تک نرخی شدن ارز بهترین راهکار خروج از بحران است

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۸۴
تک نرخی شدن ارز بهترین راهکار خروج از بحران است

در شرایطی که نوسانات اقتصادی اخیر باعث بروز برخی مشکلات در فضای تولیدی کشور شده کارشناسان اقتصادی از دولت می خواهند که مشکلات ریشه‌دار تولید را در مسیر حل و فصل شدن قرار دهد. مشکلاتی که طی سال‌های اخیر ثبات را از فضای تولید گرفته و باعث شده تا سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در فضای تولید و صادرات کشور بیم داشته باشند.

در همین زمینه، رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه نسبت به وضعیت موجود احساس خطر می‌کنیم، اظهار کرد که تک نرخی کردن ارز بهترین راه حل برای خروج از بحران ارزی است تا از محل اضافه درآمد آن به اقشار آسیب پذیر رسیدگی شود .

جمال رازقی افزود: بخشنامه‌ها نه تنها مشکلی را از تولید و صادرات حل نکرده که هر روز پیچیده‌تر  و سیاسی‌تر شده است .

وی با تصریح بر اینکه مگر تولید کننده صادراتی ما می‌تواند کالا بفروشد و ارزش معادل آن را وارد نکند؟ افزود: در دوران تحریم هرچه مسیر بسته شود باید در درون آن را باز کنیم اما دولت هر روز مسیر را تنگ تر می‌کند . رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به خطر ارز ٤٢٠٠ تومانی و چند نرخی بودن آن، خاطرنشان کرد: آخرین آمار رسمی بانک مرکزی در خصوص قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته حاکی از افزایش قیمت لبنیات با ٦٦.٤درصد، برنج با ٢٤ درصد، گوشت مرغ با ٦٤ درصد، قند و شکر با ٣٩.٢ درصد، چای با ٢٣ درصد و روغن نباتی با ٤٣.٩ درصد بوده و حال سوال اینجاست که با این قیمت‌ها ارز ٤٢٠٠ تومانی کجا رفته است؟

رازقی تاکید کرد که ارز ٤٢٠٠ تومانی نه تنها کمکی به تولید و اقشار آسیب پذیر نکرده که برای عده‌ای خاص رانت در کشور ایجاد کرده است .

    روند اجرای مصوبه‌های حمایت از تولید  رضایت‌بخش نیست

در شرایطی که رئیس اتاق فارس از مشکل چند نرخی بودن نرخ ارز به عنوان ریشه اصلی بسیاری از ناهنجاری‌های اقتصادی یاد می کند ؛ رئیس اتاق سمنان از منظر دیگری به بحث ورود می کند و از دولت می خواهد تا نسبت به اجرای مصوباتی که خود ضمانت اجرایی آن‌را صادر کرده توجه بیشتری داشته باشد.  رئیس اتاق سمنان گفت: روند اجرای مصوبات حمایت از تولید و بخش خصوصی در استان به دلیل کاغذبازی های اداری بعضی از دستگاه های اجرایی رضایت بخش نیست.

علی اصغر جمعه ای در ادامه می افزاید: هماهنگی برنامه های کاری دولت با بخش خصوصی در استان سمنان مطلوب است، اما روند اجرای مصوبات حمایت از صنعتگران به کندی پیش می رود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بسته های حمایتی دولت که در بررسی لایحه بودجه سال 97 به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید در کشور اجرا نمی شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان ادامه داد: دستگاه‌های خدمات رسان در این شرایط سخت اقتصادی با واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان مدارا کنند و قطع برق، گاز و آب بخش تولید به بهانه دریافت مطالبات به هیچ عنوان قانونی نیست. جمعه ای اضافه کرد: کاغذبازی های اداری مانع توسعه اقتصادی در استان سمنان است و مسئولان امر با برنامه ریزی اصولی برای حمایت از بخش تولید گام بردارند. وی تصریح کرد: بیشترین فشار تحریم‌ها روی بنگاه‌های اقتصادی کشور است و دولت با ارایه بسته‌های دولتی همه جانبه و فراگیر از تعطیلی این واحدها جلوگیری کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان گفت: روز به روز بر تعداد مشکلات واحدهای صنعتی و بخش تولید استان سمنان افزوده می شود و همدلی بخش خصوصی و دولت در این شرایط سخت اقتصادی همه جانبه باشد.

    پرهیز از بزرگ نمایی در بیان مشکلات

برخلاف سایر چهره های اقتصادی رئیس اتاق زنجان معتقد است که هرچند مشکلاتی در حوزه تولید و صادرات وجود دارد اما نباید نسبت به آنها بزرگ نمایی کرد و در دل تولید کننده ها ترس بیهوده ایجاد کنیم.   رئیس اتاق زنجان در پاسخ به این پرسش که آیا اهالی تولید در زنجان برای تولید شرایط مطلوبی دارند می گوید: در زمان حاضر با وجود گله‌مندی برخی تولیدکنندگان از شرایط حاضر، آرامش بر فضای تولید این استان حاکم است.

به گزارش ایرنا، غلامحسین جمیلی به موضوع بند «د» ماده 45 قانون نحوه وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین (مصرف یک در هزار فروش تولیدات کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی در جهت مصارف زیست ‌محیطی) در زنجان اشاره کرد و افزود: این ماده قانونی باید به عنوان یک فرصت، مورد استفاده صاحبان واحدهای تولیدی قرار گیرد. وی ادامه داد: اتاق بازرگانی زنجان تلاش دارد این موضوع قانونی که دارای منافع برای هر دو طرف است، از سوی واحدهای تولیدی به صورت حداکثری عملیاتی شود. رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه وجود فضای آرام در تولید از جمله برجسته‌ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: فضای آرام در تولید، زمینه فعالیت تولید با دغدغه کم را فراهم می‌ کند.

جمیلی خاطرنشان کرد: تعدادی از واحدهای تولیدی در استان گله‌مندی‌هایی از بخش‌هایی چون امور مالیاتی، محیط‌ زیست، تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارند که معتقدیم با درک متقابل قابل رفع هستند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تولیدکنندگان و حتی شهروندان باید همراهی با قوانین را وظیفه خود بدانند، اظهار کرد: همه ما در این اقلیم زندگی می کنیم و باید برای داشتن محیطی سالم به سیاست‌های سازمان محیط زیست عمل کنیم.

 

ارسال نظر