چندین شرکت بزرگ بانک ملی امسال فروخته می‌شود

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۰۴:۲۵:۲۷
کد خبر: ۱۸۸۵۹۲

در سال جاری چندین شرکت بزرگ بانک ملی، حتما به فروش خواهد رسید. تفاهم‌نامه مالی طرح احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی در استان هرمزگان با حضور جواد اوجی، وزیر نفت بین جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی امضا شد. فرزین در این مراسم گفت: بانک ملی ایران در این طرح ۹۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌کند و این طرح آغازی برای مشارکت بانک ملی در اجرای دیگر پروژه‌های صنعت نفت خواهد بود.

به گفته فرزین: بانک ملی با نزدیک به سه هزار شعبه در داخل کشور یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شبکه‌های بانکی کشور است. وی یادآور شد: عموم شعبات بانک ملی با توجه به اینکه از قدیم دولتی بوده‌اند، وظایف حاکمیتی کشور را اجرا می‌کنند. یعنی جاهایی که هیچ بانکی حضور ندارد، بانک ملی وظایف حاکمیتی کشور را انجام می‌دهد.

در خارج از کشور، بزرگ‌ترین شبکه خارج از کشور در حوزه بانکی متعلق به بانک ملی است. به گفته فرزین، در کشورهای لندن، روسیه، امارات، عراق، آلمان و شهرهای مختلف حاشیه خلیج فارس شعبات بسیار زیادی بانک ملی دارد. وی افزود: ان‌شاءالله به زودی در چین، برزیل و هند نیز قصد داریم حضور داشته باشیم و شبکه خارج از کشور را توسعه بدهیم.

وی با اشاره به اینکه ما حتی می‌توانیم شعب خارج از کشور را به هاب (مرکز) جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای کشور تبدیل کنیم، اظهار داشت: این کار را در یک بانک روسی با مجوز بانک مرکزی روسیه، شروع کرده‌ایم تا محلی باشد برای اینکه سرمایه‌گذاران ایرانی و روسیه بتوانند با یکدیگر تبادل ایده و قراردادهای مختلف داشته باشند. بنابراین این آمادگی را داریم که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به اقتصاد کشور کمک کنیم و از ظرفیت‌های کشور استفاده شود. این افتخار را داریم که همکاری‌های مشترکی در دهه هشتاد در بحث انرژی داشتیم؛ آرمان‌های مشترکی داشتیم تا مصرف انرژی را در کشور کاهش دهیم و سرمایه‌گذاری انرژی را توسعه بدهیم. در هر صورت ما هنوز به اهداف و آرمان‌ها پایبند هستیم و در بانک ملی در خدمت توسعه انرژی و توسعه فعالیت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت بخش انرژی خواهیم بود و تمام تلاشمان را می‌کنیم که در تامین مالی پروژه‌های حوزه انرژی مشارکت کنیم.

    اولین‌بار ۵ میلیارد دلار صندوق انرژی  در کشور راه‌اندازی کردیم

زمانی که مسوولیت صندوق توسعه ملی را برعهده داشتم، اولین‌بار ۵ میلیارد دلار صندوق انرژی در کشور راه‌اندازی کردیم که از منابع صندوق توسعه ملی به آن اختصاص یافت و بسیاری از اقداماتی که بعدا در بحث سرمایه‌گذاری در بخش نفت اتفاق افتاد، از محل آن ۵ میلیارد دلار بود. الان هم تقریبا با تمام همکاران وزارت نفت صحبت کرده‌ام و مذاکره داشته‌ام و اعلام آمادگی کرده‌ام که در تمام پروژه‌های نفتی در حوزه انرژی و در شکل‌های مختلف انرژی آمادگی حضور داریم.

وی با اشاره به اینکه اینها از مهم‌ترین پروژه‌های اولویت‌دار کشور است افزود: بانک ملی ایران قصد دارد در امسال و سال‌های آتی حضور بسیار موثرتری در بخش تامین مالی ریالی و ارزی بخش انرژی و به ویژه بخش نفت داشته باشد، و در حال حاضر، در حال مذاکره در سایر حوزه‌های وزارت نفت هم هستیم که در تامین مالی پروژه‌های آنها هم مشارکت کنیم. وی تاکید کرد: ما به دلیل برخورداری از شبکه بسیار گسترده بانکی در خارج و داخل کشور، این توانایی را داریم که در بانک ملی هم تامین مالی ریالی و هم تامین مالی ارزی انجام دهیم. 

    استراتژی ما خروج از مدیریت بنگاه است

فرزین در ادامه در خصوص موضوع بنگاه داری نیز با اشاره به اینکه بارها از زمانی که آمده‌ام اعلام کرده‌ام که استراتژی ما خروج از مدیریت بنگاه و ورود به خلق بنگاه است اظهار داشت: بنده معتقدم وظیفه بانک ملی مدیریت بنگاه نیست و ما بایستی به دنبال خلق بنگاه باشیم. این پروژه‌ای هم که مشارکت می‌کنیم (طرح احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی) صرفا در ایجاد و خلق آن مشارکت می‌کنیم و به دنبال مدیریت آن نیستیم.

وی با بیان اینکه لیست تمام شرکت‌های قابل فروش بانک ملی را اعلام کرده‌ایم و برنامه‌ریزی برای مذاکرات فروش آنها در سال جاری انجام شده است، گفت: هر شرکتی که بانک ملی دارد قابلیت فروش دارد؛ چه سودآور باشد و چه سودآور نباشد، زیرا ما نمی‌خواهیم بنگاه داری کنیم، بلکه می‌خواهیم به نظام تامین مالی کشور و خلق بنگاه‌های جدید کمک کنیم.

وی در پایان در خصوص زمان اجرایی شدن این برنامه تاکید کرد: این فرآیند وابسته به بازار سرمایه است، زیرا بسیاری از پروژه‌های ما بزرگ است و یک پروتکل بسیار طولانی برای فروش آن نیاز داریم. وی افزود: هرچند ما برای تک تک آن پروژه‌ها، زمان‌بندی فروش داریم. بنابراین بنده برنامه خودم را دارم ولی اینکه بتوان در زمان و موقع مناسب به فروش برسد یا نه، بستگی به بازار سرمایه و خریداران دارد، ولی این قول را می‌دهم که در سال جاری چندین شرکت بزرگ بانک ملی، حتما به فروش خواهد رسید.

 

ارسال نظر