سبزپوشی بورس در روز تنفیذ رییس‌جمهور

۱۴۰۰/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۹۵۸

شاخص کل در بازار بورس در چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، ۱۲ مردادماه ۱۷ هزار و ۷۱۶ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد رسید. در معاملات این روز بیش از ۶ میلیارد و ۹۶۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۷ هزار و ۲۹۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۲۳۰ واحد کاهش به ۴۰۰ هزار و ۶۹۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۱۴۵ واحد افت به ۲۵۳ هزار و ۲۱۸ واحد رسید. شاخص بازار اول ۹ هزار و ۷۲۵ واحد و شاخص بازار دوم ۴۵ هزار و ۸۴۴ واحد رشد داشتند.

حقوقی‌ها در این روز حدود ۱۱۵میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶هزار میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۱درصد یعنی هزار و ۲۶۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان دو درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «سیمان، آهک و گچ» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «وتجارت»، «پارسان» و «فملی» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «فرابورس»، «میدکو» و «شاراک» معطوف بود.

طی معاملات این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۶۳نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۱۸نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۴۱۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۹۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۳۲نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۱۵۶نماد با کاهش بیش از سه‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با سه هزار و ۷۰۵ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو» با دو هزار و ۹۰۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۳۳۹ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با یک هزار و ۱۰۵ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با یک هزار و ۴۳ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با یک هزار و ۶۰ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۳۳ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل ایران‌خودرو با ۵۴۶ واحد، بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۲۷۹ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۲۵۲ واحد، گروه بهمن با نماد «خبهمن» با ۱۹۰ واحد، پارس‌خودرو با نماد «خپارس» با ۱۳۸ واحد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با نماد «خگستر» با ۱۱۷ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۹۹ واحد و بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۹۱ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، در سومین روز کاری هفته سپید ماکیان با نماد «سپید»، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، فولاد امیرکبیر کاشان با نماد «فجر»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، سایپا با نماد «خساپا» و گروه دارویی برکت با نماد «برکت» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۴۲ میلیون و ۹۴۲ هزار برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۷۵۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

طی روز سه‌شنبه شاخص فرابورس نیز بیش از ۴۳ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۹۱۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۲۹۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۷ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال دادوستد شد. شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون» و سنگ آهن گهر زمین با نماد «کگهر» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، بانک دی با نماد «دی»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، توزیع داروپخش با نماد «دتوزیع» و توکاریل با نماد «توریل “ تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

    پذیرش «پت» گرید بطری وارداتی چین 

در بورس کالا

بر اساس این اطلاعیه‌ها، در سیصد و چهارمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۰ مردادماه جاری پس از بررسی مدارک و مستندات، ۱۰ هزار تن پلی‌اتیلن ترفتلات (Pet) شرکت Wankai New Material کشور چین را که عرضه‌کننده آن شرکت بازرگانی راهبر نگین صبا است، موردپذیرش قرارداد. همچنین پذیرش ۱۰۰ هزار تن ورق فولادی شرکت نورد و لوله اهواز که عرضه‌کننده آن گروه صنعتی شکوه قطب آروند است، پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت. در این جلسه، کمیته عرضه بورس کالا گندله سنگ آهن شرکت آهن اسفنجی اردکان را نیز پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی پذیرش کرد. علاوه بر این در جلسه مذکور پذیرش ۲۵۰۰ تن شمش روی شرکت سپنتا روی که عرضه‌کننده آهن شرکت کانه آرایی آریا است به تصویب رسید.

 

ارسال نظر