مشکل تنظیم ساعت در موبایل و ویندوز را چگونه حل کنیم؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۲ - ۱۶:۳۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۷۰۵
مشکل تنظیم ساعت در موبایل و ویندوز را چگونه حل کنیم؟

در حالی که قانون تغییر ساعت رسمی کشور از امسال لغو شد اما ساعت برخی دستگاه‌های آنلاین مثل تبلت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه راس ساعت ۲۴ دیشب (یکم فروردین) همزمان با تغییر ساعت در سال‌های گذشته، به صورت خودکار یک‌ساعت به جلو کشیده شد.

برخی منابع، علت این مساله را تنظیم بودن تایم‌سرورهای جهانی با تغییر ساعت در اول فروردین‌ماهِ هر سال در ایران و مطلع نبودن آنها از لغو این تغییر اعلام کردند.

اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات در خصوص تغییر ساعت در برخی گوشی‌ها

سازمان تنظیم مقررات در خصوص تغییر ساعت در برخی گوشی‌ها اطلاعیه‌ای صادر کرد.

این سازمان نوشت: عدم تغییر ساعت تابستانی یا به عبارتی عدم اعمال DST(Daylight Saving Time) براساس قانون مصوب مجلس شورای از ابتدای سال ۱۴۰۲، پس از ابلاغ قانون در اول خرداد ماه ۱۴۰۱ با پیگیری های به عمل آمده توسط وزارت ارتباطات  و فناوری اطلاعات از  مراجع جهانی از جمله ICANN و  IANA  در نسخه های به روز رسانی شده زمان کشورها منتشر و همچنین در سرورهای زمانی نظیر  time.is  نیز از حدود 6 ماه قبل تغییرات لازم  اعمال شده است.

لازم به ذکر است برای اینکه در گوشی های تلفن همراه عدم تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار رخ دهد لازم است دو اقدام انجام گیرد ابتدا باید شبکه اپراتورها با سرورهای جهانی بر مبنای این سیاست جدید ( عدم اعمال ساعت تابستانی) تنظیم شود که از قبل پیش بینی های لازم  بر اساس پیگیری وزارت ارتباطات انجام گرفته و کلیه تغییرات لازم در سامانه ها و تجهیزات شبکه اپراتورها اعمال شده است.

اما اقدام دیگر در سمت گوشی کاربران است که تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه بر اساس مراجع معتبر بین المللی باید نسخه های به روز رسانی گوشی های تلفن همراه خود را منتشر می کردند تا عدم اعمال تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار انجام گیرد. اکثر تولید کنندگان گوشی نسخه های به روز رسانی شده خود را منتشر کرده اند اما در برخی گوشی های تلفن همراه که تنظیمات توسط تولید کننده به روز نشده اند با مشکل مواجه شده اند. لذا پیگیری لازم از سایر تولید کنندگان گوشی که به عدم تغییر ساعت تابستانی در ایران توجه لازم را نداشته اند در حال انجام است تا اقدام به حل این مشکل نمایند. مراکز تماس اپراتورهای تلفن همراه نیز آماده ارائه راهنمایی درخصوص هرگونه تنظیم وبه روز رسانی به کاربران هستند.

فعلا ساعت گوشی خود را دستی تنظیم کنید

مشکل پس از گذشت بیش از ۱۲ ساعت همچنان پابرجاست و تا زمانی که گوشی‌های موبایل به قانون لغو تغییر ساعت تمکین کنند، کاربرانی که ساعت گوشی آنها یک ساعت جلوتر را نشان می‌دهد، می‌توانند ساعت گوشی خود را به صورت دستی تنظیم کنند.

برای این کار باید به بخش تنظیمات بروید و در قسمت تنظیم تاریخ و ساعت، گزینه Daylight saving را غیرفعال کنید. یا اینکه گزینه تنظیم خودکار تاریخ و زمان (Automatic date and time) را غیرفعال کنید و ساعت گوشی خود را یک‌ساعت به عقب ببرید.

تغییر ساعت آیفون به صورت دستی

برای تغییر دستی زمان در آیفون مراحل زیر را انجام دهید:

- Settings را در آیفون خود باز کنید.

- از بخش General روی Date & Time ضربه بزنید.

- اگر گزینه Set Automatically فعال است، آن را از طریق دکمه کناری‌اش غیرفعال کنید.

- برای نمایش تقویم روی زمان یا تاریخ ضربه بزنید.

- اکنون روی زمانی که در پایین تقویم دیده می‌شود کلیک کرده و از آنجا ساعت را تغییر دهید.

حل مشکل جلو رفتن خودکار ساعت ویندوز

برای لغو خودکار ساعت ویندوز مسیری را که در ادامه گفته می‌شود دنبال کنید

- منوی استارت را باز کنید.

- وارد Settings شوید.

- گزینه Time & language را انتخاب کنید.

- پس از وارد شدن به بخش Date & time گزینه adjust for daylight saving time automatically را خاموش کنید.

پس از طی این مراحل شما می‌توانید تنظیمات ساعت را در ویندوز به صورت دستی انجام دهید.

 

ارسال نظر