صالح‌آبادی: بازار ارز در آینده وضعیت متعادلی خواهد داشت

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۱:۴۷:۰۵
کد خبر: ۱۸۳۹۷۴

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: وضعیت درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است.علی صالح‌آبادی رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه «اکنون خوشبختانه در حوزه بازار ارز از یک ثبات نسبی برخوردار هستیم »، گفت: از برنامه‌های جدی بانک مرکزی بحث برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و عرضه آن در سامانه نیماست که در حال انجام است.وی ادامه داد: در 7 ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به کل سال گذشته، عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر انجام شده است و این موضوع حاکی از آن است که وضعیت درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است. ورود ارز به کشور یک نقطه مثبت است و این سیاست را حتماً تداوم خواهیم داد.

    بازار ارز در آینده وضعیت متعادلی را  خواهد داشت

رییس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خانه ملت، با تأکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات نفت، میعانات و گاز نیز در بازار عرضه می‌شود، اظهار کرد: مشکلات و موانع یک سری از وجوهی که در خارج از کشور محدودیت استفاده داشت، رفع می‌شود و تاکنون وضعیت خوبی در این زمینه وجود دارد. باز شدن این موضوع هم توانسته است به میزان عرضه ارز ما در بازار کمک کند.صالح‌آبادی با ابراز اینکه «بحث رفع تعهد ارزی از واردکنندگان برای ما بسیار اهمیت دارد و جزو سیاست‌های بانک مرکزی است و دنبال خواهد شد»، گفت: در بازار متشکل ارزی عرضه و تقاضا به‌شکل متعادلی وجود دارد و آن را نیز تقویت می‌کنیم و فکر می‌کنم بازار ارز وضعیت متعادلی را در آینده داشته باشد.

    قیمت ارز و سکه

روز یکشنبه 23 آبان 1400، قیمت دلار 28 هزار و 678 تومان، یورو 32 هزار و 819 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 609تومان و درهم امارات 7 هزار و 808 تومان اعلام شده است. در بازار طلا نیز قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 275 هزار تومان، قیمت دلار 28 هزار و678 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 630 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 12 میلیون و 600 تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 600 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 850 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای 24 عیار در هر گرم یک میلیون و 700 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 525 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

    قیمت دلار و یورو  در صرافی‌های بانکی کاهشی شد

هر دلار در صرافی‌های بانکی با ۲۵۷ تومان کاهش، ۲۷ هزار و ۵۶۹ تومان داد و ستد شد.فروش یورو با ۱۶۴ تومان کاهش، برابر با ۳۱ هزار و ۷۱۳ تومان بود.امروز همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۷ هزار و ۱۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۷۹ تومان اعلام شد.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۴۵۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار ۷۰۷ تومان اعلام شد.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۴۱۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۷۰۴ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه، حواله یورو به نرخ ۲۶ هزار و ۸۳۱ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۴۴۸ تومان معامله شد.قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود، البته برای چند روزی نیز در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد 

    بهای سکه ۹۰ هزار تومان کاهش یافت

قیمت سکه در بازار تهران با ۹۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۵۰۵ هزار تومان شد.همچنین اونس جهانی طلا با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی بدون تغییر نسبت به روز گذشته یک‌هزار و ۸۶۵ دلار و ۲۵ سنت ارزش‌گذاری شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. امروز نرخ دلار در صرافی‌های بانکی کاهش یافت و با قیمت ۲۷ هزار و ۵۶۹ تومان معامله شد.این در حالی است که قیمت اونس جهانی طلا نیز به دلیل تعطیلی بازارها ثابت بود. مجموع این دو عامل موجب شد قیمت سکه و طلا در بازار کاهشی شود.

 

ارسال نظر