گمانه‌زنی‌‌های بورس 97

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۸۶
گمانه‌زنی‌‌های بورس 97

گروه بورس   

چگونگی حرکت بازار‌های جهانی یکی از مولفه‌های اصلی در تعیین مسیر بازار سرمایه ایران در سال جاری به شمار می‌رود. همان‌گونه که در سال 96 تجربه کردیم، صنایع کامودیتی‌محور و صادراتی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را در جهت‌گیری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به واسطه شرایط مطلوب جهانی و جهش یک‌باره نرخ دلار ثبت‌ کردند به‌گونه‌یی که این نماگر توانست با اهرم کردن چنین مواردی دست به رکوردشکنی قابل‌توجهی در تاریخ معاملات خود بزند. از طرفی، قیمت جهانی نفت نیز می‌تواند عامل اثرگذار دیگری در راستای تعیین جهت بازار سهام محسوب شود چراکه به اعتقاد کارشناسان این مهم در سال 97 همانند سال گذشته وضعیت مطلوب‌تری را تجربه خواهد کرد. اما به‌طور کلی برای تعیین مسیر حرکت بازار سرمایه در سال جاری، جدای از موارد فوق نیاز به یک استراتژی مشخص اقتصادی و سیاسی در سطح کلان کشور احساس می‌شود چراکه اثر تصمیمات در حوزه‌های مختلف مالی سریعا خود را در بورس نمایان می‌کند و در چنین شرایطی ضرورت هماهنگی تصمیم‌گیرندگان جهت اتخاذ برنامه‌یی مشخص ‌باید با درنظر گرفتن وضعیت بازار سهام لحاظ شود. به هر حال یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در بورس 97 شرایط و مسائل بین‌المللی، تنش‌های موجود در سطح منطقه و مسائلی از این قبیل است که در صورت تداوم شرایط فعلی و حفظ برجام توسط اعضای 1+5 پیش‌بینی می‌شود که بازار سهام در سال جاری شرایط مطلوب‌تری را تجربه کند. در همین حال، سیدروح‌الله حسینی‌مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران، عنوان کرد: بورس 97 در حالی آغاز به کار کرد که مولفه‌ها و فاکتورهای موثر بر آن حاکی از وقوع اتفاقات جدید در این بازار است. در اقتصاد، نوسان هر شاخص اقتصادی وابسته به تغییر مولفه‌های اثرگذار بر آن است. از این رو بورس تهران نیز از متغیرهای سیاسی و اقتصادی اثرگذار بر کلان بازار اوراق بهادار و عوامل موثر بر بنگاه‌ها تبعیت می‌کند. وی ابراز داشت: چند عامل مهم می‌تواند تا حدودی پیش‌بینی روند بورس را ساده‌تر کند. از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار سهام طی سال جاری روند قیمت‌های کالا در بازارهای جهانی است. عاملی که به زعم بسیاری مهم‌ترین دلیل رشد قابل‌توجه شاخص طی سال اخیر بوده است. وی در ادامه بیان کرد: از اواسط تابستان سال 96، کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی روند صعودی چشمگیری را آغاز کردند. سیاست‌های اقتصادی چین و امریکا در مسیری قرار گرفت که منجر به افزایش تقاضا در بازار فلزات شد.

