اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوب به دست می‌آید

۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۰۰:۵۳:۲۵
کد خبر: ۱۸۴۸۷۹
اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوب به دست می‌آید

رییس‌جمهور گفت: راهبرد دشمن این است که تحریم‌ها را همواره نگه دارد و بیشتر کند. راهبرد ما این است که تحریم‌ها شکسته شود. تحریم‌ها باید خنثی شود و اقدام جدی برای رفع تحریم‌ها انجام شود. برخی گفتند مذاکره نمی‌کنند، برنامه ندارند و جدی نیستند، اما اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوب به دست می‌آید.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در گردهمایی روسای منتخب نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با تمرکز بر کشورهای همسایه با بیان اینکه رمز موفقیت مصلحان اجتماعی صبر و بردباری است، اظهار کرد: باید با قدرت تعقل و تدبیر امور را رصد کرد و پای کار ایستاد تا به نتیجه برسد؛ والا با سستی و وادادگی و چه کنم کار پیش نمی‌رود. ما نیازمندیم که در ورود به گام دوم انقلاب، تحولی را در کشور شاهد باشیم در حوزه‌های مختلف کارهای بزرگی انجام شده است و باید از آنهایی که این اقدامات را انجام دادند تشکر کرد، اما عقب ماندگی‌های وجود دارد که می‌توانست نباشد. وی ادامه داد: بیانیه گام دوم یک سند واقع بینانه برای رسیدن به شرایطی است که در شأن ملت و تراز انقلاب اسلامی است. بر اساس این سند باید عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم. ما به تحول نیازمندیم و فاصله وضع موجود تا مطلوب را کم کنیم. تحول شناختی مرحله اول این تحول است. تحول شناختی یعنی باید رویکردها تغییر کند. تحول فرایندها دومین مرحله است. کار با کندی مواجه است اگر فرایندها متحول نشود، تحولی رخ نمی‌دهد. پیگیری مسائل از طریق سازمان‌ها و ادارات، کار را به جایی نمی‌رساند. اگر نظام بوروکراسی کند است، باید سفرا و وزارت خارجه اعلام کنند. باید کارها را مجدانه پیگیری کرد و به پاسخ اداری اکتفا نکرد. تحول نهادی سومین مرحله تحول است. بعضی سازوکارها چابکی ندارد و پاسخگو نیست. رییسی همچنین با بیان اینکه سفرا، هویت انقلاب اسلامی و منافع کشور را در خارج کشور نمایندگی می‌کنند، افزود: در مواجهه با سختی و کاستی‌ها نباید خسته شد و باید کار را با جدیت دنبال کرد. باید ظرفیت کافی برای انجام ماموریت در افراد وجود داشته باشد. ظرفیت شهید سلیمانی مثال زدنی بود و اگر ظرفیت کافی نداشت با وجود سختی‌ها و ناملایمات در داخل و خارج نمی‌توانست موفق شود. رمز موفقیت او ظرفیت داشتن او بود. وی با بیان اینکه شناخت ظرفیت داخل کشور و کشوری که ماموریت دارند برای سفرا مهم است، گفت: باید ظرفیت ایران به سایر کشور شناسانده شود. ما در این زمینه باید بسیار کار کنیم. مصر هستیم سیاست همسایگی را دنبال کنیم و این رویکرد، برنامه راهبردی است نه تاکتیکی.

