دلار به کانال 26 هزار تومان سقوط کرد

۱۴۰۰/۱۱/۱۸ - ۰۲:۲۴:۵۹
کد خبر: ۱۸۶۷۰۱

گروه بانک و بیمه |

روز یکشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه 1400 نرخ دلار در بازار آزاد متاثر از اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام، و بازگشت معافیت‌های تحریم‌های ایران، بازهم کاهش یافت و دلار به 26160 تومان سقوط کرد. اما در ساعات عصر نیز با 26620 تومان و درهم با 7270 تومان معامله شد. به دنبال کاهش قیمت دلار، و اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1807 دلار، قیمت سکه نیز کاهش یافت و به 11 میلیون و 640 هزار تومان رسید.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۶۳۶ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۴ هزار و ۳۶۰ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با افزایش ۵۴۵ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۳۴۱ تومان بود. قیمت خرید هر دلار 9 ۲۴ هزار و ۱۱۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۹ هزار تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۷۷۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۹۹۷ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۳۶۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۶۲۱ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات 9، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۱۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۸۵۴ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود و از یک هفته گذشته پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و با ادامه کاهش قیمت‌ها از ۲۷ دی‌ماه پس از چند ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. از روز گذشته دلار در صرافی بانکی پس از ماه‌ها تنزل به رقم ۲۴ هزار تومان بازگشت. قیمت سکه در بازار تهران با ۳۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین 9 نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۹۳ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۰۸ دلار و ۴۹ سنت معامله شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چند هفته گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان، به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت. از ۲۷ دی ماه دلار وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده بود و 9 مقاومت دو هفته‌ای را شکست و به کانال ۲۴ هزار تومان ورود کرد. با کاهش قابل توجه نرخ دلار در صرافی‌ بانکی با ۲۴ هزار تومان و بازار آزاد که با رقم ۲۶ هزار تومان معامله شد، سکه و طلا نیز کاهش بهای قابل توجهی داشت. 

    ریزش زمستانی دلار همسو 

با کاهش انتظارات تورمی

با شروع آخرین فصل سال، روند قیمت‌ها در بازار ارز نزولی شده، تا جایی که در میانه زمستان، شاخص ارزی سه کانال عقبگرد داشته است. بررسی معاملات بازار ارز در ماه‌های اخیر همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم و ریاست علی صالح آبادی بر بانک مرکزی، به گونه‌ای بوده است که شاخص ارزی با وجود تمام فشارهای بین‌المللی بر اقتصاد کشورمان، با تعدیل قابل توجهی همراه بوده است. به گونه‌ای که نرخ دلار در بازار آزاد و غیررسمی که در ماه‌های گذشته از مرز ۳۲ هزار تومان نیز عبور کرده بود، حال با افت پلکانی در هفته‌های اخیر، در آستانه کاهش به کانال ۲۵ هزار تومانی است. موضوعی که از یک سو بیانگر ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بازار ارز و از سوی دیگر، نشان از برنامه‌ریزی کارشناسی سیاست‌گذار ارزی است.

در این شرایط، معامله‌گران و سفته‌بازانی که همواره سعی بر جوسازی و ایجاد فضای هیجانی در بازار داشته‌اند، حال به دلیل تداوم روند نزولی نرخ ارز به ویژه دلار در هفته‌های اخیر، قصد خروج از این بازار پرریسک را دارند؛ تا جاییکه مشاهدات میدانی از بازار ارز تهران نشان از نبود خریدار و افزایش فروشندگان دارد. در باب دلایل روند نزولی شکل گرفته در بازار ارز باید به مواردی همچون توجه سیاست‌گذار به تعمیق بازار متشکل ارزی در بخش اسکناس و همچنین سامانه نیما در بخش حواله ارزی، مذاکرات سازنده ایران و سایر کشورها در جهت احیای برجام، کاهش قابل توجه انتظارات تورمی، تامین کسری بودجه دولت با روش‌هایی غیر از استقراض از نظام بانکی و ممانعت از تداوم روند صعودی پایه پولی، افزایش درآمدهای نفتی و ارزآوری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری از محل صادرات محصولات پتروشیمی در ده ماهه منتهی به دی و تامین نیاز ارزی متقاضیان در سرفصل‌های مشخص شده و از طریق صرافی‌های بانکی و مجاز و.... اشاره داشت.

