راه‌اندازی سرویس رفع تحریم همزمان با تشدید فیلترها

۱۴۰۱/۱۱/۲۰ - ۰۸:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۲۷۸
راه‌اندازی سرویس رفع تحریم همزمان با تشدید فیلترها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سرویس رفع تحریم برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان رونمایی کرد. به گفته زارع‌پور، 200 سرویس پرکاربرد در این پلتفرم قرار گرفته است و به‌مرور زمان این سرویس کامل خواهد شد.

او همچنین با بیان اینکه وزارت ارتباطات هیچ حمایتی در راستای توسعه پیام‌رسان‌های داخلی را دریغ نخواهد کرد، گفت که نیاز میلیون‌ها کاربر توسط پیام‌رسان‌های بومی و داخلی تأمین می‌شود.

از زمان شروع محدودیت‌های اینترنتی در اواخر شهریور ماه امسال، ابتدا زمزمه‌هایی از راه‌اندازی اینترنت طبقاتی و ارایه اینترنت بدون‌ فیلتر به برخی اصناف مانند اساتید دانشگاه، صاحبان کسب‌وکار، پزشکان، دانشجویان و... به گوش رسید. پس از مدتی این زمزمه‌ها شکل جدی‌تری به خود گرفت. اتحادیه فناوران رایانه تهران یکی از نخستین مجموعه‌هایی بود که برای اعضای خود اینترنت بدون فیلتر فراهم کرد.

پس از آن نیز نامه‌هایی از مجموعه‌های دولتی و شبه دولتی دیگری منتشر شد که در آنها درخواست رفع فیلتر شدن آی‌پی‌های خود را مطرح کرده بودند. از همان زمان صداهای زیادی از سمت بخش خصوصی در مخالفت با این پروژه بلند شد. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و انجمن تجارت الکترونیک تهران از مجموعه‌های صنفی‌ای بودند که با اینترنت طبقاتی مخالفت کردند. با وجود این نهایتا وزیر ارتباطات روز گذشته از سرویس رفع تحریم برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان رونمایی کرد و گفت 200 سرویس پرکاربرد در این پلتفرم قرار دارد.

عیسی زارع‌پور با اشاره به وعده وزارت ارتباطات برای دسترسی برنامه‌نویسان و گروهی دیگر از افراد، شامل محقیق و دانش‌پژوهان به سایت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده‌اند، گفت: «هزاران سایت و خدمت و سرویس مردم ما را از دسترسی به خدمات خود محروم کرده‌اند. عملاً ما را فیلتر کرده‌اند و محروم شده‌ایم. بسیاری از این ابزارها و سرویس‌ها موردنیاز برنامه‌نویسان و محققین و دانش‌پژوهان است.»

نیاز به فیلترشکن برای برنامه‌نویسان رفع خواهد شد

به گفته زارع‌پور، در شرایط فعلی افراد برای دسترسی به این سایت‌ها، به‌دلیل مشخص‌نشدن IP ایران که مورد تحریم است، از ابزارهای فیلترشکن استفاده می‌کنند که هم امنیت سرورها را به خطر می‌اندازد و هم دسترسی‌ها را کند می‌کند.

او با ابراز خوشحالی از اعلام خبر راه‌اندازی سرویسی برای مدیریت این موضوع گفت: «با کمک بخش خصوصی و نخبگان کشور سرویسی راه‌اندازی شده که امکان دسترسی به تمام سایت‌های تحریمی را با حداکثر سرعت برای اقشاری که از این سایت‌ها استفاده می‌کنند، فراهم کرده است.» زارع‌پور با اشاره به امکانات این سرویس گفت: «این امکانات در سایتی به آدرس http: //403.online در دسترس است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به روند فعالیت سایت‌های تحریمی که خطای 403 می‌دهند، گفت: «دلیل نام‌گذاری این سرویس به عنوان http: //403.online نیز همین مورد بوده است.»

