جدیدترین آمارها از «شکاف جنسیتی» و رتبه ایران در جهان

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۱۶
جدیدترین آمارها از «شکاف جنسیتی» و رتبه ایران در جهان

مشارکت در امور و فرصت‌های اقتصادی، دستیابی به آموزش، دستیابی به بهداشت و بقا و توانمندی و مدیریت سیاسی، مسائلی هستند که میزان آن بین زنان و مردان مقایسه می‌شوند و بر اساس آن اعلام می‌شود که شکاف جنسیتی بین زنان و مردان چه قدر است. با بررسی شاخصه «اقتصاد» و مشارکت اقتصادی، از بین شاخصه‌های یادشده، مقایسه بین زنان و مردان کشور ما، نشان می‌دهد که شکاف جنسیتی در ایران بالا است. مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، آخرین گزارش سال ۲۰۱۷ مجمع جهانی اقتصاد در مورد شکاف جنسیتی را اعلام کرد که بر اساس این گزارش، از مجموع ۱۴۴ کشور جهان، ایران رتبه ۱۴۰ را کسب کرده است. لیلا فلاحتی با بیان اینکه طبق گزارش یادشده، ایران جزو چهار کشور انتهای جدول است، افزود: ما بالاتر ازکشورهای چاد، سوریه، پاکستان و یمن قرار داریم. به گفته او این در حالی است که رتبه عربستان سعودی، مالایا و لبنان در شاخص‌ یاد شده بالاتر از ایران قرار دارند. بنابر اظهارات مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، مجمع جهانی اقتصاد رتبه کشورها در ۴ شاخص اقتصاد، آموزش، سلامت و مشارکت سیاسی را مورد بررسی قرار داده است که طبق این گزارش رتبه ایران در شاخص اقتصاد برابر با ۱۴۰ بوده است.

 شکاف کمتر در آموزش

فلاحتی همچنین رتبه ایران نسبت به مجموع کشورهای دنیا (۱۴۴ کشور) در زمینه آموزش را ۱۰۰، سلامت ۱۳۵ و مشارکت سیاسی زنان را ۱۳۶ اعلام کرد. او در ادامه به مقایسه این شاخص‌ها و جایگاه ایران نسبت به سال گذشته پرداخت گفت: در مقایسه با سال گذشته رتبه ایران یک درجه کاهش یافته است. فلاحتی ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ میلادی رتبه ایران بین سایر کشورها ۱۳۹ بود. مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری عنوان کرد: رتبه کشور ما در سال گذشته در شاخص اقتصاد ۱۴۰، آموزش ۹۶، سلامت ۹۸ و مشارکت سیاسی ۱۳۶ بوده است. فلاحتی با این توضیح که مقایسه رتبه ایران در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد که در ۲ شاخص آموزش و سلامت با کاهش رتبه شدید مواجه بودیم، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷ در حوزه آموزش ۶ رتبه و در شاخص سلامت ۳۷ رتبه کاهش داشته‌ایم.

به گفته او این در حالی است که ایران در شاخص اقتصاد و مشارکت سیاسی تغییری نداشته است. مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در پاسخ به اینکه چرا با وجود برنامه‌ها و سیاست‌های دولت برای اجرای طرح تحول سلامت و همچنین شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل و فعالیت‌های نهضت سواد آموزی همچنین در دو شاخص سلامت و آموزش دچار افت شده‌ایم؟ به ایسنا گفت: برخی کشورها با تحولات جدی در شاخص‌ها موفق به کسب امتیاز بالاتر و در نتیجه کسب رتبه بالاتر شده‌اند و این در حالی است که امتیاز ما ثابت مانده و دیگر کشورها از ما عبور کرده‌اند. به عبارت دیگر با وجود اجرای طرح‌های مذکور مقدار شاخص ایران در بعد آموزش و سلامت تغییری نکرده اما تحولات سایر کشورها در این ابعاد جدی‌تر و چشمگیرتر بوده که باعث شده از ما پیشی گرفته و عبور کنند.

 یک دلیل وضعیت بد ایران، نبود آمار است

فلاحتی دلیل دیگر را نبود نظام جامع آماری و محاسبه دقیق شاخص‌های سلامت، آموزش، اقتصاد و مشارکت سیاسی عنوان کرد و در این مورد تشریح کرد: محاسبه چنین شاخص‌هایی نیازمند وجود منابع آماری دقیق و استاندارد هستند این در حالی است که در کشور نظام جامع آماری حساس به موضوع جنسیت نداریم و علاوه براین در بسیاری از برنامه‌های ملی گزارش‌های حساس به جنسیت نداریم و در عمل نشان نمی‌دهیم در حوزه زنان طرح‌های ملی چه تحولاتی را حاصل آورده است. در مجموع ضعف در نظام مستندسازی و ارائه شاخص‌های آماری استاندارد باعث می‌شود تا اقدامات صورت گرفته چندان دیده نشده و به نظر برسد که در حال درجا زدن هستیم. وی درباره شاخص‌های اقتصاد و مشارکت سیاسی نیز گفت: تحولات خاصی در بعد اقتصادی نداشتیم اما در بحث مشارکت سیاسی تنها در تعداد نمایندگان پارلمان تغییراتی داشتیم که بازهم چندان محسوس نبوده و حدود ۶ درصد از سهم پارلمان ایران در اختیار زنان است و در نتیجه تغییری در رتبه ایران ایجاد نکرده است.

فلاحتی ادامه داد: این شاخص به‌شدت به حضور زنان در مناصب وزارتی و ریاست‌ دولت‌ها حساس بوده و این دو عامل وزن بیشتری در تعیین شاخص مشارکت سیاسی دارند.

 بهبود رتبه عربستان

مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه رتبه عربستان در سال ۲۰۱۶ بعد از ایران قرار داشت اما امسال با ۲ رتبه افزایش بالاتر از ایران قرار گرفته است گفت: در جدول مجمع جهانی اقتصاد در خصوص شکاف جنسیتی ایران بعد از لبنان، عربستان، و مالایا قرار گرفته است. فلاحتی در پاسخ به اینکه تغییراتی که اخیرا در عربستان درخصوص ارتقاء جایگاه زنان شاهد هستیم تاثیری در رتبه‌بندی کشورها داشته است؟ گفت: تغییراتی که اخیرا در عربستان در مورد زنان رخ داد بیشتر مرتبط با وضعیت اجتماعی زنان بود و این امر در شاخص هنجارهای جنسیتی و قوانین SIGI می‌گنجد و اثری در شاخص شکاف جنسیتی ندارد.

 

ارسال نظر