پرداخت مقرری بازنشستگی به ۱۰۰ هزار خانوار روستایی

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۳۲۱
پرداخت مقرری بازنشستگی به ۱۰۰ هزار خانوار روستایی

گروه بنگاه‌ها|

در شرایطی که پرسش‌های فراوانی در خصوص برنامه‌های دولت در خصوص پرداخت مستمری به شهروندان روستایی و شهرنشینان وجود دارد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران ابعاد و زوایای گوناگون برنامه دولت در این زمینه را تشریح کرد. شریعتمداری با اشاره به تلاش دولت برای گسترش چتر حمایت‌های اجتماعی از روستاییان گفت: اکنون به حدود ۱۰۰ هزار خانوار روستایی، مقرری بازنشستگی پرداخت می‌شود که ۲۷ درصد آن مربوط به جامعه زنان سرپرست خانوار می‌شود. محمد شریعتمداری دیروز در حاشیه نشسته هیات دولت درباره وضعیت پوشش بیمه‌ای زنان سرپرست خانوار بیان کرد: سه هفته گذشته مصوبه‌ای در جلسه هیات وزیران تصویب شد که بر اساس آن کلیه اقشار باقی مانده از بیمه درمان و سلامت متناسب با آزمون وسعی، مجددا در چارچوب دریافت بیمه خدمات درمانی قرار گرفتند. وی ادامه داد: این افراد می‌توانند در تاریخ‌های اعلام شده توسط وزارت بهداشت و درمان و مجموعه خدمات درمانی سلامت، مراجعه کرده و از خدمات مربوطه بهره‌مند شوند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: همچنین بخشی از بانوانی سرپرست خانواری‌که در حوزه روستایی زندگی می‌کنند تحت پوشش بیمه عشایر و روستاییان کشور قرار گرفته و از آن بیمه می‌توانند استفاده کنند.

به گفته شریعتمداری، اکنون به حدود ۱۰۰ هزار خانوار روستایی، مقرری بازنشستگی پرداخت می‌شود که ۲۷ درصد آن را مربوط به جامعه زنان سرپرست خانوار می‌شود. این مقام مسوول تاکید کرد: رقم فعلی قابل افزایش بوده و جامعه هدف ما حدود یک میلیون و ۵۰ هزار خانوار است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز جهانی زنان روستایی را تبریک گفت و افزود: این افراد یکی از مهم‌ترین مراکز تولید کشور و قلب توسعه کشور هستند. در طول دولت یازدهم و دوازهم تمام تلاش دولت، استفاده حداکثری از ظرفیت زنان روستایی و خصوصا زنان روستایی سرپرست خانوار در حوزه تولید بوده است. وی با اشاره به گزارش ارایه شده در جلسه هیات دولت بیان کرد: زنان روستایی، حدود ۶۰ درصد فعالیت‌های مربوط به مشاغل خانگی را در حوزه روستاییان به خود اختصاص داده‌اند.همچنین از مجموع منابع موجود در فعالیت توسعه اشتغال پایدار روستایی ۴۷ درصد را زنان کشور در حوزه بخش‌های زیر ۱۰ هزار نفر و روستاهای کشور در اختیار دارند؟ شریعتمداری به صندوق‌های بیمه خرد اشاره کرد و افزود: این صندوق‌ها با حمایت دولت و برای به میدان آوردن منابع خرد و اندک مجموعه روستاییان کشور راه‌اندازی شده است. وی تاکید کرد که باید با رساندن محصولات تولیدی زنان روستایی به بازار، شرایط مطلوب‌تری برای ایجاد اشتغال پایدار برای این قشر فراهم شود.  پرسشی که با این توضیحات به ذهن خطور می‌کند آن است که دولت با استفاده از چه مکانیسمی قصد دارد تا این چتر حمایتی را برای روستانشینان ایجاد کند.

  بیمه زنان سرپرست خانوار

زیر سایه هدفمندی یارانه‌ها

‌مدیرکل بهزیستی استان زنجان در پاسخ به این پرسش می‌گوید: بهزیستی طرح بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار روستایی را با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای مددجویان تحت پوشش اجرا می‌کند.

