4 هزار کشته و ۱۳ هزار مجروح در تصادفات رانندگی فصل بهار

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۲۴
4 هزار کشته و ۱۳ هزار مجروح در تصادفات رانندگی  فصل بهار

گروه راه و شهرسازی|

 بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی همه‌روزه در سراسر دنیا بیش از 3 هزار نفر بر اثر تصادفات و صدمات ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند. در کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط، علت مرگ حدود ۸۵ درصد از فوت‌شدگان و معلولیت حدود ۹۰ درصد از افرادی که دچار ناتوانی‌های جسمی و نقص عضو شده‌‌اند، تصادفات بوده است. در ایران نیز آمارها نشان از میزان بالای مرگ و میر بر اثر تصادفات شهری و جاده‌ای دارد. هر چند گفته می‌شود عامل انسانی نقش پررنگی در ایجاد تصادفات دارد اما در عین حال نمی‌توان از نقش جاده‌ها و خیابان‌ها و نیز خودروهای غیر استاندارد غافل شد. این سه عامل بلای جان ایرانی‌ها شده است و هر سال در ایام نوروز و دیگر تعطیلات شاهد افزایش تصادفات منجر به مرگ هستیم.

به گفته جمالی‌نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور آمار تلفات حوادث ترافیکی در شهرهای کشور در سال ۹۶، ۴ هزار و 378 نفر بود که این آمار در سال ۹۷ به ۴ هزار و 276 نفر کاهش یافت و در واقع آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶، ۱۰۲ نفر یعنی ۲ درصد کاهش داشته است.بر این اساس شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، قم، تبریز، کرج، اهواز، کرمان و ارومیه دارای بیشترین آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال ۹۷ بودند.

اما روز گذشته سردار سید‌کمال هادیانفر فرمانده راهنمایی و رانندگی (راهور) کشور آمار متفاوتی درخصوص تصادفات جاده‌ای سال گذشته عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۱۷ هزار نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده و ۳۶۵ هزار نفر نیز معلول شده‌اند و این عدد مورد قبول نیست. هادیانفر که در مراسم افتتاح استودیو پلیس پایتخت صحبت می‌کرد، توضیح داد: آمار کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای از سال ۸۵ تا سال ۹۶ بیش از ۲۸ هزار نفر در سال بود، اما اکنون به ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است.

او همچنین گفت: امروز ۲۷ درصد از جانباختگان تصادفات رانندگی شهری، عابران پیاده و ۸ درصد کودکان هستند. همچنین طی سه ماهه نخست سال جاری 4 هزار نفر در سوانح رانندگی جاده‌ای جان خود را از دست داده و در این بازه زمانی نیز حدود 13 هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای مجروح شدند.

او با بیان اینکه سامانه هوشمند هشدار جاده‌ای (آر‌دی‌اس) راه‌اندازی شد، افزود: این سامانه به رانندگانی که در حال رانندگی به رادیو خودرو خود گوش می‌کنند سرعت غیرمجاز را هشدار می‌دهد.

   کمبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی

شاید بتوان گفت، افزایش حمل و نقل عمومی تا‌حدودی می‌تواند از میزان تصادفات درون شهری بکاهد.در واقع چنانچه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی فراهم شده و مردم به راحتی بتوانند از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس استفاده کنند خودروی کمتری وارد خیابان‌ها شده و علاوه بر کاهش ترافیک شاهد کاهش تصادفات شهری نیز خواهیم بود. هر چند مدیران شهری نیز بر توسعه مترو تاکید دارند اما مشکلات مالی شهرداری از جمله بدهی 52 هزار میلیارد تومانی که محصول مدیریت دوره گذشته است، آنها را در تنگنا قرار داده است. از سوی دیگر با وجود اینکه برخلاف دوره‌های گذشته رابطه خوبی بین شهرداری و دولت برقراراست اما دولت همچنان از پرداخت سهم خود در توسعه مترو سر باز می‌زند و دلیل آن را شرایط بد اقتصادی کشور عنوان می‌کند. در کشور ما از گذشته تاکنون همواره از صنعت خودرو حمایت ویژه صورت گرفته این در حالی است که حمایت از مترو و به‌طور کلی حمل و نقل عمومی از سوی دولت نزدیک به صفر است. در حالی که این موضوع هم با کاهش آلودگی هوا و هم با کاهش ترافیک ارتباط مستقیم دارد. بنابراین انتظار می‌رود دولت توجه بیشتری به توسعه مترو و تامین مالی آن داشته باشد.

با توجه به اهمیت توسعه مترو در لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران نیز شاهد افزایش اعتبارات بخش مترو نسبت به سال ۹۷ بوده و با حمایت‌های کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران، کمیسیون برنامه و بودجه شورا و ریاست شورای شهر تهران بودجه مترو در سال ۹۸ به ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر این، در بودجه دولت در سال ۹۸ نیز شاهد افزایش بودجه در بحث مترو نسبت به سال ۹۷ بوده‌ایم، به‌طوری که در سال گذشته رقمی که برای مترو از سوی دولت در بودجه کشور تعیین شده بود، ۴۵ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۸ به ۵۵ میلیارد تومان رسیده است. این درحالی است که احداث هر کیلومتر مترو ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران که در مراسم افتتاح استودیوی پلیس پایتخت حضور داشت با تاکید بر ضرورت تجهیز زیرساخت‌های پایتخت در حمل و نقل عمومی گفت: باید ظرفیت سفرهای ریلی به ۱۰ میلیون سفر برسد.او با بیان اینکه نظم و امنیت دو مولفه عمومی است که تامین آن به عنوان وظیفه ذاتی پلیس در نظر گرفته شده است، گفت: ‌اولویت ویژه‌ای در بحث ترافیک در مدیریت شهری وجود دارد و ما در کنار دیگر دستگاه‌های مسوول به دنبال حل این مشکلات هستیم.

