روزی نسبتا آرام برای سکه و دلار

۱۴۰۱/۱۱/۱۱ - ۰۶:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۵۸۰
روزی نسبتا آرام برای سکه و دلار

سومین روز کاری هفته، روزی نسبتا آرام برای بازار ارز و طلا بود، روزی که در آن قیمت‌ها تغییراتی را به ثبت رساندند اما لااقل در قیمت‌های اعلام شده نهایی، جهش قابل توجهی اتفاق نیفتاد. بازار طلای ایران در کنار تاثیرات داخلی از تحولات بین‌المللی نیز تاثیر می‌گیرد و در بازار جهانی فعلا صبر سیاست اصلی سرمایه‌گذاران و فعالان است.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۱.۶ درصد افزایش به ۱۹۲۹ دلار و ۱۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات امریکا نیز با ۰.۰۸ درصد افزایش به ۱۹۳۰ دلار و ۱۰ سنت رسید. معامله‌گران چشم‌انتظار نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو در تاریخ ۳۱ ژانویه تا اول فوریه هستند و بازار به‌طور کلی انتظار دارد که بانک مرکزی ایالات‌متحده افزایش نرخ بهره را از ۵۰ واحد که در دسامبر اعلام شده بود به ۲۵ واحد کاهش دهد. قیمت طلا در حال حاضر در آستانه نشست فدرال رزرو در محدوده‌ای تثبیت می‌شود.

ایلیا اسپیواک، رییس کلان جهانی در Tastylive اظهار کرد که تمرکز اصلی روی سخنرانی جروم پاول، رییس فدرال رزرو خواهد بود. طلا که یک دارایی بدون بازده است، زمانی که نرخ‌بهره پایین است سود می‌برد زیرا هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد. داده‌های روز جمعه نشان داد که هزینه‌های مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه دسامبر کاهش یافت، در حالی که تورم به کاهش ادامه داد که می‌تواند به فدرال رزرو اجازه دهد تا سرعت افزایش نرخ‌های خود را بیشتر کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، اسپیواک افزود: با افزایش نگرانی‌های رشد در اقتصاد ایالات‌متحده، دلار ممکن است افزایش یابد اما من انتظار ندارم طلا کاهش زیادی پیدا کند زیرا احتمالاً بازدهی آن پایین‌تر خواهد بود. بانک مرکزی اروپا (ECB) و بانک انگلستان (BoE) نیز در این هفته نشست‌های سیاست‌گذاری دارند. فعالان بازار همچنین وضعیت کووید را در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده شمش در چین زیرنظر داشتند.

در بازار سایر فلزات گرانبها، نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۳.۶۵ دلار در هر اونس، پلاتین با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۰۱۴ دلار و ۵۳ سنت و پالادیوم با ۱.۲ درصد افزایش به ۱۶۳۸ دلار و ۴۵ سنت رسید.

در بازار داخلی نیز هرچند خبری از کاهش قیمت هفته گذشته با اعمال سیاست‌های بانک مرکزی نبود اما بازار افزایش قیمت جدی نیز ثبت نکرد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، دهم بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۲۴ میلیون ۴۰۰ هزار تومان شد.

همچنین قیمت نیم سکه ۱۴ میلیون ۴۰۰هزار تومان؛ قیمت ربع سکه ۹ میلیون ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.  هر گرم طلای ۲۴ عیار ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ۹۷۸ تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین هر اونس طلادر بازارهای جهانی ۱۹۲۹٫۱ دلار به فروش می‌رسید.

گفتنی است، قیمت روز مثقال طلا به ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران‌بها است. هر چند که برای سایر مواد هم به کار می‌رود. عیار طلا معمولاً از واحد کامل ۲۴ بیان می‌شود. برای مثال طلای ۲۴ عیار طلای خالص با حداقل ۹۹٫۹ درصد طلا، و طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده است.

در کنار قیمت در بازار، عرضه ربع سکه از سوی بانک مرکزی در بورس کالا نیز ادامه پیدا کرد. دیروز پنجمین روز از دومین دور عرضه ربع سکه توسط بانک مرکزی در بورس بود که طی معاملاتی که از ۹ صبح آغاز شد و تا ساعت ۱۳ ادامه داشت، حدود ۱۰ هزار قطعه ربع سکه به فروش رفت. این سکه‌ها امروز تا قیمت هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

عرضه ربع سکه در بورس پنج روز کاری دیگر نیز ادامه دارد و تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را خریداری کنند. البته متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که این‌بار برخلاف دور قبل قیمت توسط بانک مرکزی تعیین نمی‌شود و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است.

خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارایه اسناد مربوط به بورس، به صورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند. اواسط دی ماه بود که بانک مرکزی اعلام کرد از ۲۴ دی‌ماه تعداد ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌شود. در این عرضه سه روزه، دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه توسط بانک مرکزی تعیین شد. اما در دور دوم عرضه که از سه‌شنبه هفته قبل آغاز شده و قرار است طی ۱۰ روز کاری ۴۵۰ هزار گواهی سکه در بورس عرضه شود، نحوه تعیین قیمت فرق کرده است.

