اخبار

۱۴۰۱/۰۲/۱۱ - ۰۲:۰۰:۰۸
کد خبر: ۱۸۸۶۹۸

خروج بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که رقم خالص حساب سرمایه به منفی ۱۰ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار رسیده که از خروج این میزان سرمایه از کشور در ۹ ماهه سال گذشته حکایت دارد.در حالی که خالص حساب سرمایه در کل سال ۱۳۹۹ معادل منفی ۶ میلیارد و ۳۱۸ میلیون دلار بوده است. طبق این گزارش، رقم خالص حساب سرمایه کوتاه‌مدت و بلندمدت در ۹ ماهه اول سال گذشته به ترتیب منفی ۹ میلیارد و ۷۱۱ میلیون دلار و منفی ۴۲۴ میلیون دلار اعلام شده است. از سوی دیگر، رقم خالص حساب سرمایه در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ معادل ۵ میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار بوده که این رقم با رشد بیش از ۹۰ درصدی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ مواجه شده است.  همچنین، تغییر در دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در ۹ ماهه سال گذشته نیز معادل منفی ۲ میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار است. گفتنی است، تغییر در دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بدون درنظر گرفتن تغییرات نرخ ارز محاسبه شده است.

ثبت‌نام ۲۸۰ هزار نفر در سامانه تسهیلات فرزندآوری

رییس گروه اعتبارات بانک‌های تجاری اداره اعتبارات بانک مرکزی خبر داد: ۲۸۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات فرزندآوری از زمان راه‌اندازی سامانه، ثبت نام کرده‌اند و بر اساس آمار، پرداخت تسهیلات در ۱۳ استان آغاز شده است. رییس گروه اعتبارات بانک‌های تجاری اداره اعتبارات بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات فرزندآوری گفت: براساس جزو دو بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری مقرر شده است که تسهیلات فرزندآوری که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شوند، به ازای فرزند اول ۲۰۰ میلیون ریال، فرزند دوم ۴۰۰ میلیون ریال، سوم ۶۰۰ میلیون ریال، چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و پنجم و بیشتر ۱ میلیارد ریال تخصیص پیدا کند. البته براساس قانون، پرداخت تسهیلات برای متقاضیانی است که نرخ باروری شهرستان محل تولد فرزند یا پدر کمتر از ۲.۵ باشد. هاشم مولایی در خصوص آمادگی شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری اظهار کرد: این قانون از ۳۱ فروردین به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد و از تاریخ مذکور بانک‌ها در مهلت ۷ روز کاری بخشنامه را به شعب زیرمجموعه ابلاغ کردند و از روز جاری تمامی بانک‌های کشور اعطای تسهیلات را آغاز خواهند کرد. رییس گروه اعتبارات بانک‌های تجاری اداره اعتبارات بانک مرکزی در خصوص عملکرد سامانه تسهیلات فرزند افزود: از زمان راه‌اندازی سامانه تعداد ۲۸۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات در سامانه ثبت نام کرده‌اند و بر اساس آمار پرداخت تسهیلات در ۱۳ استان آغاز شده است. مولایی همچنین با اشاره به ابلاغ دستورالعمل پرداخت تسهیلات مسکن تشریح کرد: براساس جزو سه بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری تسهیلات قرض الحسنه ودیعه، ساخت و خرید مسکن برای خانوارهای فاقد مسکن که فرزند سوم آنها از ابتدای سال ۱۳۹۹ متولد شده است، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت ۲۰ ساله تعلق می‌گیرد. دستورالعمل پرداخت تسهیلات مسکن (ودیعه، خرید و ساخت) به شعبه‌های منتخب ۶ بانک مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک ابلاغ شده است و متقاضیان برای دریافت با مراجعه حضوری و ارایه و تکمیل مستندات می‌توانند در صورت احراز شرایط، تسهیلات را دریافت کنند. رییس گروه اعتبارات بانک‌های تجاری اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: در قانون صراحتاً هر سه مورد تسهیلات مسکن شامل ودیعه، خرید و ساخت مشخص شده است و متقاضی می‌تواند برای دریافت هریک از انها با تکمیل مستندات اقدام کند.

سندباکس بانک مرکزی در روزهای آینده رونمایی می‌شود

رییس کل بانک مرکزی گفت: فناوری‌های نوین مالی باید در کشور رشد و توسعه پیدا کند و در واقع این مبنای توسعه نظام مالی و بانکی خواهد بود. علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی در دیدار با فعالان فناوری‌های مالی ایران (فین‌تک‌) اظهار داشت: اعتقاد بنده این است که دسترسی مردم را به نظام بانکی چه در حوزه خدمات بانکی و چه در بخش تسهیلات بانکی باید سهل کنیم که در این راه حوزه فناوری‌های نوین مالی نقش بسیار مهمی می‌تواند داشته باشد. صالح‌آبادی با اشاره به اینکه جلسه به عنوان یک مقدمه برای تعامل بیشتر و حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان خواهد بود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های جدید همچون بلاک چین تاثیرات زیادی در بخش‌های مختلف ایجاد کرده است؛ حتی شکل ارزیابی‌ها و اعتبارسنجی‌ها نیز می‌تواند تفاوت پیدا کند، بنابراین بسترهای جدیدی که در دنیا شکل گرفته‌اند می‌توانند در آینده نقش موثرتری را در بین ذی‌نفعان مختلف ایفا کنند. صالح‌آبادی در پایان تاکید کرد: مطمئنا در دوره‌ای که بنده در بانک مرکزی هستم، فناوری‌های نوین مالی باید در کشور رشد و توسعه پیدا کند و در واقع این مبنای توسعه نظام مالی و بانکی خواهد بود. صالح‌آبادی در ادامه با اشاره به ضرورت مواردی چون کاهش بهای تمام شده پول، خروج از انجماد دارایی‌های بانک‌ها و اعتبارسنجی گفت: به نظر بنده تسهیلات را باید به شخص حقیقی یا حقوقی معتبر بدهیم نه به شخصی که لزوما وثیقه خوبی دارد. ضمن اینکه مفهوم اعتبار به جای پول را باید نهادینه کنیم.  وی مباحثی از جمله قراردادهای هوشمند، درآمدهای غیر مشاع و نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات شبکه بانکی از جمله مواردی دانست که با همکاری فناوری‌های حوزه مالی می‌تواند منجر به تغییرات در حوزه پول و بانکداری شود. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: امضای دیجیتال، سفته الکترونیکی؛ احراز هویت غیرحضوری و موضوع اعتبارسنجی جزو مهم‌ترین مقوله مربوط به شمولیت مالی باشد که اتفاقات خوبی هم در این زمینه رخ داده است. همچنین موضوع کیف پول الکترونیکی، هوش مصنوعی بلاکچین و بانکداری باز نیز جزو موضوعات مهم و راهبردی در نظام بانکی هستند.  

 

ارسال نظر