اخبار

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۰۶۹

تامین ۳۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه بدون خلق پول

بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای اجرای عملیات بازار باز تاکنون ۷ مرحله اوراق بدهی دولت حراج و حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت از این محل تامین شده بدون آنکه نقدینگی جدیدی خلق شود. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در راستای دستیابی به هدف تورمی اعلامی و در چارچوب سیاست‌گذاری جدید پولی، بانک مرکزی تلاش می‌کند با مدیریت نقدینگی در جامعه و هدایت آن به سمت متقاضیان بخش واقعی همچون دولت، ضمن تامین نیاز آنها از رشد کنترل نشده نقدینگی جلوگیری کند. بر همین اساس این بانک در چارچوب اجرای عملیات بازار باز که در آن اعطای تسهیلات به بانک‌ها منوط به اخذ وثیقه است، به دولت کمک کرده تا کسری بودجه خود را از طریق انتشار اوراق بدهی و فروش آنها به بانک‌ها و نهادهای مالی غیربانکی تامین کند. در این روش که «حراج اوراق بدهی دولت» نام دارد، دولت از منابع موجود در بازار پول تامین مالی و از مراجعه به بانک مرکزی و دریافت پول پر قدرت خودداری می‌کند. در این چارچوب تاکنون ۷ مرحله اوراق بدهی دولت حراج شده و حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت از این محل تامین شده بدون آنکه نقدینگی جدیدی خلق شود.

حمایت بانک مرکزی از شفاف‌سازی قوه قضاییه 

معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی در واکنش به انتشار اخبار محاکمه‌ علنی دو نفر از کارکنان بانک مرکزی در رسانه‌ها، گفت: بانک مرکزی با محاکم قضایی برای پیگیری تخلفات عده‌ای معدود از کارکنان این بانک، همکاری نزدیک دارد و ضمن اینکه از شفاف سازی قوه قضاییه و برخورد با فساد حمایت می‌کند خواستار برخورد قاطعانه با تخلفات نیز هست.  به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سیدامیرحسین طیبی فرد، ضمن تشکر از شفاف‌سازی و اقدامات قضایی قوه قضاییه در مبارزه با فساد، عنوان کرد: همزمان با رسیدگی به پرونده این دو نفر در دادگاه، پرونده تخلفاتی ایشان در «هیات رسیدگی به تخلفات کارکنان بانک مرکزی» نیز تحت رسیدگی است که نشان از عزم جدی این بانک برای برخورد با فساد، هم‌راستا با سیاست‌های جرم ستیزی قوه قضاییه دارد.  وی تأکید کرد: از آنجایی که بانک مرکزی متولی امور پولی، بانکی و ارزی کشور است و مسوولیت نظارت بر شبکه بانکی را نیز بر عهده دارد، همواره در تعیین و انتصاب مدیران و مسوولان خود دقت و مراقبت را به عمل می‌آورد و اهتمام جدی برای به کارگیری افراد صالح و سالم را دارد؛ لیکن خطای چند نفر نباید خدمات گسترده و حساس نیروهای خدوم و متخصص بانک مرکزی را در این شرایط سخت، زیر سوال ببرد. مقام مسوول بانک مرکزی در پایان با اشاره به نقش رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی تاکید کرد: از رسانه‌ها می‌خواهیم در انتشار اخبار مربوط به این محاکم به گونه‌ای عمل کنند که اتهامات انتسابی به یک یا چند نفر از کارکنان موجب بدبینی مردم به بدنه تخصصی و کارشناسی بانک مرکزی نشود؛ ضمن آنکه وقوع تخلف در جامعه و هر دستگاهی یک امر محتمل است و قوه قضاییه به همین منظور با متخلفان به‌شدت برخورد می‌کند.

هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره موج دوم کرونا

رییس صندوق بین‌المللی پول گفت: فعالیت اقتصادی در سراسر جهان در حال حاضر رو به بهبود است ولی موج دوم همه‌گیری کرونا می‌تواند اختلال‌های بیشتری ایجاد کند. به گزارش رویترز، کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول گفت: هزینه‌های سالانه اقداماتی که برای مهار همه‌گیری ویروس کرونا و تعدیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده از آن اتخاذ شده، همین حالا هم سطح بدهی‌ها را بالا برده است. ولی هنوز نمی‌توان این اقدامات امنیتی را کنار گذاشت. جورجیوا قبل از نشست وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی اقتصادهای بزرگ گروه بیست گفت: « اقتصاد جهان هنوز هم در خطر قرار دارد».  صندوق بین‌المللی پول ماه گذشته پیش بینی خود از تولید در جهان در ۲۰۲۰ را پایین آورد و اعلام کرد: اقتصاد جهان در سال جاری میلادی ۴.۹ درصد کوچک می‌شود و روند بهبود اقتصادی در ۲۰۲۱ هم ضعیف‌تر از حد انتظار خواهد بود.جورجیوا گفت: هنوز خطرات بسیاری در پیش است از جمله موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا، بی ‌ثباتی در قیمت کالاها، افزایش حمایت از تولید داخل و ناآرامی‌های سیاسی.

 

ارسال نظر