تالاب‌های خشک شده ۴۰ درصد کانون‌های بحرانی گرد و غبار هستند

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۲۰
تالاب‌های خشک شده ۴۰ درصد کانون‌های بحرانی گرد و غبار هستند

وسعت کانون‌های بسیار بحرانی گرد و غبار در ایران ۲ میلیون هکتار و وسعت کل این کانون‌ها در کشورمان ۳۵ میلیون هکتار است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست که همزمان با رونمایی از پوستر روز جهانی محیط زیست و هفته محیط زیست به‌صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: درحال‌ حاضر در کشور کارگروه اقتصاد مقاومتی و سازگاری با محیط زیست با دستور رییس‌جمهوری تشکیل شده است. سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسوول این کارگروه موظف شده است که پروژه‌هایی را به دولت پیشنهاد دهد.

مسعود تجریشی ادامه داد: از این‌رو از کارگروه‌های تخصصی در حوزه محیط زیست ازجمله کارگروه آلودگی هوا، کارگروه پسماند، کارگروه سازگاری با کم آبی و... درخواست کردیم که برنامه‌های خود را برای بهبود وضعیت دراختیار ما قرار دهند. به دنبال این سندی در زمینه اقتصاد مقاومتی و سازگاری با محیط زیست تدوین شد.

او با اشاره به اینکه مسائل حوزه محیط زیست چالشی و به هم‌پیوسته هستند، تصریح کرد: ما باید برای مشکلات زیست محیطی چاره داشته باشیم و اینگونه نباشد که تا ابد بگوییم به عنوان مثال چون آب نداریم تالاب‌ها خشک شده است و با گرد و غبار در کشور مواجه هستیم.معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات حوزه پسماند در کشور توضیح داد: حدود ۳۰ میلیون تن پسماند خطرناک و صنعتی در کشور داریم و تولید‌کننده، مسوول مدیریت این پسماند و ما نیز ناظر بر آن هستیم. او در ادامه گفت: درحال‌ حاضر سامانه‌ای برای پسماندها در کشور راه‌اندازی شده است و در این سامانه مبدا و مقصد پسماند، تولید‌کننده و دریافت‌کننده آن مشخص است. از سویی دیگر در این راستا شش مرکز دفع مهندسی پسماند را در کشور فعال کرده‌ایم.

    پایش آنلاین صنایع در دستور کار است

تجریشی با بیان اینکه درخصوص پایش صنایع، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز سامانه پایش طراحی شده است، اظهار کرد: درحال حاضر حدود ۱۰۰ هزار صنعت، واحد خدماتی، بیمارستان و... در این سامانه ثبت شده‌اند و هویت دارند. امیدواریم با توجه به این زیرساخت در آینده بتوانیم پایش آنلاین را در دستور کار قرار دهیم.

    کمک به رفع آلایندگی صنایع

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره کمک به صنایع برای رفع آلایندگی توضیح داد: طی سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست اختصاص داده شد که از این بودجه برای رفع آلایندگی صنایع استفاده می‌شود همچنین برنامه رفع آلودگی هوای ۹ کلان‌شهر کشور نیز تدوین شده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته طولانی شدن روند بررسی ارزیابی‌های زیست محیطی و عدم پاسخ به استعلامات سبب می‌شد که دستگاه‌های اجرایی پروژه‌ها را بدون نظر سازمان محیط زیست اجرایی کنند، تصریح کرد: ما سعی کردیم که روند بررسی پروژه‌های ارزیابی و پاسخگویی به استعلامات را کوتاه‌تر کنیم. از این‌رو طی سال گذشته میانگین پاسخگویی به حدود چهار ماه رسید.

تجریشی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به مشکل گرد و غبار در کشور گفت: وسعت کانون‌های بسیار بحرانی گرد و غبار در ایران حدود ۲ میلیون هکتار است. علاوه بر این وسعت کل کانون‌های گرد و غبار در کشورمان نیز به ۳۵ میلیون هکتار رسیده است. طی سه سال اخیر دولت در مجموع ۴۵۰ میلیون یورو بودجه برای رفع مشکل گرد و غبار به ستاد ملی مدیریت گرد و غبار اختصاص داد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه عملیاتی برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار با اولویت نقاط بحرانی تدوین شده است، تصریح کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی ما به‌دنبال این هستیم که برای چنین پروژه‌هایی به بودجه دولتی وابسته نباشیم. از این‌رو طرحی را تدوین کرده‌ایم که به تصویب کارگروه اقتصاد مقاومتی نیز رسیده است. بر این اساس برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار از طرح‌های دانش‌بنیان و با مشارکت مردم استفاده می‌کنیم.

    تالاب‌های خشک شده ۴۰ درصد 

کانون‌های بحرانی گرد و غبار هستند

تجریشی با بیان اینکه ۴۰ درصد کانون‌های بحرانی گرد و خاک، تالاب‌های خشک شده هستند، اظهار کرد: به‌دنبال این هستیم که با همکاری وزارت نیرو نیاز آبی تالاب‌هایی که منشأ گرد و غبار هستند را مشخص کنیم و وزارت نیرو متعهد به تامین نیاز آبی شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های ما تالاب صالحیه در نزدیکی تهران است، گفت: قرار شده است که با همکاری صندوق ملی محیط زیست وضعیت این تالاب را بهبود ببخشیم.

    ۳۵۰میلیون هکتار

وسعت کانون‌های خارجی گرد و غبار

به گفته تجریشی از سوی دیگر وسعت کانون‌های خارجی گرد و غبار نیز ۳۵۰ میلیون هکتار است. ما به‌دنبال آن هستیم که با همکاری وزارت امور خارجه همراه با کشورهای منطقه ائتلافی برای مدیریت این کانون‌ها تشکیل دهیم. درحال حاضر تفاهم نامه‌های چندجانبه‌ای در این زمینه با برخی کشورهای منطقه داریم اما قصد داریم یک برنامه منطقه‌ای برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار داشته باشیم.

 

ارسال نظر