 تاثیر نفت در بورس

حسینی‌مقدم در ادامه با اشاره به پیش‌بینی موسسات معتبر درخصوص روند بازارهای جهانی در سال 2018 بیان کرد: در هر صورت پیش‌بینی‌هایی ازسوی موسسات معتبر منتشر شده و باید این روند توسط سرمایه‌گذاران داخلی به دقت تحلیل شود. در این بین، زیرنظر داشتن تغییرات اقتصاد چین و نحوه اثرگذاری این اقتصاد بر بازارهای جهانی، تحلیل این بازار را دقیق‌تر خواهد کرد. به گزارش سنا، وی در بخش دیگری از اظهاراتش به بازار نفت اشاره کرد و گفت: بازار نفت نیز از دیگر بازارهای بسیار مهم و اثرگذار بر بورس تهران است. در این زمینه آمارهای اقتصادی و بررسی تصمیمات اوپک درخصوص تولید نفت، حاکی از ثبات نسبی قیمت نفت در سال جاری است. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در بخش دوم اظهاراتش درخصوص روند احتمالی بورس در سال 97 بیان کرد: یک عامل مهم دیگر اثرگذار در رفتار نماگرهای بورس در سال جاری، متغیرهای سیاسی است. در چند سال گذشته تاثیری که متغیرهای سیاسی بر نماگرهای اقتصادی ازجمله نرخ ارز داشت، سرمایه‌گذاری در بورس را تحت‌تاثیر قرار داد. باتوجه به صادرات محور بودن بخش قابل‌توجه شرکت‌های بورسی، ثبات نسبی ارزش پول ملی می‌تواند بر روند قیمت‌ها و رشد شاخص تاثیر مثبت داشته باشد.

وی افزود: در کنار این عوامل موضوعات دیگری ازقبیل نرخ سود بانکی نیز مطرح است. بازار پول به‌عنوان رقیب دیرینه بازار سهام طی سال جاری شاهد کاهش نرخ سود به 15درصد بود. موضوعی که به‌زعم بسیاری از کارشناسان توانست در جریان نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد و بازارهای رقیب بازار پول، موثر باشد. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران بیان کرد: در سال گذشته، شرکت‌های بورسی به‌طور متوسط حدود 25درصد رشد سودآوری را نسبت به نخستین پیش‌بینی سال 1396 اعلام کردند و باتوجه به تحلیل‌هایی که نسبت به عوامل موثر بر بازار سرمایه ایران وجود دارد، می‌توان فرضیه حرکت آرام صعودی شاخص را محتمل دانست.

 بورس ارز و ممانعت بانک‌ مرکزی

در سویی دیگر، باتوجه به اعلام آمادگی سازمان بورس برای راه‌اندازی بورس ارز مشاهده می‌شود که بانک مرکزی به‌عنوان یکی از دستگاه‌هایی که در جهت شکل‌گیری این بورس تاثیر بسزایی دارد متاسفانه هیچ‌گونه فعالیتی انجام نمی‌دهد. در همین رابطه، محمدرضا پورابراهیمی داورانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: بانک مرکزی باید در راه‌اندازی بورس ارز پیشگام باشد نه اینکه از راه‌اندازی بورس ارز ممانعت کند. به گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی درباره روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال 96 گفت: اقدامات مناسبی در سال 96 در راستای جذب سرمایه‌گذار خارجی از سوی دولت انجام شده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 96 قراردادهایی در زمینه تامین مالی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری با کشورهای کره‌جنوبی و ایتالیا منعقد شده که اقدام خوبی محسوب می‌شود. نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور نیاز به سرمایه‌گذاری برای توسعه دارد البته ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذاری در ایران بالاست بنابراین باید در سال 97 اقدامات اساسی درخصوص ارتقای سرمایه‌گذاری انجام شود.

پورابراهیمی داورانی تصریح کرد: پوشش ریسک در زمینه ارزهای خارجی در روند جذب سرمایه‌گذاری نقش مهمی دارد چراکه یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی این است زمانی که ارز را تبدیل به ریال می‌کنند، مشخص نیست در 6 ماه بعد چه اتفاقی برای ارزش سرمایه آنها می‌افتد. وی ادامه داد: زمانی پوشش ریسک ارز اتفاق می‌افتد که بازار شفافی در زمینه خرید و فروش ارز در کشور وجود داشته باشد که راه‌اندازی بورس نقش مهمی در انجام این مهم دارد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بانک مرکزی باید در راه‌اندازی بورس ارز پیشگام باشد نه اینکه از راه‌اندازی بورس ارز ممانعت کند. بزرگ‌ترین اشتباه و خطای راهبردی درخصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی این است که بانک مرکزی به شفافیت بازار ارز در اقتصاد ایران کمک نکند.

 

ارسال نظر