بازار سهام

۱۴۰۱/۰۹/۰۲ - ۰۲:۲۸:۳۴
کد خبر: ۱۹۴۶۳۸

4.7 همت سود سنواتی واریز شد

سمات| تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه حاکی از آن است که از آغاز سال ۱۴۰۱ تا پایان هفته سوم آبان ماه، ۲۲۴ ناشر سود سنواتی سهامداران خود را از طریق اطلاعات سامانه جامع مشتریان «سجام» پرداخت کردند. بر اساس این گزارش، در این دوره زمانی ۲۲۴ ناشر، ۴ هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان مطالبات سنواتی ۲۷ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۰۱ سهامدار را پس از سال‌ها با استفاده از سجام به حساب سهامداران واریز کردند. افزون بر این، آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان هفته سوم آبان ماه، سود جاری ۳۱۶ ناشر به مبلغ ۴۶ هزار و ۴۶۸ میلیارد تومان با استفاده از طریق سامانه سجام به حساب ۴۲ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۴۳۳ سهامدار واریز شده است.

بازار سهام در نقطه ارزندگی

بازارسرمایه| علیرضا قدرتی در خصوص وضعیت فعلی و پیش‌بینی آینده بازار سرمایه بیان کرد: بر اساس داده‌ها و اطلاعات و آمارهای تاریخی، قطعاً بازار سرمایه ما ارزنده است، چراکه معیار ارزندگی سهام، روند و تداوم سودآوری شرکت‌ها است و نسبت P/E این بازار در کف تاریخی ۱۰ ساله خود قرار گرفته و همین موضوع خود گواه ارزندگی این بازار است. وی تفاوت اصلی بازار سهام با بازار پول را در میزان ریسک‌های این بازار عنوان کرد و گفت: فعالان و سرمایه‌گذاران در بازار سهام، میزان قابل قبولی از ریسک را پذیرفته‌اند و سال‌هاست که بازیگران این بازار با طیف مختلفی از ریسک‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مواجه بوده‌اند و اتفاقاً همین ریسک‌هاست که موجب جذابیت بازار سرمایه برای عده‌ای از سرمایه‌گذاران می‌شود. قدرتی با بیان اینکه در مجموع تصور می‌کنم با در نظر گرفتن ریسک‌های موجود در این بازار نیز قیمت سهام ارزنده است، اظهار داشت: شرایطی که اکنون در بازار سرمایه ما حاکم است، شرایط خیلی نادر و عجیبی نیست، در سال‌های قبل هم بازار سرمایه با ریسک‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده؛ ضمن اینکه در این سال‌ها همواره با نزدیک شدن به فصل ارایه لایحه بودجه به مجلس، نگرانی‌هایی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد شده و امسال هم همین شرایط حاکم است. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: فعالان این بازار در همه این سال‌ها از این شرایط با موفقیت گذر کرده‌اند و امیدواریم این‌بار هم با اندکی صبر و بردباری از وضعیت فعلی گذر کنیم و بازار سرمایه به رشد و پویایی لازم برسد. وی استراتژی مناسب برای سرمایه‌گذاری در بورس گفت: نمی‌توان فعالان بازار سرمایه را تشویق به سرمایه‌گذاری با یک استراتژی خاص مثلاً سرمایه‌گذاری بلندمدت و میان‌مدت در بورس کرد. قدرتی تاکید کرد: به‌هرحال بازار سرمایه بازیگران کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد و اینکه به همه فعالان این بازار توصیه کنیم با یک استراتژی اقدام به خرید و فروش و انتخاب سهم کنند، اشتباه است. قدرتی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد غالب سرمایه‌گذاران در بازار سهام کشور ما، سرمایه‌گذاران میان‌مدت و بلندمدت هستند، اما نکته اینجاست که سرمایه‌گذاران با استراتژی بلندمدت و میان‌مدت هم گاهی تحت تاثیر جو روانی بازار سرمایه، تصمیمات کوتاه‌مدت می‌گیرند و چنین رفتاری قطعاً بازدهی مطلوب برای سرمایه‌گذاران به همراه نخواهد داشت.

افت معنادار شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی در مهر‌ماه

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران را در مهر ماه امسال منتشر کرد. شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع بورسی با استفاده از داده‌های ماهیانه شرکت‌های صنعتی بورسی پذیرفته شده در بورس محاسبه می‌شود. در تهیه این شاخص‌ها از اطلاعات ماهیانه ۳۰۲ شرکت بورسی استفاده می‌شود و علاوه بر اندازه‌گیری تغییرات میزان تولید، فروش و قیمت در بخش صنعت، در محاسبات ملی نیز نقش مهمی ایفا می‌نمایند و برآوردی از تغییرات ماهیانه ارزش‌افزوده ایجاد شده را در صنایع مختلف و به‌دنبال آن در کل اقتصاد منعکس می‌کنند. بر خلاف شهریور ماه که شاهد رشد قابل توجه شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی بودیم، در مهرماه ۱۴۰۱، اگرچه شاخص تولید و فروش این شرکت‌ها نسبت به ماه مشابه سال گذشته با افزایش ۶.۵ و ۹.۲ درصدی همراه بوده اما نسبت به ماه قبل با کاهش ۴.۳ و ۱۵.۸ درصدی مواجه شده است. هچنین نتایج طرح شامخ اتاق بازرگانی ایران نیز نشان می‌دهد، شاخص مدیران خرید صنعت در مهر ماه کاهش یافته اما نسبت به مهر سال قبل افزایش داشته است. همچنین انتظار برای ماه آینده کاهشی است. در مهر ماه در بخش صنعت به دلیل تقاضا پایین مشتریان که ناشی از کاهش قدرت خرید و اتفاقات اخیر است، ‌میزان فروش شرکت‌ها با کاهش شدید روبرو شده است که منجر به افزایش موجودی انبار شده است. از سوی دیگر به دنبال بی‌ثباتی نرخ ارز در تامین مواد اولیه خود با مشکل روبرو هستند. طی مهر ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، از میان ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی، ۱۲ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۳ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کردند. رشته فعالیت‌های«خودرو و قطعات»، «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات»، «سایر کانی غیرفلزی» و «دارو» بیشترین افزایش در شاخص تولید و رشته فعالیت‌‎های «شیمیایی (بجز دارو) »، «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» و «لاستیک و پلاستیک» کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. همچنین در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۱۰ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۵ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات» و «کاشی و سرامیک» بیشترین افزایش در شاخص فروش را داشته‎اند و رشته فعالیت‌های «شیمیایی (بجز دارو) »، «دارو» و «چوب و کاغذ» بیشترین کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند. 

 

ارسال نظر