دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عربستان

۱۴۰۱/۱۰/۰۱ - ۰۲:۰۷:۳۹
کد خبر: ۱۹۵۶۱۹
دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عربستان

وزیر خارجه کشورمان در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن با وزیر خارجه عربستان دیدار کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در توییتر نوشت: من در کنفرانس «بغداد-۲» برای تاکید مجدد بر حمایت خود از عراق شرکت کردم. در حاشیه این نشست فرصتی برای دیدار با برخی از همتایانم از جمله وزرای خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان سعودی فراهم شد. وزیر خارجه عربستان سعودی نسبت به آمادگی کشورش برای ادامه مذاکرات با ایران ابراز اطمینان کرد.

امیرعبداللهیان پیش از این نیز با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، فواد حسین وزیر خارجه عراق، شیخ سالم عبدالله الصباح وزیر خارجه کویت، عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور مصر، کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، بدر بن سیف البوسعیدی وزیر خارجه عمان، دیدار کرده بود.

همچنین یک روزنامه لبنانی از گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و عربستان با وساطت فرانسه و قطر خبر داد. روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت که ایران و عربستان چند روز قبل از برگزاری نشست «بغداد۲» که روز گذشته (سه شنبه) در اردن برگزار شد تماس‌های غیرمستقیمی باهم داشتند و درخصوص پرونده‌های مختلف از جمله پرونده لبنان رایزنی کردند. در این گزارش آمده است که مساله انتخاب رییس‌جمهور لبنان ‌تشکیل دولت جدید در این کشور در راس مسائل مورد رایزنی دوطرف ایرانی و سعودی بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که طرف‌های متعددی از جمله فرانسه و قطر برای منعطف کردن مواضع تهران و ریاض درخصوص پرونده لبنان واسطه‌گری کرده‌اند.

از سوی دیگر احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که گفت‌وگوهای ایرانی-سعودی از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسید و اهمیت این گام نزدیک کردن رویکردها و حل اختلافات میان دو طرف است که در راستای منافع دو کشور و تمام منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که این کشور برای ایجاد فضای مثبت و نزدیک کردن رویکردها تلاش می‌کند و آخرین نشست ایران و عربستان در بغداد و تحت نظارت وزارت خارجه برگزار شد. وی گفت که ما همچنان میان دو طرف هماهنگی ایجاد می‌کنیم تا امکان برگزاری نشست‌های آتی و رسیدن به توافقات بیشتر فراهم شود.

 

ارسال نظر