پاسکاری سکه و طلا با دلار

۱۴۰۱/۰۸/۲۹ - ۰۲:۳۳:۳۳
کد خبر: ۱۹۴۵۱۸
پاسکاری سکه و طلا با دلار

در بازاررسمی ارز دلار روز گذشته در صرافی ملی در کانال 30 هزار تومان خرید و فروش شد. بر این اساس قیمت خرید دلار امریکا 30 هزار و 447 تومان (سی هزار و چهارصد و چهل و هفت تومان) و قیمت فروش دلار امریکا 30 هزار و 753 تومان (سی هزار و هفتصد و پنجاه و سه تومان) اعلام شد.

بازار متشکل ارزی هم شاهد صعود قیمت دلار بود. نرخ دلار در بازار یاد شده دیروزیک کانال بالا رفت. نرخ دلار متشکل در محدوده 31 هزارو 24 تومان به فروش رسید که نسبت به روز قبل از آن بیش از 800 تومان افزایش را نشان می‌دهد .

در بازار ارز توافقی به ازای هر شماره‌ کارت ملی حداکثر 2 هزار دلار تخصیص داده می‌شود. قیمت دلار در بازار توافقی عصر دیروز 33 هزار و 273 تومان بود. روز گذشته قیمت دلار توافقی در محدوده 33 هزار و 245 تومان بسته شده بود . 

  آغاز فروش اوراق ارزی بانک مرکزی  تا ۴۰۰۰ دلار

پس از انتشار اوراق سکه، روز گذشته بانک مرکزی انتشار اوراق گواهی ارزی را به عنوان ابزاری برای کنترل بازار ارز معرفی کرد. این اوراق به افراد حقیقی بالای ۱۸ سال و با سررسید سه ماهه به ازای هر نفر حداقل یک هزار دلار و حداکثر چهار هزار دلار عرضه می‌شود.

مبنای نرخ‌گذاری اوراق ارزی بازار متشکل و نرخ‌های توافقی است و براساس اعلام بانک مرکزی مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق، نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی است. 

 بانک مرکزی در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، تلاش کرد تا با انتشار اخباری مبنی بر فروش اوراق ارزی و تزریق سنگین ارز در بازار توافقی و پیشی‌ گرفتن میزان عرضه از تقاضا، سیگنال کاهشی برای نرخ دلار ارسال کند. اما تحلیلگران اقتصادی معتقدند دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد

  دستگیری اخلال‌گران ارزی

دستگیری تعدادی از اخلال‌گران ارزی توسط نهاد‌های انتظامی در روز‌های گذشته عامل دیگری بود که دنیای اقتصاد نیز به آن اشاره کرده است و این اقدام نیز سبب شد تا فعالیت معامله‌گران فردایی کاهش یافته و از نوسانات شاخص ارزی کاسته شود. فروش اوراق ارزی که تجربه ناموفق آن مربوط به دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد است این‌بار توسط صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی به عنوان بسته جدید رونمایی شد و از امروز این اوراق با سررسید ۳ ماهه توسط بانک ملی عرضه می‌شود. اکو ایران در گزارشی به شباهت تاکتیک بانک مرکزی به نمونه مشابه آن در ترکیه طی سال ۲۰۲۱ اشاره کرده است. در این گزارش آمده اگر قیمت دلار تا سررسید اوراق ارزی افزایش یابد پیامدهای نامطلوبی برای اقتصاد خواهد داشت. بدهی باید توسط خزانه با افزایش مالیات مردم تامین شود یا بودجه‌های عمرانی کاهش یابد. از سوی دیگر اگر دولت بخواهد مجددا اقدام به چاپ پول کند، تورم بیشتری بر جامعه تحمیل می‌شود. ترکیه نیز با هدف جلوگیری از تورم و کاهش ارزش لیر اقدام به تشویق مردم برای تبدیل لیر به اوراق ارزی کرد، اما اکنون ارزش لیر ترکیه از سال گذشته کمتر است. با وجود دیدگاه انتقادی بسیاری از تحلیلگران بازار، اما برخی کارشناسان نیز با رویکرد مساعد‌تری بر عرضه اوراق ارزی نگاه می‌کنند و معتقدند روند رشد قیمت دلار در روزهای گذشته با همین سیاست بانک مرکزی کنترل شده است.

