نقدینگی به سمت بورس می‌رود

۱۴۰۱/۱۲/۲۲ - ۱۵:۲۴:۵۷
کد خبر: ۲۰۱۰۵۲
نقدینگی به سمت بورس می‌رود

آراد پورکار؛ کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت فعلی بورس بیان کرد: با توجه به پارامتر‌هایی مانند سوددهی شرکت‌ها و p/e مناسب سهم ها، بورس دارای ارزندگی است، یعنی می‌توان روی تعدادی از صنایع سرمایه گذاری کرد.

به گزارش ایبنا، وی در رابطه با تاثیر نرخ ارز بر بورس گفت: برای بررسی تاثیر ارز روی بازار سرمایه باید به میانگین نرخ ارز در سال توجه کنیم. با وجود تلاطم‌های موجود و شفاف سازی شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه میانگین نرخ ارز تاثیر گذار بر کامودیتی‌ها نسبت به سال گذشته بالاتر است، بنابراین از دید یکساله میانگین نرخ ارز تاثیر مثبت خود را می‌گذارد و می‌توان دید که کدام یک از شرکت‌ها از نظر ارزی سودآوری دارند.

بازار سرمایه از سایر بازار‌ها جامانده است

پورکار با بیان اینکه بازارسرمایه از سایر بازار‌های موازی جامانده است، تصریح کرد: سایر بازار‌ها نسبت به بورس با دلار بالاتری معامله می‌شوند، به عنوان مثال؛ سکه، خودرو و ملک با دلار‌های بالا در حال معامله هستند، ولی بازار سرمایه از لحاظ تورم از سایر بازار‌های موازی جامانده بنابراین در سال جدید نقدینگی به سمت بورس می‌آید تا جاماندگی جبران شود.

وی افزود: نرخ فروش که متاثر از کامودیتی و دلار است همراه با تعداد فروش دو عامل تاثیر گذار در بحث سودآوری و فروش شرکت‌ها است، که این دو فاکتور نیز وضعیت خوبی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: توافقات، برجام و مذاکرات عربستان روی تعداد فروش اثر می‌گذارد، اگر دلار را ۴۰ هزار تومان در نظر بگیریم باز نسبت به میانگین سال گذشته بیشتر است، بنابراین تعداد فروش نیز بالاتر خواهد بود که به نفع شرکت‌ها است.

پورکار در پایان تاکید کرد: با کاهش قیمت دلار تعدادی از افراد نگران ریزش بورس شدند، اما تاثیر کاهش نرخ دلار مقطعی است و در بلند مدت مشکلی برای بازار سرمایه ایجاد نمی‌کند، البته باید توجه داشت که میانگین ارز بالا است و بنابراین بر سود شرکت‌ها اثر مثبت می‌گذارد.

ارسال نظر