پاسخ وزارت اقتصاد

۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۸:۳۴
کد خبر: ۱۹۴۱۷۳

دولت همواره خود را متعهد به حرکت بر مسیر نقشه راه غیرتورمی دانسته و موضوعات مهمی همچون عادلانه‌سازی یارانه‌ها، هوشمند‌سازی یارانه نان و افزایش حقوق بازنشستگان هیچگاه معطل و بلاتکلیف نبوده و دولت همواره خود را ملزم و موظف به ارایه اطلاعات و آخرین وضعیت دانسته است.

 به‌ گزارش شادا، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 12/8/1401 روزنامه تعادل به عنوان «مثلث نان، کالابرگ و حقوق» تاکید کرد: این ادعا که برنامه‌ریزی‌های کلان و راهبردی دولت به‌ طور مشخص دولت در سه موضوع افزایش حقوق بازنشستگان، یارانه نان و عادلانه‌سازی یارانه‌ها با سرنوشت نامعلومی مواجهند، ادعای درستی نیست. دولت همواره خود را متعهد و ملزم به حرکت بر مسیر نقشه راه غیرتورمی دانسته و درباره هر سه این موارد بارها خود را ملزم و موظف به ارایه اطلاعات و آخرین وضعیت دانسته است.

درباره موضوع افزایش حقوق بازنشستگان همچنان که رییس سازمان برنامه و بودجه در مجلس اعلام کرد در صحن علنی مجلس بخش‌هایی به آن اضافه شد که مورد مخالفت دولت و کمیسیون (برنامه و بودجه) بود و درخواست دولت این بود که حذف شود، زیرا مازاد بر بودجه‌ای بود که مورد موافقت دولت و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بوده است. اما اعلام این نظر به معنای مخالفت دولت با افزایش حقوق بازنشستگان نیست و قطعا قانون پس از ابلاغ از سوی دولت اجرایی می‌شود.

لایحه دوفوریتی دولت برای افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت و دریافتی بازنشستگان از سوی دولت به مجلس رفته بود و سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از بررسی آن در مجلس تاکید کرده بود که برای این منظور منابع لازم در نظر گرفته شده تا منجر به کسری بودجه نشود.

وزیر اقتصاد تسریع در رسیدگی دوفوریتی به این لایحه را از مجلس خواسته بود؛ بنابراین ادعای مخالفت دولت با این لایحه ادعای درستی نیست. هرچند که ممکن است در جزییات همان طور که در همه طرح‌ها و لوایح این امکان وجود دارد، بین نظرات دولت و مجلس اختلافی باشد که در رویه قانونگذاری طبیعی است.

یکی دیگر از مواردی که در این گزارش به آن اشاره و ادعا شده که دولت هنوز بلاتکلیف است طرح اصلاحات یارانه‌ای و عدم اعطای کالابرگ به جای یارانه نقدی است.

در این مورد هم ادعای مطرح شده درست نیست.

البته متولی اصلی کالابرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصاد به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت در نشست اخیر خود با خبرنگاران توضیح داده بود که تصمیم دولت برای ارایه کالابرگ الکترونیک تغییر نکرده است اما تاخیری که پیش آمده به دلیل حصول اطمینان از فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن در تمام شهرها و روستاهای کشور است و به همین دلیل یک مرحله آزمایشی دیگر نیز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد که بعد از اتمام آن، و ایجاد این اطمینان که مردم در شروع طرح بتوانند کامل از این ظرفیت استفاده کنند و شاهد پدیده صف نباشیم، کالابرگ الکترونیکی اجرا می‌شود.

بنابراین منتفی شدن طرح کالابرگ ادعای درستی نیست چرا که طرح کالابرگ، قانون است و بر اساس مصوبه مجلس باید اجرا شود و پیچیدگی و حساسیت طرح موجب شده تا دولت با حساسیت بیشتری مراحل پایلوت را تا رسیدن به اجرای همگانی دنبال کند.

موضوع هوشمند‌سازی یارانه نان هم یکی دیگر از برنامه‌های استراتژیک دولت است که در راستای پیاده‌سازی اقتصاد مبتنی بر داده از سوی دولت کلید خورده و دولت درباره اجرای آن بلاتکلیف نیست.

راهبرد دولت در برنامه مدیریت هوشمند یارانه نان بر دو اصل استوار بود؛ اصل اول عدم تغییر قیمت نان برای مردم با حذف ارز ترجیحی و دوم عدم اعمال سهمیه‌بندی نان بود و با این دو اصل همه بار جلوگیری از انحراف مصارف آرد غیریارانه‌ای در سمت دولت باقی مانده و بر پایه داده‌هایی که سامانه در اختیار دولت قرار می‌دهد با یک الگوی هوشمند جلوی انحرافات گرفته می‌شود.

دولت نقشه راه رشد غیرتورمی و فقرزدا که سه ماه پس از آغاز به کار در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رساند و پایبندی حداکثری به آن را در دستور کار خود قرار داده است.

از مهم‌ترین گام‌های دولت در مسیر تحول اقتصاد که به اذعان اقتصاددانان امری ضروری و البته شجاعانه بود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و از آثار آن اهمیت یافتن تولید داخلی کالاهای اساسی و غلات بود و دولت توانست بدون تغییر قیمت نان با ضمن افزایش خرید تضمینی گندم، افزایش ۳ میلیون تنی تولید گندم یعنی ۲۵.۳ درصد افزایش و کاهش ۲.۷ میلیون تنی واردات این محصول استراتژیک را داشته باشد و در واقع یارانه‌ای که برای واردات هزینه می‌شد برای رونق تولید داخل به جیب کشاورز رفت.

 

ارسال نظر