این معضلات حل نشوند تهران از سال ۱۴۱۰ قابل سکونت نخواهد بود

۱۴۰۲/۰۲/۱۴ - ۲۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۰۱۶
این معضلات حل نشوند تهران از سال ۱۴۱۰ قابل سکونت نخواهد بود

یک روزنامه هشدار داد که اگر سه معضل مسکن، ترافیک و آلودگی هوا حل نشود، تهران مانند مکزیکوسیتی قابل سکونت برای بسیاری از مردم نخواهد بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، «اداره تهران با همین دست فرمان (سیاست‌های دست‌کم ۱.۵ دهه گذشته تاکنون) این کلانشهر را طی سال‌های آینده به سرنوشت مکزیکوسیتی دچار خواهد کرد»؛ این، هشدار یک صاحب‌نظر ارشد و جامعه‌شناس شهری، در واکنش به «سقوط کیفیت زندگی در کلان‌شهر تهران» بوده است. اما پایتخت مکزیک با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که «رصد حرفه‌ای تهران۱۴۱۰»، آنجا را نشان می‌دهد؟

این‌ روزنامه در ادامه نوشته است: بررسی‌ها درباره این پرسش، حاکی است: سه ابرچالش «مسکن»، «ترافیک» و «آلودگی هوا» در مکزیکوسیتی به سطوحی از بحران رسیده که زندگی در این منطقه شهری برای گروه‌هایی از جامعه، امکان‌ناپذیر شده است. نرخ رشد سریع جمعیت در مکزیکوسیتی طی حداقل نیم‌قرن اخیر باعث شد با وجود «تدابیر دولت‌ها برای اجرای یکسری طرح‌های تامین مسکن»، شهروندان این کلان‌شهر مجبور به مهاجرت به مناطق حومه‌ای شوند که نتیجه آن، «تبدیل ساکنان حومه به جمعیت سربار پایتخت مکزیک» و بروز عوارض (مشکلات شهری) بعدی همچون عدم دسترسی به مسکن در استطاعت و وقت‌کشی بالای ۲ساعت در روز در خیابان‌های پایتخت شده است.

در پایان این مطلب تاکیده شده: در تهران نیز تقریبا تمام چالشهای مورد اشاره همین حالا هم وجود دارد اما هنوز نارضایتی شهروندان به نقطه جوش نرسیده و تا رسیدن به اوج بحران قدری فاصله است؛ فاصله‌ای که کارشناسان تاکید می‌کنند نباید حتی یک لحظه از آن را برای اصلاح مسیر پیش رو از دست داد.

 

ارسال نظر