او با اشاره به اینکه درحال‌حاضر امکان دسترسی به 200 سرویس پرکاربرد در این سرویس 403 فراهم است، گفت: «هر سرویس تحریمی دیگری را که کاربران و مردم احتیاج داشته باشند، کافی است در این سایت ثبت کنند تا همکاران من و بخش خصوصی بررسی کنند و به این لیست اضافه خواهند کرد.»

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه با این کار نیاز به فیلترشکن که باعث کندی سرعت می‌شود، برای قشر زیادی از برنامه‌نویسان و کاربران حرفه‌ای اینترنت برطرف شده است، گفت: «روزبه‌روز بر کیفیت خدمات این سرویس جدید افزوده خواهد شد.» نکته مهم درباره این سرویس آن است که درحال‌حاضر صرفاً برای فعالیت‌های مرتبط با توسعه‌دهندگان فعال است. همچنین در سایت اعلام شده که خدمات برای بازارهای مالی بزودی ارایه خواهد شد.

البته این نکته را هم باید موردتوجه قرار داد که هرچند وزیر ارتباطات در توضیح درباره این سرویس بارها عبارت «در همکاری با بخش خصوصی» را اعلام کرد، اما همچنان تیم فعال و راه‌انداز سرویس 403 روشن نیست و اطلاعات دقیقی درباره فعالان این سرویس، نه در سایت 403 و نه از سوی وزارت ارتباطات منتشر نشده است.

از همه ظرفیت‌هایمان برای  توسعه پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنیم

وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد تمام ظرفیت‌های وزارت ارتباطات برای حمایت از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی به‌کار گرفته شده است. زارع‌پوربا بیان اینکه وزارت ارتباطات هیچ حمایتی در راستای توسعه پیام‌رسان‌های داخلی را دریغ نخواهد کرد، گفت نیاز میلیون‌ها کاربر توسط پیام‌رسان‌های بومی و داخلی تأمین می‌شود. به گفته زارع‌پور، امکان استفاده از برخی پیام‌رسان‌های داخلی با شماره‌های خارجی هم فراهم شده است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم برای حمایت از پیام‌رسان‌ها کارگروه ویژه‌ای با مسوولیت وزیر ارتباطات تشکیل شده است، گفت: «این کارگروه ویژه به‌طور هفتگی جلسه داشته است و در این چند ماه، با توجه به محدودیتی که برای پلتفرم‌ها و سکوهای خارجی ایجاد شده، میزان استفاده از ظرفیت‌های بومی بیشتر شده است.»

به گفته او، افزایش استفاده از ظرفیت‌های بومی به‌دلیل محدودیت پلتفرم‌های خارجی، سبب شد تا جلسات این کارگروه برای حمایت از این پیام‌رسان‌ها روزانه برگزار شود. او با تأکید بر اینکه تمام ظرفیت‌های وزارت ارتباطات پای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی قرار گرفته است، گفت: «هر آنچه که سخت‌افزار و پهنای باند موردنیاز پیام‌رسان‌های داخلی باشد، توسط وزارت ارتباطات تأمین می‌شود.»

امکان استفاده از پیام‌رسان داخلی با شماره‌های خارجی

وزیر ارتباطات با افتخار نسبت به تأمین نیاز میلیون‌ها کاربر توسط پیام‌رسان‌های بومی و داخلی، گفت: «برخی از این پیام‌رسان‌ها امکان فعالیت برای کاربران خارجی هم دارند و شهروندان خارج از کشور هم می‌توانند از آنها استفاده کنند.»

زارع‌پور با اشاره به اینکه چنین امکانی پیش از این وجود نداشته و براساس نیاز هموطنان خارج از کشور تأمین شده است، گفت: «ایرانیان خارج از کشور از آنجایی که پیش از این امکان فعال‌کردن پیام‌رسان داخلی با شماره خارجی برایشان ممکن نبود، ذهنیت خوبی نسبت به این موضوع نداشتند؛ ازهمین‌رو امکان فعالیت با شماره غیرایرانی هم فراهم شده است.»

او با اشاره به فراهم‌شدن امکان برقراری تماس تصویری با پیام‌رسان‌های داخلی گفت: «بسته حمایتی صرفاً زیرساخت و پهنای باند نیست و مردم باید نسبت به وجود چنین امکاناتی مطلع شوند.»

