سکه؛ باز هم پیشتاز بازارها

۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۰۲:۵۶:۴۷
کد خبر: ۱۹۴۹۴۴

این هفته بازار سکه با بیش از ۵ درصد رشد قیمت بیشترین بازدهی را در بازارهای مالی داشت. طلا و سکه به ترتیب در رده بعدی ایستادند. آیا سکه همچنان پیشتاز بازارهاست؟  بازدهی بازارها در ۷ روز گذشته در تمام بازارها مثبت بود. بیشترین بازدهی را بازار سکه به خود اختصاص داد و کمترین بازدهی مربوط به بورس بود. در هفته گذشته به ترتیب بازار سکه، طلا و دلار بیشترین بازدهی را داشتند. اما شاخص کل بورس تهران این هفته روند خوبی را پشت سر نگذاشت و تنها با رشد ۰.۵ درصدی یه سطح یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد رسید.

  نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار در این هفته ۲/۷۹ درصد نسبت به هفته قبل رشد داشته است. این در حالی است که در ۲ هفته قبل بازدهی این بازار ۰/۰۱ درصد رشد داشته است. دلار در معاملات بازار آزاد طی یک هفته ۹۸۰ تومان رشد قیمت داشت. صرافی ملی روز پنجشنبه ۱۰ آذر قیمت دلار را 33 هزار و 466 تومان اعلام کرد، این در حالی است که روز پنجشنبه ۳ آذر، تابلو صرافی‌ها قیمت 31هزار و 155تومان را نشان می‌داد. تحلیلگران بازارهای مالی این نوسان قیمت دلار را ناچیز می‌دانند و معتقدند این اسکناس امریکایی با ارزش ذاتی خود و نرخ تورم در کشور فاصله دارد. اما معامله‌گران حوزه ارز نیز از حجم کاهشی معاملات در روز گذشته گفتند و روند قیمت دلار در هفته آینده را با توجه به آغاز ماه دسامبر افزایشی پیش‌بینی کردند.

  نوسان هزار تومانی قیمت دلار

این هفته قیمت دلار با ارزپاشی و اقدامات بازارساز در روندی باثبات در جریان بود اما قیمت سکه و طلا گران شد و همچنین حباب سکه با افزایش قابل توجهی همراه بود. برخی کارشناسان بازارهای مالی معتقدند این افزایش حباب سکه آلارم افزایش قیمت دلار در آینده را می‌دهد و به نظر می‌رسد این تحلیل با توجه به روند رو به افزایش قیمت دلار و ورود این اسکناس امریکایی به کانال‌های بالاتر با وجود تلاش‌های بازارساز از اعتبار برخوردار است.بازدهی بازار طلا نیز در هفته گذشته با ۷۴ هزار و ۳۰۰ تومان رشد قیمت، ۴/۹۴ درصد بازدهی داشته است.

قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، در روز ۱۰ آذر ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۵۷۷ هزار تومان‌رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۳ آذر ۱۴۰۱ یک میلیون و ۵۰۳ هزار تومان معامله می‌شد.

  قیمت سکه

بازار سکه این هفته نیز مانند هفته انتهایی آبان بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد. بازدهی این بازار از ۳ تا ۱۰ آذر ماه ۵/۷۴ درصد و با رشد ۹۴۲ هزار تومانی قیمت بود. سکه امامی ۳ آذر ۱۴۰۱ با قیمت ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شد و در ۱۰ آذر ۱۴۰۱ این قطعه از سکه به قیمت ۱۷ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان رسید. تحلیلگران بازارهای مالی اعتقاد دارند با سختگیری‌های ارزی بانک مرکزی و بازار احتیاطی دلار، بالانس قیمت سکه به هم ریخته و این افزایش تقاضاست که باعث جهش قیمت طلا و سکه شده است. بانک مرکزی در هفته‌های گذشته برای کنترل قیمت دلار اقدام به ارایه بسته‌های متنوعی کرد. یکی از این اقدامات پیش فروش اوراق سکه بود که علاوه بر اینکه مورد اقبال مردم قرار نگرفت، به نظر می‌رسد نتیجه عکس بر بازار گذاشت و برخلاف انتظار نهاد پولی کشور روند قیمت‌ طلا و سکه را نیز صعودی کرد.

  بورس

بررسی معاملات هفته گذشته بازار سرمایه حاکی از بازدهی منفی سهام بسیاری از شرکت‌‌ها بوده، از این رو این گزارش به بررسی سهم‌هایی که در یک هفته اخیر بیشترین کاهش قیمتی را داشته‌اند می‌پردازد. شاخص کل بورس تهران این هفته روند خوبی را پشت سر نگذاشت و تنها با رشد ۰.۵ درصدی یه سطح یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز همانند هفته‌های گذشته وضعیت خوبی داشت و توانست با افزایش ۱.۴ درصدی در تراز ۴۱۳ هزار واحدی بایستد. فرابورس نیز عملکردی شبیه به بورس داشت و شاخص آن با رشد نیم درصدی در سطح ۱۸ هزار و ۶۹۱ واحد به کار خود پایان داد.

  کمترین بازدهی

همانطور که در جدول مشخص است وآذر با کاهش حدود 16 درصدی قیمت خود بدترین عملکرد را در هفته گذشته بورس تهران داشت. سهم غشاذر نیز در این هفته حدود 13 درصد کاهش داشت و به حمایت خود رسید. باید دید این سطح حمایتی می‌تواند از کاهش بیشتر قیمت این سهم جلوگیری کند یا خیر.

  وضعیت کلی بازار چطور است؟

برخی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند رشدی که شاخص کل در روزهای اخیر تجربه کرده نشات گرفته از رشد واقعی صنایع و اقتصاد کلان کشور نیست. به گزارش تجارت‌نیوز، هرچند عده دیگری بر این باورند که هر نوع رشد بازار می‌تواند به سود سهامداران تمام شود و فرقی بین رشد ناشی از دستکاری یا رشد طبیعی در پی رونق اقتصادی وجود ندارد. اما اقتصاددانان همواره بر این نکته تاکید داشته‌اند که برای رشد مداوم بازار، باید وضعیت کلی اقتصاد هم مساعد باشد. در غیر این صورت شاخص بورس در مقاطعی ممکن است رشدهای شارپی غیراصولی داشته باشد. اما در اغلب مواقع دچار نوساناتی منفی و زیانبار شود که موجبات ضررهای سنگین سهامداران را فراهم می‌کند. اغلب تحلیلگران اعتقاد دارند این شرایط تنها به سود سفته‌بازانی که در بورس با عنوان نوسان‌گیران شناخته می‌شوند تمام خواهد شد.

 

ارسال نظر