هاشمی با انتقاد از وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در شهرهای اقماری تهران اظهار کرد: در تهران زیرساخت‌های خوبی ساخته شده اما این زیرساخت‌ها تجهیز نشده است که باید تجهیز شود اما شاهد آن هستیم که در شهرهای اقماری زیرساخت‌ها نیز کافی نیست و باید ساخته شود. در مجموعه شهر تهران و شهرهای اقماری حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی داریم. ۳۰۰ کیلومتر از این مسیر در تهران و ۲۰۰ کیلومتر از آن در شهرهای اقماری است و ما با همین ظرفیت که داریم باید ۱۰ میلیون سفر داشته باشیم اما تعداد سفرهای ما کمتر از 2.5 میلیون سفر است.هاشمی با تأکید بر ضرورت ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی اظهارکرد: هرچه طرح‌های ترافیکی و زوج و فرد داشته باشیم اما تا زمانی که حمل و نقل عمومی درستی نداشته باشیم به مردم فشار می‌آید و این در شأن و شخصیت مردم نیست، بنابراین باید زیرساخت‌های آن را در پایتخت تجهیز کنیم تا بتوانیم بیشتر به مردم خدمت کنیم.

   رشد 120درصدی جرایم فضای مجازی

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت نیز در مراسم افتتاحیه استودیو پلیس پایتخت که در مرکز فرماندهی پلیس راهور پایتخت برگزار شد آماری درخصوص مراجعه مردم به پلیس و کلانتری‌ها ارایه کرد و گفت: روزی ۲ هزار نفر به پلیس فتا مراجعه می‌کنند و شکایت دارند، متاسفانه بیش از ۱۲۰ درصد رشد در جرایم فضای مجازی داشته‌ایم.روزی ۱۵ هزار نفر به کلانتری‌ها مراجعه می‌کنند که وقتی ما بررسی کرده‌ایم اگر آگاهی‌های ابتدایی به آنها داده می‌شد هیچ‌وقت درگیر این مشکلات نمی‌شدند.

او با بیان اینکه این استودیو را با این باور افتتاح کردیم تا توان و قدرت ایجابی پلیس پایتخت را بالا ببریم، تصریح کرد: بر اساس شاخصه‌ها یا مولفه‌هایی که داریم امنیت در پایتخت نسبت به سایر شهرهای کشور بهتر است و قرارگاه ایجاد نظم و انضباط در تهران توسط نیروی انتظامی و شهرداری تشکیل شده است.همانطور که مشاهده می‌کنید نقاط پر خطر تهران مانند شوش، مولوی، پارک دانشجو و… پاکسازی شده است و این موضوع را در تمام شهر تهران می‌توانید مشاهده کنید و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم بی‌انضباطی‌هایی که شهروندان را آزرده می‌کند در شهر وجود داشته باشد. استودیو پلیس پایتخت با در نظر گرفتن تمامی اهداف پلیس در این شهر راه‌اندازی شده است و امیدواریم با افتتاح این استودیو خدمت‌رسانی به مردم بهتر شود.

 


هدف از ر اه‌اندازی  استودیو  پلیس

سردار محمدرضا، مهماندار رییس پلیس راهور در مراسم افتتاح استودیو پلیس پایتخت گفت: شهر تهران با بیش از 12 میلیون ثابت و شناور، کلان‌شهری است که بدیلی در کشور ندارد و مشکلاتی مانند آلودگی هوا، گره‌های ترافیکی، ناهنجاری‌های اجتماعی، مهاجرت و حاشیه‌نشینی، سوءمصرف موادمخدر و معضلات دیگری در تهران وجود دارد. رییس پلیس راهور افزود: در این شهر نیازمند اطلاع‌رسانی و آموزش هستیم، آنچه امروز اطلاع‌رسانی می‌تواند انجام دهد بسیار فراتر از آن کاری است که شاید به صورت عملیاتی می‌خواهد انجام شود. او به ماموریت‌های تعریف شده برای استودیو پلیس پایتخت اشاره و تصریح کرد: آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در زمینه موضوعات انتظامی و ترافیکی از اهداف ایجاد این استودیو است. تولید و پخش برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در حوزه پلیس‌های تخصصی راهور، آگاهی، پیشگیری، موادمخدر، امنیت، فضای تبادل اطلاعات و همچنین آموزش کاربران ترافیک از دیگر اهداف ایجاد این استودیو است. مهماندار با اشاره به مطالعات تطبیقی صورت‌گرفته برای ساخت این استودیو، تصریح کرد: برای افتتاح این استودیو از تجارب استودیوی شهرهای مهم جهان مانند پکن، مسکو، ملبورن، سئول، سیدنی و مادرید استفاده شد. این استودیو با همکاری معاونت فنی صدا و سیما تجهیز و در مساحتی حدود 116 مترمربع ایجاد شد. او با بیان اینکه این استودیو با دو هسته فیبر نوری از پلیس راهور تهران بزرگ در مسافتی به طول 23 کیلومتر به صداوسیما متصل است، متذکر شد: این استودیو شامل استودیو تلویزیونی، رادیویی، فضای باز و اتاق فرمان است.

 

ارسال نظر