تشریح دستاوردهای حوزه ارتباطات  در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی

زارع‌پور در تشریح دستاوردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی به دستیابی به دانش تعمیر فیبرهای دریایی دارای برق اشاره و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۲۹ میلیون مشترک تلفن ثابت و بیش از ۱۴۵ میلیون مشترک فعال تلفن همراه در کشور داریم که البته به دلیل تمرکز توجه‌ها بر توسعه ارتباطات همراه به خصوص در یک دهه گذشته، در حوزه ارتباطات ثابت عقب ماندگی‌هایی داریم که تلاش داریم با اجرایی کردن طرح توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری که از یک سال گذشته آغاز شده است، این عقب ماندگی را جبران کنیم.

زارع‌پور با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری برای استفاده مردم از سرعت‌های چند صد مگابیتی فراهم می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون قریب به ۲.۵ میلیون پوشش مبتنی بر فیبرنوری ایجاد شده است و سال آینده بخش عمده‌ای از هدفگذاری انجام شده، محقق می‌شود.

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه هم‌اکنون نزدیک به ۹۰ درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند، گفت: بعد از ایجاد پوشش صددرصدی روستاها تا هفته دولت سال آینده در گام بعد ارتقای کیفیت پوشش ایجاد شده را در روستاهای سراسر کشور دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در ابتدای امسال ۱۶ اولویت بومی‌سازی را اعلام کردیم و شرکت‌های دانش بنیان در حال کار روی آنها هستند، اظهار کرد: تا الان حدود ۹۲ درصد دستگاه‌های کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند و بیش از ۳۰ درصد خدمات خود را از این طریق ارایه می‌دهند و برنامه داریم تا سال آینده ضمن ارایه صددرصد خدمات دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ۲۰ درصد از این خدمات هوشمندسازی شود که یعنی با یک بار احراز هویت، برای ارایه خدمات مدارک هویتی دریافت نشود و تمام استعلامات بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام شود.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به استفاده چشمگیر مردم از پلتفرم‌های داخلی، گفت: با حمایت‌های وزارت ارتباطات و دیگر دستگاه‌ها و همچنین به همت جوانان متخصصی که در شرکت‌های دانش بنیان مدیریت این پلتفرم‌ها را برعهده دارند، هم‌اکنون پلتفرم‌های داخلی پاسخگوی نیاز مردم هستند و روزانه میلیون‌ها کاربر از آنها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به نخستین پرتاب ماهواره بومی با ماهواره‌بر بومی در ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ گفت: این اولین قدم برای ورود به باشگاه فضایی و به جمع کشورهایی بود که چرخه کامل صنعت فضایی را در اختیار دارند و اگر بخواهیم به یک قدرت برتر تبدیل شویم باید با شتاب این مسیر را ادامه دهیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اعلام اینکه در یک سال اخیر شش پرتاب فضایی در کشور انجام شده است که تاکنون سابقه نداشته است، افزود: بخشی از این پرتاب‌ها تحقیقاتی و بخشی نیز عملیاتی بوده است.

وی به تنوع کاربردهای فناوری‌های فضایی اشاره کرد و افزود: یکی از کاربردهای فناوری‌های فضایی استفاده در شناسایی پدیده زمین‌خواری است که هم‌اکنون در پنجره واحد زمین این موضوع در دست اقدام است و به‌زودی با استفاده از تصاویر ماهواره خیام امکان شناسایی ساخت و سازهای غیرمجازی که در نقاط مختلف صورت می‌گیرد، با بهره‌گیری از تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی فراهم خواهد شد.

زارع‌پور با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان به صنعت فضایی کمک می‌کنند، تصریح کرد: بدون حضور بخش خصوصی این دستاوردها در حوزه فضایی حاصل نمی‌شود و باید برای اقتصادی کردن این صنعت بیشتر از بخش خصوصی استفاده شود. 

 

ارسال نظر