‌محمد محمدی‌قیداری با اشاره به لزوم واریز بیمه اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی، اظهار کرد: بهزیستی طرح بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار را با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای مددجویان تحت پوشش اجرا می‌کند و در حال حاضر ۹۵۲ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان زنجان بیمه شده‌اند. این مسوول با بیان اینکه همه بیمه‌های مربوط به شهرستان‌ها تا پایان سال گذشته از طریق اعتبارات سازمان پرداخت شده است، ادامه داد: تعهدات سازمان تا زمان بازنشستگی زنان سرپرست خانوار برقرار است که به صورت متمرکز پرداخت می‌شود. البته سازمان در برابر سایر بیمه‌های جامعه هدف از جمله مشاغل آزاد و فرش‌بافی هیچ‌گونه تعهدی نداشته و از بیمه این قشر توسط خود افراد واریز می‌شود. وی افزود: خدمات مادی و معنوی سازمان بر حسب نیازمندی مددجویان و تشخیص مددکاران ارایه می‌شود؛ در واقع ۴۵ درصد از این حق بیمه از بودجه داخلی سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ۵۵ درصد نیز از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت می‌شود، بنابراین سازمان بهزیستی با نرخ ۱۸ درصد زنان سرپرست خانوار را بیمه کرده است تا از همه مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند. محمدی‌قیداری تصریح کرد: حداقل زمان بیمه‌پردازی ۱۰ سال و حداکثر ۳۰ سال خواهد بود که منطبق بر قوانین حاکم بر تأمین اجتماعی است. اگر پیش از این زمان کسی دچار حادثه یا از کار افتاده شود، می‌تواند از مستمری از کار افتادگی بهره‌مند شده و اگر بیمه‌شده‌ای فوت کرد، بازماندگانش مستمری دریافت خواهند کرد. مدیرکل بهزیستی استان زنجان یادآور شد: زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و در حرفه و شغل مورد نظر به صورت خویش‌فرما به کار اشتغال داشته باشند، چنانچه به شرایط بازنشستگی برسند، مستمری نیز دریافت خواهند کرد؛ به عبارتی حداقل مدت زمان پرداخت حق بیمه ۱۰ سال است و زنانی که از ۵۵ سالگی به مدت ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کنند، می‌توانند با ۶۵ سال سن و ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی مستمری‌بگیر شوند. محمدی تاکید کرد: کمک به تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از مسائل اقتصادی و کاهش عوارض آن در زنان خانه‌دار، حفظ جایگاه و منزلت زنان در جامعه و ایجاد زمینه مشارکت زنان خانه‌دار در گسترش نظام بیمه‌ای کشور، حفظ کرامت انسانی و ایجاد رفاه و آسایش نسبی برای جمعیت هدف، جلوگیری از افزایش روزافزون مستمری‌بگیران در بخش حمایتی، همچنین تأمین مالی مناسب برای زنان در زمان پیری، سالخوردگی و از‌کار‌افتادگی، از اهداف اجرای این طرح است.

  توسعه فراگیر استانی

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام نیز از بیمه تامین اجتماعی ۲ هزار و ۳۳۴ زن سرپرست خانوار مددجوی زیر پوشش در مناطق روستایی، عشایری و شهری این استان خبر داد. شاپور کردی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه از این تعداد ۷۶۰ نفر در شهرها و یک هزار و ۵۷۴ نفر نیز در روستاها و مناطق عشایری سکونت دارند، اظهار کرد: کار بیمه زنان روستایی از سوی صندوق بیمه روستاییان و عشایر و بیمه زنان ساکن مناطق شهری از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها و از طریق بیمه تامین اجتماعی انجام گرفته است. وی یادآور شد: طرح بیمه اجتماعی زنان روستایی و عشایری از سال ۸۸ آغاز شد که در اجرای آن از سوی بهزیستی زنان سرپرست خانوار واجد شرایط به دهیاری‌ها معرفی شدند و پس از ورود و ثبت اطلاعات آنان در تارنمای صندوق بیمه روستایی و عشایری حق بیمه آنها به‌صورت متمرکز از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام گفت: پوشش بیمه تامین اجتماعی زنان سرپرست خانوار مناطق شهری نیز از سال ۹۰ آغاز شد که بخشی از آن از ناحیه دولت و محل قانون هدفمندی یارانه‌ها و بخش دیگر آن از محل اعتبارهای بهزیستی استان‌ها تامین خواهد شد.

کردی، سرانه پرداختی بابت بیمه این زنان را از سوی بهزیستی برای هر نفر در سال گذشته ۹۰۰ هزار ریال در ماه اعلام کرد و افزود: زنان سرپرست خانوار ساکن مناطق شهری، روستایی و عشایری که مشمول این بیمه‌ها می‌شوند باید دارای دست‌کم ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال سن بوده و به عنوان سرپرست خانوار مددجوی زیر پوشش بهزیستی باشند. معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام گفت: اکنون ۵۸۴ زن سرپرست خانوار ساکن در مناطق شهری و روستایی و عشایری در نوبت بیمه شدن قراردارند.

 

ارسال نظر