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در معاملات 9 (یکشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰) و در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار امریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۴۳۰۰ تومان رسیده است و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار امریکا در بازار ارز نیز با کاهش حدود ۴۰۰ تومانی نسبت به روز شنبه، به رقم ۲۴۵۴۴ تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ دلار در نسبت به شروع زمستان، حدود ۳ هزار تومان ریزش داشته است. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۹۵۲ تومان تعیین شده است و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۹۲۴۳ تومان رسیده است که نسبت به روز قبل، حدود ۶۰۰ تومان و نسبت به یک ماه نیم قبل، حدود ۱۵۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.

    تصمیم جدید دولت

 برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان

سرپرست دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: صادرکنندگان تا پایان سال جاری مهلت دارند به منظور استفاده از روش واگذاری پروانه صادراتی به غیر، اقدام کنند. محمود اسکندری، سرپرست دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با ارسال ابلاغیه‌ای به سازمان‌های صمت استان‌های سراسر کشور، اعلام کرده است که صادرکنندگان مشمول تعلیق تعقیب قضایی ناشی از عدم ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات که تاکنون موفق به ایفای تعهدات ارزی نشده اند، پس از مراجعه به بازپرس ذیربط و دریافت نامه تعلیق تعقیب قضایی تا پایان سال فرصت دارند تا به منظور استفاده از روش واگذاری پروانه صادراتی به غیر، مدارک لازم را به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی تحویل دهند.

بر این اساس صادرکنندگان مشمول این ابلاغیه باید تعهدنامه محضری واردکننده واجد ارز، مدرک احراز ارز واردکننده، درخواست صادرکننده،فایل اکسل کوتاژهای صادراتی مصرف نشده سال ۱۳۹۷ و نامه بازپرس را به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی تحویل دهند.

اسکندری در این نامه تاکید کرده رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی این گروه مستلزم دستور قضایی و همچنین احراز ارز حاصل از صادرات در کمیته موضوع بند ۲ بسته سیاستی به منظور انجام واردات از محل صادرات خود خواهد بود.

    صعود مجدد قیمت بیت‌کوین

به نظر می‌رسد تمایل به ریسک در سرمایه‌گذاران رمزارزها با وجود رشد اخیر وال‌استریت بهبود یافته است. به گزارش راشاتودی، بیت‌کوین، بزرگ‌ترین رمزارز جهان از نظر ارزش بازار، برای اولین‌بار در دو هفته گذشته از مرز ۴۰ هزار دلار عبور کرد و نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافت و تا ساعت ۱۴: ۳۰ روز شنبه به وقت تهران، در حدود ۴۱۵۵۰ دلار معامله شد. روز جمعه، بیت‌کوین بیش از ۱۱ درصد افزایش داشت، که بیشترین رشد یک روزه آن از اواسط ماه ژوئن ۲۰۲۱ و اولین افزایش بزرگ پس از هفته‌ها معامله با قیمت کمتر از ۴۰ هزار دلار به شمار می‌رفت. این دارایی نسبت به پایین‌ترین سطح سال گذشته در ۲۴ ژانویه، معادل ۳۲۹۵۰.۷۲ دلار، ۲۷ درصد افزایش یافت. علی‌رغم افزایش دو روز متوالی بیت‌کوین، بیت‌کوین زیر سطح بالاترین قیمت خود در دسامبر گذشته، یعنی حدود ۶۹ هزار دلار باقی مانده است. ارزرمزهای دیگر نیز همین روند را دنبال کردند و اتریوم برای اولین‌بار از ۲۱ ژانویه از مرز ۳۰۰۰ دلار عبور کرد. رشد رمزارزها همراه با افزایش سهام‌های ایالات متحده بود، شاخص فناوری نزدک با وجود نوسان برخی سهام‌های مشخص، هفته را با افزایش به پایان رساند و آمازون هم رشد داشت، در حالی که متا افت تاریخی داشت. بازار رمزارزها هم به اخبار شرکت استخراج رمزارز امریکای شمالی هولدینگ دیجیتال ماراتن که ذخایر بیت‌کوین خود را به حدود ۸۵۹۵ بیت‌کوین (۳۳۸ میلیون دلار) رساند، واکنش مثبت نشان داد. تحلیل‌گران رمزارز این افزایش را چشمگیر عنوان کردند.

 

ارسال نظر