  دلار فعلا محدوده قیمتی خود را حفظ می‌کند

در همین راستا علی طباطبایی کارشناس بازار سرمایه روند قیمت دلار در هفته جاری را کاهشی پیش‌بینی کرد و به تجارت‌نیوز گفت: رشد شدید قیمتی برای دلار دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد انتشار اوراق ارزی اثر افزایش قیمت دلار در بازار را کنترل کرده و به جمع‌ کردن نقدینگی از بازار نیز کمک کرده است. او در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌های جدید باعث رشد قیمت دلار نمی‌شود، گفت: ما قبلا تحریم‌های سنگینی را تجربه کردیم و تحریم‌های جدید بر سیستم اقتصادی کشور تاثیری نخواهد داشت. طباطبایی معتقد است در هفته جاری دلار با افت محدودی روبرو می‌شود و موقتا محدوده قیمتی را حفظ خواهد کرد. وی به تجارت‌نیوز گفت: رشد شدیدی مجددا برای نرخ دلار دیده نمی‌شود، به نظر می‌رسد در این مدت قیمت دلار بین ۳۳ الی ۳۵ هزار تومان باقی خواهد ماند. در بازارهای همسایه هم دلار نوسانی است. در بازار سلیمانیه قیمت دلار روز گذشته به کانال پایین‌تر سقوط کرده بود اما امروز با اندکی رشد مواجه شد؛ با این حال اما در ادامه مجددا به کانال 34 هزار تومانی بازگشته است.

دلار هرات نیز در کانال 34 هزار تومانی افت و خیز را تجربه می‌کند اما با این حال به‌طور کلی روندی نزولی را در کف کانال در پیش گرفته است

  قیمت سکه و طلا صعودی شد 

قیمت اونس طلا در بازار روز گذشته بر روی 1751 دلار قرار گرفت. در روزهای گذشته قیمت طلا در بازار جهانی تا بالای 1760 دلار هم رفته بود. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار برخلاف دو روز قبل رشد کرد قیمت طلا عصردیروز 1میلیون و 497 هزار و 200 تومان مبادله شد که 11 هزار و 300 تومان افزایش را نشان می‌دهد. قیمت سکه هم مانند قیمت طلا بالا رفت. هر قطعه سکه امامی عصر دیروز در محدوده 16 میلیون و 300 هزار تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با عصر پنجشنبه گذشته تقریبا 20 هزار تومان گران‌تر بود  نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر اظهار داشت: قیمت‌ها در بازار طلا و سکه از امروز مجددا همراه با افزایش قیمت ارز سیر صعودی گرفته به‌طوری که قیمت دیروز سکه نسبت به روز قبل 450 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. محمد کشتی‌آرای به ایلنا گفت: قیمت‌ها در بازار طلا و سکه از امروز مجددا همراه با افزایش قیمت ارز سیر صعودی گرفته است به‌طوری که قیمت امروز سکه نسبت به دیروز 450 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. وی ادامه داد: از روز گذشته با اعلام تحریم‌های جدید و شرایط سیاسی کشور، قیمت ارز رو به افزایش بوده و قیمت طلا هم متاثر از قیمت ارز است و با آن حرکت می‌کند از این رو قیمت طلا و سکه هم رو به بالا است. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: این افزایش قیمت‌ها ارتباطی به موضوعاتی مانند اعتصابات ندارد. کشتی‌آرای با تاکید بر اینکه حباب سکه روبه کاهش بوده، افزود: حباب سکه نسبت به یک هفته گذشته رو به کاهش بوده و امروز حباب سکه طرح جدید به یک میلیون و 400 هزار تومان رسیده است و می‌توان گفت نرخ حباب به تثبیت رسیده‌ است. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه علی‌رغم افزایش قیمت‌ها روند تقاضا در بازار عادی است، گفت: در روزهایی که قیمت ارز کنترل شده بود روند تقاضا و عرضه در بازار طلا عادی بود اما از روز گذشته که قیمت ارز به سیر صعودی برگشت تقاضا در بازار طلا و سکه هم افزایش یافت.

وی درباره قیمت‌های امروز طلا و سکه اظهار داشت: تا به این لحظه قیمت هر سکه تمام طرح قدیم 15 میلیون و 500 هزار تومان، طرح جدید 16 میلیون و 550 هزار تومان، قیمت نیم سکه 8 میلیون و 950 هزار تومان، ربع سکه 5 میلیون و 950 میلیون تومان و هر سکه یک گرمی 3 میلیون و 350 میلیون تومان است.

 

ارسال نظر