این‌بار دیگر قیمت توسط بانک مرکزی تعیین نمی‌شود و دارای دامنه نوسان است. به همین دلیل اگر یک متقاضی قیمت ربع سکه را بالاتر از قیمتی که تعیین شده ثبت کند کالا را با آن قیمت خواهد خرید. درواقع بر خلاف دوره قبل که اگر فردی بالاتر از قیمت تعیین شده ثبت سفارش می‌کرد بانک مرکزی ربع سکه را با همان قیمتی که خودش تعیین کرده بود می‌فروخت، این‌بار اگر فردی بالاتر از قیمت بانک ثبت سفارش کند (در حداکثر قیمت تعیین شده)، سکه را با همان قیمت بالاتر خریداری خواهد کرد.

به نظر می‌رسد برخی ثبت سفارش‌ها از سوی دلالان برای برهم زدن قیمت عرضه در کنار بی‌توجهی یا بی‌اطلاعی برخی خریداران درباره روند درست خرید، باعث شده است در روزهای اخیر شاهد فروش ربع سکه در بورس کالا با قیمت‌های بالاتر از بازار باشیم. در این روزها حتی شاهد خرید برخی قطعات ربع سکه ۱۶ میلیون تومانی هم بودیم، موضوعی که برخی خریداران، معتقد بودند کارگزار بورس‌شان اطلاعات کافی را درباره نحوه خرید صحیح سکه در اختیارشان نگذاشته است.

در کنار بازار طلا، بازار ارز نیز پس از اعمال تصمیمات بانک مرکزی ثباتی نسبی را تجربه می‌کند. با تغییر سیاست ارزی بانک مرکزی و حذف دلار توافقی از معاملات بازار متشکل ارزی، نرخ فروش ارز به‌صورت اسکناس توسط صرافی‌ها در سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران اعلام می‌شود.

صبح دیروز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه با شروع به کار بازار متشکل ارزی، نرخ دلار صرافی‌ها ۴۳ هزار و ۱۹۴ تومان و قیمت یورو ۴۶ هزار و ۹۳۵ تومان اعلام شده است. طبق اعلام بانک مرکزی، از روز 04/۱۱/۱۴۰۱ کلیه صرافی‌ها مجازند نسبت به فروش ارز به‌صورت اسکناس با نرخ منتشرشده تحت عنوان «آخرین نرخ صرافی‌ها» در سایت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به‌آدرس www.ice.ir اقدام نمایند. به منظور تسهیل در تامین نیازهای ارزی ضروری مردم، تا اطلاع ثانوی بازار متشکل معاملات ارزی همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۹ فعال است.

براین اساس تالار معاملات بازار متشکل معاملات ارز ایران هر ۷ روز هفته فعالیت خواهد داشت. امکان برداشت ارز برای صرافی‌ها تا ساعت ۱۵ وجود خواهد داشت و درخواست برداشت بعد ساعت ۱۵ به روز بعد موکول خواهد شد.

بانک مرکزی در حالی از سیاست‌های ارزی خود دفاع می‌کند، که در روزهای گذشته برخی فعالان بازار ارز نسبت به تبعات تصمیمات جدید هشدار داده‌اند. یکی از صرافان می‌گوید: متاسفانه بساط ارزپاشی گسترده‌تر از قبل فراهم شده و اگرچه صرافی‌ها پیشنهاد داشتند که کلا موضوع ارز سهمیه‌ای در قالب ارز مسافرتی هم به عنوان یکی از آیتم‌های توزیع ارز ارزانتر از بازار آزاد برچیده شود، اما باز بانک مرکزی در این حوزه وارد فضایی شد که می‌دانست نتیجه و ثمره‌ای ندارد.

او می‌افزاید: مردم با کارت ملی خود از بانک یا صرافی ارز یارانه‌ای دریافت می‌کنند و دقیقا چند متر آن طرف‌تر به دلالان می‌فروشند تا از این سهمیه خود بهره مند شده باشند و سودی ببرند، این در حالی است که اگر حتی بنا را به این بگذاریم که ارز مسافرتی با بازار آزاد ۲۰۰۰ تومان اختلاف داشته باشد، یک فرد با خرید ارز صرافی و فروش آن به قیمت ارز آزاد حداقل ۵ تا ۱۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

این فعال بازار ارز می‌گوید: متاسفانه دلالان بیشتر از صرافی‌ها در بازار ارز فعال بوده و نقش‌آفرینی می‌کنند؛ چراکه به هر طریق ممکن تلاش می‌کنند که ارز یارانه‌ای را با توجه به اختلافی که در بازار وجود دارد با کارت ملی اجاره‌ای دریافت نمایند.

 

ارسال نظر