عادل عبدالمهدی: استعفا می‌کنم

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۴۱
عادل عبدالمهدی: استعفا می‌کنم

گروه جهان|

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، جمعه اعلام کرد که استعفای خود را به پارلمان ارایه می‌کند. تصمیم نخست وزیر عراق یک روز پس‌از ناآرامی‌های گسترده در برخی شهرها از جمله ناصریه و بغداد اتخاذ شد. روسیه با ابراز نگرانی از شرایط سیاسی عراق، آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل بحران شدید کنونی در این کشور اعلام کرده است. عبدالهمدی پیش از این با رد درخواست معترضان برای کناره‌گیری از قدرت، تاکید کرده بود تنها در صورتی از سمت خود استعفا می‌کند که دولت جایگزین مشخص باشد. او بارها نسبت به تبعات خلأ قدرت در این کشور بحران‌زده هشدار داده بود.

ناآرامی‌ها در عراق در اعتراض به فساد و ناکارآمدی تشکل‌های سیاسی حاکم و دولت آغاز شده و معترضان خواستار کناره‌گیری دولت و برگزاری انتخابات جدید پارلمانی شد‌ه‌اند. به‌گزارش ایسنا، عبدالمهدی در بیانیه خود سرانجام با تن دادن به خواست معترضان گفته: «به خطبه مرجعیت عالی دینی در روز ۲۹ نوامبر با دقت بسیار گوش دادم که در آن ذکر کرده‌اند» با توجه به شرایط دشواری که کشور شاهد آن است و آن ناتوانی آشکاری که در تعامل گروه‌های ذی‌ربط با تحولات دو ماه اخیر و ناتوانی در تضمین حقوق و ممانعت از ریختن خون‌ها نمود پیدا کرده، از پارلمان که دولت از آن شکل گرفته است، خواسته می‌شود تا در گزینه‌های خود در این خصوص تجدید نظر کرده و بر اساس منافع عراق رفتار کند »، برای پاسخ به این دعوت و تسهیل و تسریع در انجام آن در سریع‌ترین زمان ممکن، نامه‌ای رسمی را درباره درخواست استعفایم از ریاست دولت کنونی به پارلمان محترم عراق ارایه خواهم داد تا پارلمان بتواند در گزینه‌های خود بازنگری کند.»

عبدالمهدی ادامه داده: «شایان ذکر است همگان می‌دانند که بنده در گذشته این گزینه را علنا و طی یادداشت‌های رسمی در راستای تحقق منافع ملت و کشور مطرح کرده بودم. خداوند عراق، مردمش و مرجعیت آن را که چراغ راهی برای همگی ماست حفظ کند.» گفته شده، ابوجهاد الهاشمی مدیر دفتر نخست‌وزیر عراق، هم کناره‌گیری خود را اعلام کرده است.

  هشدار آیت‌الله سیستانی

در واکنش به موج جدید ناآرامی‌های چند روز گذشته، آیت‌الله سیستانی روحانی برجسته شیعه در عراق، بار دیگر استفاده از سلاح‌ مرگبار علیه معترضان را محکوم کرده و از معترضان نیز خواسته بود تا از اقدام به خشونت و خرابکاری خودداری کنند. ایشان درباره وقوع چرخه دیگری از خشونت در کشور جنگ‌زده عراق هشدار داده است.

آیت‌الله سیستانی همچنین از پارلمان عراق خواسته بود با توجه به پنجشنبه خونینی که در عراق رقم خورده است، رای اعتماد خود به دولت کنونی را پس بگیرند. نماینده آیت‌الله سیستانی خطاب به شرکت‌کنندگان در نماز جمعه شهر کربلا گفته است: «حمله به افرادی که دست به اعتراض مسالمت‌آمیز می‌زنند، ممنوع است... معترضان نباید اجازه دهند که تظاهرات مسالمت‌آمیز به حمله به مال و جان مردم منتهی شود... و شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز باید در بیرون راندن خرابکاران از این اعتراضات همکاری کنند.»

به‌گزارش خبرگزاری فارس، دور دوم تظاهرات در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق در اعتراض به اوضاع اقتصادی و وجود فساد در دولت و بین سیاست‌مداران، پنجشنبه وارد سی‌‌وسومین روز خود شد و برخی از این استان‌ها که طی این مدت از آرامش نسبی برخوردار بودند مانند کربلا و نجف، طی یکی، دو روز اخیر متشنج شدند.

بنا به‌گفته مقامات عراقی ورود برخی از آشوبگران و نقابداران به این استان‌ها، باعث ایجاد هرج و مرج در این استان‌ها به‎ویژه نجف شد و به همین دلیل، تظاهرات مسالمت‌آمیز در این استان‌ها به درگیری شدید با نیروهای امنیتی و تعرض به برخی دفاتر، مکان‌های مذهبی و دیپلماتیک از جمله کنسولگری ایران سوق پیدا کرد. تداوم این وضع باعث شد که ارتش عراق برای مقابله با آشوبگران و حمایت از معترضان وارد میدان شود. به‌گفته برخی از منابع عراقی، سه لشکر از ارتش عراق از استان‌های بابل و بغداد به استان‌های کربلا و نجف اعزام شده است.

اوضاع در شهر الناصریه، مرکز استان ذی‌قار همان‌گونه که مقامات محلی از دو روز قبل پیش‌بینی کرده بودند، متشنج شد. گفته می‌شود بیش از ۲۰ نفر دراین شهر کشته شده‌اند؛ آماری که صرفاً ادعا بوده و هنوز از سوی مقامات رسمی تأیید نشده است. با این حال، کمیساریای حقوق بشر مدعی است ده‌ها نفر در کل استان ذی‌قار کشته یا زخمی شده‌اند.

به‌دنبال حوادث شهر نجف، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای عراق سرلشکر

«ید الهاشمی»، را مسوولی پرونده امنیتی این شهر کرد. او همزمان «جمیل الشمری»، فرمانده مسوول حفظ امنیت ناصریه را به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه، در کمتر از ۲۴ ساعت از ماموریت خود برکنار کرد و به جای او «سعد حربیه» را به فرماندهی گروه بحران استان ذی‌قار منصوب کرد. نخست‌وزیر عراق نیز همچنین دستور داده بود کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای شناسایی عاملان حوادث ذی‌قار و نجف تشکیل شود. گفته شده، افزایش شمار زخمی‌ها در استان نجف باعث شده برخی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها فراخوان اهدای خون بدهند. استان کربلا نیز یکی از استان‌هایی است که روزهای گذشته اوضاع متشنجی داشته و تظاهرات در این استان و مرکز آن امروز نیز ادامه داشته است.

در همین حال حیدر عبادی نخست‌وزیر سابق عراق، کشته شدن برخی از شهروندان عراقی در استان ذی‌قار و سایر استان‌ها را محکوم کرده و خواستار محاکمه مسوولان این حوادث شده است. عبادی در بیانیه‌ای هشدار داده و گفته: «ثبات در کشور و جان مردم، در خطر واقعی است و ملی‌گراها و عقلا باید قبل از آنکه دیر شود، فروپاشی نظام کلی دولت را دریابند».

 

ارسال نظر