توانایی فنی ساخت بمب اتم را داشته اما تصمیمی در این باره نگرفته‌ایم

۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ۰۳:۲۱:۰۷
کد خبر: ۱۹۰۸۸۲

کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که تنها راه برای حل بحران‌های منطقه تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای است و تهران در خصوص برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای خود با هیچ کس گفت‌وگو نخواهد کرد.

وی افزود: از اظهارات سعودی مبنی بر دراز کردن دست دوستی استقبال می‌کنیم و آماده گفت‌وگو و بازگرداندن روابط به حالت عادی هستیم.

به گزارش آبان نیوز، خرازی معتقد است ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند و حل اختلافات آنها به یک تحول منطقه‌ای منجر خواهد شد. 

وی افزود: صحبت درباره ناتوی خاورمیانه یک تفکر سطحی است و عربستان هم تاکید کرده که این موضوع مطرح نیست. 

کمال خرازی گفت: اسراییل در موضع ضعف قرار دارد و حمایت بایدن از اسراییل آنها را بزرگ نخواهد کرد، تاکید کرد که حمله به امنیت ما از سمت کشورهای همسایه با پاسخ مستقیم به این کشورها و اسراییل منجر خواهد شد.

خرازی درباره آمادگی ایران دربرابر تهدید اسراییل بیان کرد.ما رزمایش‌های گسترده‌ای را با هدف حمله به عمق اسراییل در صورت حمله به تاسیسات هسته‌ای انجام داده‌ایم. 

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص مذاکرات رفع تحریم هم گفت که امریکا درباره حفظ توافق هسته‌ای هیچ ضمانتی را ارایه نکرده است و این موضوع می‌تواند احتمال هر توافقی را از بین ببرد. 

وی افزود: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منصف و مستقل باشد حل اختلافات آسان است. 

وزیر امور خارجه پیشین ایران تنها راه‌حل برای بحران‌های منطقه را تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای حل اختلافات سیاسی و امنیتی دانست و تاکید کرد که قطر پیشنهادات مهمی را درباره گفت‌وگوی منطقه‌ای ارایه کرده است و ما آمادگی خودمان را در این خصوص اعلام کرده‌ایم. ما برگزاری گفت‌وگوی منطقه‌ای با حضور کشورهای مهم منطقه همچون عربستان، ترکیه، مصر و قطر دعوت می‌کنیم.

خرازی گفت که با هیچکس درباره برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای خود گفت‌وگو نخواهیم کرد چرا که این امر به معنی تسلیم شدن است.

به اعتقاد وی گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن زیر سایه دیوار بلند بی اعتمادی و سیاست‌های امریکا دشوار است. 

خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی درباره توانایی هسته‌ای کشور نیز گفت که طی فقط چند روز ما درصد اورانیوم غنی شده را از ۲۰ به ۶۰ رساندیم و رساندن آن به ۹۰ درصد به سادگی انجام می‌شود. لذا بر هیچ کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی ساخت بمب اتم را داریم اما تصمیمی در این خصوص نگرفته‌ایم. 

 

ارسال نظر