نشست خبری زودهنگام وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۰۳:۳۷:۱۶
کد خبر: ۱۸۳۸۴۰
نشست خبری زودهنگام وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش

در حالی که قرار است جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هفته آینده در مجلس برگزار شود، اما مسعود فیاضی در اقدامی خارج از عرف در یک نشست خبری شرکت کرده و برنامه‌های خود را برای خبرنگاران تشریح کرد. مساله این است که آنچه او در نشست خبری خود بیان کرد، در واقع وعده‌هایی‌اند که وزرای قبلی هم بر اجرای آنها تاکید داشتند اما در عمل اتفاق چندان مناسبی در این زمینه رخ نداد. مساله رتبه‌بندی معلمان سال‌هاست که به محل بحث و جدل تبدیل شده و خیلی وقت‌ها معلم‌ها برای اینکه اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانند یا در مقابل مجلس یا در مقابل وزارتخانه دست به تحصن و اعتراض زده‌اند. اما در تمام این سال‌ها آنچه که دستگیرشان شده وعده‌هایی بوده که هیچگاه عملی نشده‌اند. 

   مطالبه معلمان در اسناد بالادستی

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون رتبه‌بندی در دستور کار مجلس است و خوب پیش می‌رود، گفت: ما نیز همچنان در مرکز پژوهش‌ها تلاش کردیم و پیگیر بودیم این مطالبه معلمان که مورد تأکید اسناد بالادستی نیز هست تحقق پیدا کند، خودمان را ملزم به پیگیری و اجرای دقیق آن در اسرع زمان می‌دانیم.

مسعود فیاضی با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تاثیرگذار در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور است و از این جهت موضوع در خور توجهی است اظهار کرد: رتبه‌بندی یک هسته مرکزی و یک هدف اساسی دارد که عبارت از ارتقای صلاحیت‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان است.

او افزود: یکی از مصادیق اصلی ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای معلم‌ها، توانمندی‌های علمی و تخصصی آنهاست و علی‌رغم اینکه ۱۰ سال پیش در سند تحول بنیادین، در سیاست‌های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز در برنامه ششم توسعه پنج سال پیش، تصریح شده بود که رتبه‌بندی معلمان باید مستقر شود؛ اما این مهم تا به امروز محقق نشده است.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات اهتمام جدی دارند که این مطالبه جدی و به حق معلمان را در این دوره جامه عمل بپوشانند، اظهار کرد: فلسفه رتبه‌بندی معلمان، ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های تخصصی، حرفه‌ای و عمومی معلم‌هاست که نتیجه‌ آن افزایش کیفیت آموزش خواهد بود. بنابراین دانش‌آموز با آموزش بهتر مواجه خواهد بود و خروجی‌ فرآیندهای تربیتی، آموزشی و یاددهی ـ یادگیری نیز قطعا بهتر خواهد شد.

فیاضی ادامه داد: در این سیستم، معلمانی که تلاش بیشتری در تربیت دانش‌آموزان داشته باشند، شایسته بهره‌مندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سایرین هستند. شرط لازم تحقق رتبه‌بندی این است که نظام پرداخت فرهنگیان، اصلاح و عادلانه شود، یعنی ما عدالت در پرداخت داشته باشیم و متناسب با شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و فعالیت‌های علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نیز ارتقاء و وضعیت معیشتی فرهنگیان بهبود یابد، اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد این هستیم که کیفیت آموزش و پرورش بهتر و نظام آموزش و پرورش‌مان تعالی پیدا خواهد کرد.

او با بیان اینکه اکنون رتبه‌بندی در دستور کار مجلس است و خوب پیش می‌رود گفت: ما نیز همچنان در مرکز پژوهش‌ها تلاش کردیم و پیگیر بودیم این مطالبه معلمان که مورد تأکید اسناد بالادستی نیز هست تحقق پیدا کند، خودمان را ملزم به پیگیری و اجرای دقیق آن در اسرع زمان می‌دانیم. در واقع عقیده مان این است که یک نگاه سرمایه‌ای جدی به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و ضلع مهمی از همان نظام تحولی است که دغدغه همگان است و باید با همراهی و کمک نهادهای مختلف تصمیم‌گیر کشور، به فوریت مورد توجه قرار گیرد؛ همچنان‌که بارها رهبری معظم انقلاب تأکید داشتند نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه سطح و کیفیت مدارس دولتی را از لحاظ آموزشی و تربیتی ارتقاء دهیم که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس، به حداقل‌ها می‌رسند یا امکان قبولی آنها در کنکور کمتر می‌شود و به تعبیر مقام معظم رهبری خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند. یکی از مداخلات و متغیرهای اصلی برای تحقق این مهم، استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان است که باید در دستور اول پیگیری باشد.

   از پیشنهاد تا تایید صلاحیت

این طور که از شواهد بر می‌آید قرار است این وزیر پیشنهادی علیرغم سن کم سکان هدایت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها را به دست بگیرد. هر چند هنوز جلسه تایید صلاحیت او در مجلس برگزار نشده اما از آنجایی که وضعیت این وزارتخانه هر روز رو به وخامت می‌گذارد و هر چه زودتر باید فردی تصدی‌گری آن را بر عهده بگیرد تا این بحران را پشت سر بگذارد. به این ترتیب و از آنجایی که نمایندگان هیچ اظهارنظری در مورد او نکرده‌اند و همه‌چیز را به جلسه تایید صلاحیت موکول کرده‌اند امکان اینکه فیاضی گزینه مطلوب مجلس برای این پست باشد، بسیار زیاد است. 


 

ارسال نظر