دلار ریخت و قیمت طلا بالا رفت

۱۴۰۱/۱۱/۱۴ - ۱۸:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۸۵۸
دلار ریخت و قیمت طلا بالا رفت

پس از آنکه فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را به میزان ۲۵ واحد پایه افزایش داد قیمت طلا امروز افزایش یافت و به رکوردهای جدیدی رسید.

به گزارش خبرآنلاین، فدرال رزرو آمریکا در نشست دیروز FOMC نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش داد که نشان‌دهنده موضع نرم آن در قبال افزایش نرخ است.

به گفته آنوج گوپتا، معاون پژوهشی موسسه IIFL Securities، این امر منجر به کاهش نرخ دلار آمریکا به پایین‌ترین حد در ۹ ماه گذشته شده است و این نیز دلیلی برای افزایش قیمت طلا در بازار داخلی و بین‌المللی است.

در بازار بین‌المللی، هر اونس طلا پس از رسیدن به بالاترین حد خود از آوریل ۲۰۲۲ به ۱۹۵۱.۷۹ دلار رسید. فدرال رزرو روز چهارشنبه پس از یک سال افزایش بیشتر، نرخ بهره را یک چهارم درصد افزایش داد.

با این حال، پاول ضمن اشاره به پیشرفت در کاهش تورم که به گفته او در مراحل اولیه خود است، نسبت به تشدید بیشتر سیاست پولی هشدار داد.

تقاضا برای طلا در محیطی با نرخ بهره پایین تر بیشتر می‌شود، زیرا هزینه فرصت نگهداری شمش ها را کاهش می‌دهد.

نرخ بهره آمریکا و تاثیر آن بر بازارهای مالی

نرخ بهره یکی از مفاهیم مهم اقتصادی هست، نرخی‌که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود.

نرخ بهره کشور آمریکا توسط بانک فدرال رزرو که با توجه به شرایط بازارهای مالی مشخص می‌شود، تعیین می‌شود.

همانگونه که قبلا اشاره شد، اگر تورم بالا رود، فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می‌دهد تا تعادل را در بازارهای واقعی اقتصاد و همچنین بخش مالی اقتصاد برقرار کند. به‌دلیل اندازه اقتصاد ایالات متحده و نیز دلار که ارز مسلط جهانی است، تغییرات نرخ بهره فدرال، تاثیرات عمده ای در همه بازارهای مالی جهانی دارد. برای نمونه در مواقعی که فدرال رزرو در آمریکا نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد کاهش یا افزایش می‌دهد دیده می‌شود که همه بازارهای مالی، نرخ‌های ارز، بازار سهام و بازارهای کالایی مثل قیمت طلا و غیره از این تغییر متاثر می‌شوند.

در نتیجه مهمترین نرخ در اقتصاد، نرخ بهره است و شاید بتوان گفت که مهمترین ابزار حکمرانی پولی در اختیار دولت‌ها نیز محسوب می‌شود که با تغییر آن اقتصاد را جهت‌دهی می‌کنند.

 

ارسال نظر