهیم. سپس در فراخوانی صاحبان خودرو برای تعویض مخزن فرسوده مراجعه می‌کنند.  ضامنی در پاسخ به این سوال که نرخ کرایه تاکسی‌ها تقریبا به صورت فصلی در خطوطی که به ویژه از تاکسی چرخشی استفاده می‌شود در حال تغییر است که علت اصلی آن افزایش گسترده قیمت‌ها و نرخ تورم در جامعه است، آیا باید این افزایش به صورت مصوبه در شوراهای شهرها به تصویب برسد، اظهار کرد: مطلوب همه ما این است که شرایط اقتصادی به گونه‌ای باشد که هر سال با توجه به یک تورم متعارف قیمت‌گذاری‌ها به شورای شهرها ارسال و تصویب شود، اما الان با تغییر مکرر قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از قطعات خودرو گرفته تا کالاهای اولیه روبرو هستیم. وی افزود: جایی که سازمان‌های تاکسیرانی به این نتیجه برسد که همه‌چیز به واسطه این تورم گران شده و باید نسبت به اصلاح قیمت کرایه اقدام کند، قانون یک فرآیندی را تعریف کرده است که براساس آن باید پیشنهاد به شورای شهر برود و در صورتی که شورا مصوب کرد و به تایید فرمانداری مربوطه رسید، افزایش کرایه قانونی می‌شود، اما اگر شرایط مطلوب باشد تنها یک بار افزایش قیمت داریم. او ادامه داد: اما با این شرایط اقتصادی در برخی از شهرها این اتفاق رخ داده و شوراهای شهر روند افزایش قیمت‌ها را انجام داده‌اند. این فرآیندی است که قانون تعریف کرده است و هر کرایه‌ای که با این فرآیند به تصویب برسد، قانونی است که ممکن است یک بار در سال یا چندبار در سال باشد.

بررسی نهایی لایحه  درآمد پایدار شهرداری‌ها

مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور از بررسی و اصلاح موادی از لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌‌ها توسط کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش ایسنا، جمالی نژاد افزود: لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در جلسه علنی ۱۱ مهر ماه مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و موضوع برای سیر مراحل قانونی تصویب به شورای نگهبان ارسال شد.

علت کمبود کاذب  در مسیر «بی.آر.تی» 

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران درباره کمبود اتوبوس در خطوط »بی‌آرتی‌» با بیان اینکه اتوبوس در این خطوط کم نیست، گفت: مساله اصلی که حس کمبود اتوبوس را ایجاد کرده نحوه بهره‌برداری است. وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در برخی خطوط وارد کردن خودروهای شخصی به خطوط ویژه بی‌آر تی سبب اختلال در خدمات رسانی می‌شود، افزود: مخصوصا در خیابان ولیعصر شاهد هستیم، پلیس در ساعات اوج ترافیک اجازه ورود خودروها به خطوط ویژه را می‌دهد که معمولا در این ساعات نیز ایستگاه‌ها مملو از مسافر است و این اختلال در تردد اتوبوس‌ها ممکن است این تصور را ایجاد کند که با کمبود اتوبوس روبه‌رو هستیم. شفیعی با اشاره به اینکه زمان‌بندی اعزام اتوبوس‌ها بهینه‌سازی نشده و سیستم اعزام سنتی و دستی است، گفت: سیستم اعزام باید مکانیزه شود چراکه اتوبوس‌ها باید بین خطوط خلوت و شلوغ جابه‌جا شود؛ به گونه‌ای که در برخی خطوط در برخی ساعات مسافر زیاد است؛ اما در مقابل می‌بینیم که در همان ساعت، اتوبوس در خطوط خلوت دیگر، خالی تردد می‌کند که باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه مدیریت سیستم زمان‌بندی اعزام اتوبوس‌ها به صورت دستی و دیدن اپراتور است، خاطرنشان کرد: در دنیا این شیوه منقضی شده و ما درصدد هستیم که در بحث نرم‌افزاری سامانه به‌روزرسانی شود. شفیعی ادامه داد: کمبود تعداد ناوگان حاد نیست، اما پایین بودن کیفیت خدمات به خاطر فرسودگی است که در بحث اورهال اتوبوس‌ها به این خطوط نیز توجه می‌شود.

 

ارسال نظر