رییسی خاطرنشان کرد: تحریم علیه کشور، اقتصاد پایه است. راهبرد دشمن این است که تحریم‌ها را همواره نگه دارد و بیشتر کند. راهبرد ما این است که تحریم‌ها شکسته شود. تحریم‌‌ها باید خنثی شود و اقدام جدی برای رفع تحریم‌ها انجام شود. دولت دنبال تحقق هر دو مورد است. برخی گفتند مذاکره نمی‌کنند، برنامه ندارند و جدی نیستند اما اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوب به دست می‌آید. ما در صنایع هسته‌ای، نظامی و فضایی بیشتر تحریم بودیم اما موفق‌تر بودیم اما در صنعت خودروسازی مشکل داریم. معلوم می‌شود همتی که در آن بخش‌ها بوده در سایر بخش‌ها نبوده است. رییسی در ادامه با اشاره به نقش مهم وزارت خارجه در توسعه کشورها اظهار کرد: در همین موضوع کرونا رمز موفقیت کشور این بود که وزیر خارجه و سفرای چین و روسیه پیگیری‌های لازم را انجام دادند؛ البته نباید به کارهای پیشینیان بی‌توجه بود بلکه باید قدردان آنها باشیم. در واقع کرونا داخل کشور بود اما وزارت خارجه سهم مهمی در مدیریت آن داشت. اکنون به آمار تزریق ۷۴ درصدی دو دوز واکسن رسیده‌ایم و به سمت تزریق دوز سوم حرکت کرده‌ایم. وی ادامه داد: وزارت خارجه در موفقیت کشور در مسائل اقتصادی سهم مهمی دارد. بخش مهمی از ایرانیان، خارج از کشور هستند و سفرا باید به میان آنها بروند. اگر آنها به سفرا مراجعه نکردند، سفرا به آنها مراجعه کنند. ما نسبت به آنها وظیفه داریم و آنها مثل ایرانیان داخل کشور حقوقی دارند و حتما مایل به سرمایه‌گذاری در کشور هستند. در زمینه گردشگری هم مشتاقان زیادی برای دیدن ایران وجود دارد. ما اگر اقتصاد گردشگری، دیجیتال و دریا را فعال کنیم می‌توانیم با بیکاری مقابله کنیم. وزارت خارجه در این زمینه هم سهم مهمی دارد. رییس‌جمهور با اشاره به ارتباطات حضوری و تلفنی خود با ۱۰۰ کشور خارجی از آغاز دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: بدون استثنا همه آنها به برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران تمایل دارند و البته اذعان دارند که میزان ارتباطات در حال حاضر قانع‌کننده نیست. باید توجه داشت که تعاملات خارجی یکی از مولفه‌های قدرت کشور بوده که وزارت خارجه در این بین نقش آفرین است. در واقع باید ظرفیت‌های کشور را به سایرین شناساند و البته سفرا باید ظرفیت‌های کشورهای دیگر را هم شناسایی کنند. می‌شود سفرا سوار ماشین‌های مدل پایین‌تر شوند اما با کشورهای محل ماموریت خود ارتباطات برقرار کنند. احساس می‌کنم گشایش‌هایی در حال ایجاد است. سفرا باید نهایت استفاده را از این شرایط بکنند. در این زمینه به یک حرکت فعال و جدی از سوی سفرا نیاز است و باید کار جدی در ارتباط با همسایگان انجام دهند. باید همسایگان را به چشم فرصت‌های بسیار خوب نگاه کنیم. مرزها برای ما تهدید نیست بلکه فرصت است. رییسی تاکید کرد: روابط اقتصادی با همسایگان باید پایدار شود؛ البته در کنار آن باید روابط فرهنگی هم وجود داشته باشد. برخی کشورهای همسایه دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند اما این عادی‌سازی برای آنها و رژیم صهیونیستی به هیچ‌وجه امنیت ساز نیست، ما باید در عمل اثبات کنیم که ارتباط با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به امنیت، آرامش و صلح در منطقه کمک کند. ما هر چه در منطقه سختی کشیده‌ایم از وجود بیگانگان بوده است. وضعیت فلاکت بار افغانستان و تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعتی در این کشور حاصل حضور امریکاییان در افغانستان است. در عراق و سایر کشورهای منطقه هم همین گونه است. این در حالی است که ایران خیرخواه کشورهای همسایه است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه سهم ما در تجارت منطقه خیلی پایین است گفت: میزان تبادلات ما با عراق و سوریه و کشورهای همسایه باید تحول یافته و دو برابر شود. در گام اول رقم ۲۰ میلیارد دلار باید به ۴۰ میلیارد دلار برسد و در گام‌های بعدی هم بیشتر شود. در همین ایام میزان ارتباطات ما با تاجیکستان سه برابر شده است. مساله ترانزیت و گاز نیز در سفر به ترکمنستان حل شد. این‌چنین ارتباطاتی باید با سایر کشورهای همسایه دنبال شود. در این زمینه باید با روحیه تحول خواهی و انقلابی کار کرد. زیرا با کار سازمانی و اداری مشکلات حل نمی‌شود. وی در ادامه گفت: زمینه‌های تحول و ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه وجود دارد. رویکرد ما هم برون نگر و درونزاست و سفرا اینجا باید گزارش دهند در زمینه انتقال علم و تکنولوژی به داخل کشور چه کردند. به‌طور مثال سفیر هند و پاکستان باید در این زمینه گزارش دهند. از سویی تسهیل امور تجاری ایرانیان خارج از کشور و تجار داخلی و خارجی هم باید فراهم شود. رییس تصریح کرد: من آینده را نه با نگاه آرمانی و دست نیافتنی بلکه بسیار روشن می‌بینم، آنچه را عرض می‌کنم دست یافتنی می‌بینم ولی باید همه با هم همدل، همراه و هماهنگ باشیم.

وی در پایان خطاب به سفرا گفت: وضع موجود در ارتباط با همسایگان حداقلی بوده و مطلوب نیست و نباید به این وضعیت راضی شوید، ارتباط فعلی با همسایگان ما را قانع نمی‌کند بلکه باید برای ارتقای این ارتباطات تلاش بیشتری کرد.

 

ارسال نظر