پوشش ۷۰ درصدی ۵۹ خدمت بیمه‌ای به دانش‌آموزان استثنایی

۱۴۰۱/۱۱/۱۱ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۶۰۵
پوشش ۷۰ درصدی ۵۹ خدمت بیمه‌ای به دانش‌آموزان استثنایی

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، از پوشش ۷۰ درصدی ۵۹ خدمت بیمه‌ای به دانش‌آموزان استثنایی خبر داد. حمید طریفی حسینی، روز دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان استثنایی ۸۰۸۵۲ نفر بوده است که امروز به بیش از ۸۲ هزار نفر رسیده‌اند، افزود: تلاش کردیم در مناطق صعب‌العبور دانش‌آموزان استثنایی در کنار دانش‌آموزان عادی به تحصیل بپردازند.

او با بیان اینکه حدود صد و پنج مرکز را به واسطه ماموریت‌هایی که به مراکز داده شده توانستیم راه‌اندازی کنیم، گفت: در هر منطقه‌ای که یک مرکز ویژه یادگیری نداشتیم؛ این مراکز ایجاد خواهد شد و قرار شد این مراکز مراکز جامع یادگیری لقب بگیرند که اختلال یادگیری و سنجش بدو ورود را داریم. همچنین انواع سنجش‌ها که در زمینه هوش و یادگیری این دانش‌آموزان است انجام خواهد شد.

طریفی حسینی با اشاره به خدمات غربالگری و سنجش سازمان آموزش و پرورش استثنایی، افزود: از سال آینده برای تمامی کودکان از بدو تولد همه سنجش‌های سلامتی و هوش را با همکاری سازمان تعلیم و تربیت کودک انجام خواهیم داد.

سنجش غربالگری به آینده موکول نشود

طرفی حسینی افزود: علاوه بر مراکزی که به صورت موقت در تابستان‌ها دایر می‌شود به برخی مراکز هم به صورت موقت مجوز خواهیم داد که کودکانی که از فرآیند سنجش و غربالگری باز می‌مانند؛ سال آینده در تابستان مشکلی برای سنجش و غربالگری نداشته باشند. تمام کودکانی که سال آینده در مهرماه یعنی مهر ۱۴۰۲ در کلاس اول ابتدایی شرکت می‌کنند؛ باید از امروز اقدامات خود برای سنجش و غربالگری را انجام دهند و انتظار ما این است که خانواده‌ها سنجش فرزندانشان را به سال آینده موکول نکنند.

او با بیان اینکه بسیاری از کودکان در برخی از مدارس پیش دبستانی ثبت نام خود را انجام داده‌اند، گفت: حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که در سامانه سیدا کار ثبت‌نام خود را در پیش‌دبستانی انجام دادند و با هماهنگی‌هایی که انجام شده، مدیران مراکز پیش‌دبستانی اطلاع‌رسانی کنند و نوبت‌دهی را انجام دهند؛ یعنی در همان مرکز پیش‌دبستانی سنجش و غربالگری انجام شود. توصیه ما این است که برای خانواده‌هایی که ابزار لازم و گوشی‌های هوشمند ندارند مدارس و مراکز پیش‌دبستانی اقدامات اطلاع‌رسانی را انجام دهند و خودشان نیز ثبت نام‌های لازم را برای سنجش به صورت رایگان انجام دهند تا خانواده‌ها برای ثبت نام نیازی به کافی نت نداشته باشد. فرآیند ثبت نام بسیار ساده است و تنها از طریق یک گوشی هوشمند و به صورت الکترونیک می‌توانند کار خود را انجام دهند. در حال حاضر سامانه فعال است و هر کس که کودک ۴ سال به بالا داشته باشد می‌تواند مشخصات فرزند خود را در سامانه اعمال کند.

عمل نکردن شهرداری به تعهدات خود

طرفی حسینی با انتقاد از شهرداری تهران برای عمل نکردن به تعهدات قانونی خود در مورد ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی، گفت: اگر قرار است ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی به مدارس را ما پیگیری کنیم باید منابع لازم در این زمینه به ما پرداخت شود و خانواده‌ها هم برای مطالبه به قانون مراجعه کنند. او در خصوص استخدام معلولان گفت: قانون حمایت از حقوق معلولان تکالیف دستگاه‌ها را مشخص کرده است.

ما وظیفه داریم که آموزش و پرورش با کیفیت عادلانه در دسترس را برای همه دانش‌آموزان استثنایی فراهم کنیم که مشغول انجام این وظیفه هستیم. برای اشتغال معلولین هم ۳ درصد از سهمیه استخدامی در هر آزمون استخدامی متعلق به داوطلبان معلول در نظر گرفته شده است. در سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم به اندازه خود افراد علاقه‌مند می‌توانند وارد فرآیند ارزیابی شوند و افرادی که ویژگی‌ها و صلاحیت‌های تخصصی و شایستگی‌های لازم برای معلم شدن را داشته باشند می‌توانند معلم شوند.

تایید صلاحیت شرط استخدام معلمان 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: قرار هم نیست که همه افراد دارای معلولیت تنها در آموزش و پرورش استثنایی به کار گرفته شوند. این افراد در بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش می‌توانند وارد کار شوند مشکلی هم برای جذب این افراد نداریم. در بسیاری از مدارس خاص این افراد استخدام شده اند؛ مثلاً در مدارس نابینایان از افراد نابینا به عنوان معلم استفاده می‌شود یا در مدارس ناشنوایان یا در مدرسه ویژه دانش‌آموزان جسمی حرکتی از مددجویان خاص خود استفاده می‌کنیم. این افراد برای قبولی تنها باید در آزمون‌های مورد نیاز شرکت کرده و صلاحیت‌های لازم را داشته باشند.

طرفی حسینی با اشاره به برنامه تحولی جدید وزارت آموزش و پرورش در ثبت نام و سنجش دانش‌آموزان پیش از ورود به مدرسه گفت: امیدواریم بتوانیم با بهترین شکل دوره گذار را انجام دهیم و با کمترین دردسر طرح و برنامه مد نظر خود را داشته باشیم. خانواده‌ها می‌توانند فرزندانشان را با آغاز سن چهار سالگی به پایگاه‌های دایمی ما بیاورند و همانند مراجعه به پایگاه‌های وزارت بهداشت برای انجام واکسیناسیون موضوع غربالگری و سنجش کودکان شان نیز انجام شود.

او با اشاره به اینکه ۱۰۰ کلاس درس در استان‌های کم برخوردار هوشمندسازی شد، گفت: در طرح جبران تثبیت یادگیری که در تابستان جاری برگزار شد حدود ۹۳۰۰ دانش‌آموز شرکت کردند و ۹۰۰۰ نفر در پایگاه‌های اوقات فراغت تابستان حضور داشتند. در حدود ۳۵ مدرسه دوره متوسطه دوم در کاردانش راه‌اندازی کردیم و ۲۳ رشته محل جدید را در مدارسمان ایجاد کردیم.

 

ارسال نظر