روند اصلاحی شاخص کل بورس

۱۴۰۰/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۶۴۰
روند اصلاحی شاخص کل بورس

شاخص کل در بازار بورس در سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، هشتم شهریورماه ۴۹ هزار و ۴۰۹ واحد کاهش داشت که درنهایت شاخص در کانال یک‌میلیون و ۵۲۳ هزار واحدی به افت خود ادامه داد. در معاملات این روز بیش از ۱۲ میلیارد و ۸۶۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۱ هزار و ۶۶۷ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۳ هزار و ۱۴۱ واحد کاهش به ۴۵۴ هزار و ۳۶۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با هشت هزار و ۲۹۲ واحد افت به ۲۸۶ هزار و ۷۰۹ واحد رسید. شاخص بازار اول ۳۸ هزار و ۹۱۷ واحد و شاخص بازار دوم ۹۱ هزار و ۲۲ واحد کاهش داشتند. طی معاملات این روز حقوقی‌ها حدود هزار و ۹۸۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۱هزار و ۶۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۴درصد یعنی سه هزار و ۷۴۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۸درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «محصولات کاغذی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فملی»، «فولاد» و «شپنا» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شبندر»، «دلر» و «چکارن» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۶ هزار و ۵۸۷ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با ۶۷۳ واحد، نفت سپاهان با نماد «شسپا» با ۱۹۸ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۹۴ واحد و آسان پرداخت پرشین با نماد «آپ» با ۸۸ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با چهار هزار و ۵۱۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۸۷۵ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با سه هزار و ۴۴۳ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۲‌هزار و ۸۹۴ واحد، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۲هزار و ۲۳۲ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۶۲۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۴۵۵ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۴۴۵ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. برپایه این گزارش، در این روز شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، سپید ماکیان با نماد «سپید»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فرآورده نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه‌میلیارد و ۳۲ هزار برگه سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

     افت دوباره فرابورس

در سومین روز کاری هفته شاخص فرابورس نیز بیش از ۶۹۲ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۲ هزار و ۱۱۱ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار چهار میلیارد و ۱۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۰۰ هزار و ۷۸۴ میلیارد ریال دادوستد شد. روز دوشنبه شرکت بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، ‌صنعتی مینو با نماد «غصینو»، توزیع دارو پخش با نماد «دتوزیع»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکام»، داروسازی سبحان انکولوژی با نماد «دسانکو» و شرکت سرمایه هامون صبا با نماد «وهامون» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب» و فرابورس ایران با نماد «فرابورس» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

     کاهش ادامه‌دار ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۵.٣درصد کاهش یافت.ارزش سبد ۵٣٢هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ١۴ میلیون و یک هزار تومان و ٢۶ میلیون و ۶٧٣هزار تومان رسید. ارزش ۶٠درصد قابل‌فروش سبد ۵٣٢هزارتومانی سهام عدالت به ٨ میلیون و ۴٠٠هزار تومان رسیده است. طی روز گذشته نیز ۱۹۹ هزار و ۹۸۰ تن ورق گرم شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالای ایران عرضه شد که درنهایت ۱۷۲ هزار و ۱۵۰ تن از این محصول باقیمت پایه ۱۹۷ هزار و ۹۹۵ ریال به ازای هر کیلوگرم معامله شد؛ معاملات امروز نسبت به فروش قبلی فولاد مبارکه در بورس کالا که قیمت ورق گرم ۲۳۳ هزار و ۲۴۳ ریال ثبت‌شده بود کاهش ۱۵ درصدی قیمت را نشان می‌دهد. در شرایطی که ورق گرم فولاد مبارکه در آخرین معامله این محصول در بورس کالا (۱۳ مردادماه) روی رقم ۲۳۳ هزار و ۲۴۳ ریال در هر کیلوگرم ثبت شد، اما امروز باعرضه پرحجم مبارکه و پاسخگویی به نیاز بازار، قیمت این محصول روند کاهشی به خود گرفت و به قیمت ۱۹۷ هزار و ۹۹۵ ریال معامله شد. بر اساس آمار معاملات بورس کالا، فولاد مبارکه در عرضه آخر ورق گرم در بورس کالا ۱۳۹ هزار و ۹۲۰ تن ورق گرم خود را فروخته بود.

 

ارسال نظر